Inspiratie voor 4 weken Maleisië

Hoi allemaal, komend voorjaar willen we een week of 4 door Maleisië gaan reizen. Vliegen op KL en waarschijnlijk dan met een auto het vaste land afreizen, snorkelen aan de oostkust, en uiteindelijk nog een paar dagen op Borneo doorbrengen op zoek naar Orang-oetans :slight_smile:

De invulling staat verder echter nog volledig open, dus we zijn erg benieuwd naar jullie suggesties!

Ik vond zelf de Cameron Highlands erg mooi. Al heb je het in 1 of 2 dagen wel gezien.Maar vond het landschap erg mooi. Zelf heb ik een tour gedaan met EcoCameron waarbij je ook leuke hikes kunt doen.
Aan de oostkant ben ik naar het eiland Redang geweest. Verder moet ik ook nog alles ontdekken hihi. Maar klinkt als een erg leuke reis. Borneo staat ook nog op mijn planning later dit jaar (ik zit nu voor 5 mnd in KL)

2 likes

Mijn bezoek afgelopen augustus heeft me langs een aantal pareltjes geleid (vind ik althans) van Maleisië hierbij dus:

• Perhentians. Door de taxichauffeur afgeraden naar Pulau Redang te gaan vanwege het hoge gehalte Chinezen, hoefde ik gelukkig toch al niet heen. Dus naar Perhentians gegaan - voor de 2e keer naar Kecil (small island) en wow… Wat een verandering. Toen ik er in 2011 was, was het echt nog veel schoner, maar het gebied is nog steeds prachtig. Wanneer je in een fijn hostel/hotel/iets zit dan is het echt geweldig, maar het is wel duur. Veel zit er volgeboekt en het voorjaar is niet de gunstigste periode om te reizen. Pas in April wordt het prettiger qua weer. Sommigen houden van Kecil en sommigen haten het, ik vind het geweldig!

• Taman Negara (NP). Echt hét hoogtepunt uit heel Maleisië. Bijna een week geweest en genoten van al het natuurschoon. Veel gezien en gedaan, geen apen gezien helaas… Wel drie nachten in een schuilhut geweest waaruit je dieren kijkt. Bumbun heet dat –> Bumbun kumbang is echt de top en je hebt hier een serieuze kans om olifanten, seladangs, tapirs, civetkatten en nog veel meer te zien. Zelf seladang, tapir, olifanten en civetkatten ook daadwerkelijk gezien in 2 nachten evenals een authentiek dorpje van de lokale bewoners! Zeer bijzonder! Daarnaast nog veel meer gezien waaronder herten, zwijnen, ijsvogels, roofvogels, andere vogels etc. Apen uiteindelijk een glimp van gehad buiten het nationale park toen we met de boot richting een plaatsje aan het varen waren. Die toch is wel verplicht en is dan ook heel erg bekend :slight_smile:

• Kuala Lumpur. Lang geleden dus geweest toen ik ook op de perhentians ben geweest. Niet echt veranderd, vooral Chinese gedeelte is leuk. KL tower is prima, maar ik ben geen echt stadsmens. Birdpark kan leuk zijn wanneer je geeft om dierentuinen, maar… Daarover meer zometeen bij Melakka! Kuala Lumpur heeft wel het monkey feeding en fireflies tour als mogelijkheid. Gewoon een leuke optie. De Batu caves zijn echt een must en vergeet alsjeblieft niet de dark cave - wow! Hier zelf een slang gezien als ook honderden kakkerlakken, spinnen, vleermuizen en prachtige stalactieten en stalacmieten. Een must do!

• Melakka is leuk. In het weekend. De rest van de week is gewoon knudde. Mede door een ongeluk hier wat langer gebleven dan de bedoeling was. In het weekend heb je hier Jonker walk en bruist de binnenstad van leven, doordeweeks is het heel eerlijk gewoon knudde maar kan je naar de geweldige plaats in de buurt: Ayer Keroh. Nu is de plaats zelf niet zo geweldig, maar de dierentuinen daar met echt veel Zuid-Oost Aziatische dieren zijn leuk. Ga alsjeblieft NIET naar mini-malaysia ik heb daar (overigens met succes) mijn geld teruggevraagd omdat er echt geen klap te doen was. Het is helemaal in renovatie en is echt ontzettend saai helaas - terwijl het de topattractie schijnt te zijn van Ayer Keroh.

Wel een aanrader daar is de butterfly farm and reptile sanctuary. In één woord: geweldig! Typisch Aziatische dieren alhoewel er genoeg anders rondloopt, kruipt of zwemt. Ook verbazingwekkend veel vogels nog trouwens :slight_smile:
De dierentuin is leuk, maar vooral omdat er weer die typisch aziatische dieren rondlopen inclusief wilde ijsvogels, apen, grote reigers en bijzondere vogeltjes. Veel gesloten, maar alsnog de moeite waard!

Voor de rest niet meer te melden :wink:

1 like

Stel we gaan naar de Perhentians, is het dan ook nog de moeite om naar Langkawi te gaan? Of is dat meer van het zelfde?

Kuala Lumpur is een leuke stad. Denk niet dat je het in twee dagen hebt gezien. Wij zijn er een keer vijf dagen geweest en een keer vier dagen. Als je met kinderen reist is het aquarium een leuk uitje! Heel mooi en goed georganiseerd!
Vlakbij Kuala Lumpur zitten ook silverleaf monkeys die je kan voeren. Je kijkt daar uit op Sumatra. Wel gaaf!

Oh trouwens, Maleisisch Borneo zijn we ook geweest. Mooie ervaring! Heb later nog een keer orang oetans mogen zien op Sumatra, op beide eilanden is het toch wel iets anders!
Wij waren de laatste twee weken in Borneo. Je kan er goed in de zee zwemmen, doordat de zee lekker warm is (30 graden!!!).
Natuurlijk een paar uitstapjes gemaakt, maar ook gewoon een beetje uitwaaien… we waren er ook met twee kinderen van toen 8 en 10, dus relaxed eindigen is best lekker! Borneo is leuk!
Melakka ook niet overslaan. Het is daar wel heel heet! In Borneo trouwens ook! 's middags wil je gewoon alleen in het zwembad hangen. Of in de zee.

Wij zijn 2 keer op Penang geweest, een leuke afwisseling tussen stad en strand( alhoewel het strand niet heel mooi is en het water ook niet) maar vanaf daar zit je zo op Langkawi natuurlijk. Maar ook KL is een echte aanrader, lekker winkelen eten en bekijken. Heerlijk.

We zijn ook op Borneo geweest, 3 dagen in een van de Kinabatangan river lodges gezeten. Heel mooi, paar boottochten gemaakt, veel gezien. Veel mensen die er ook zaten waren daarvoor in Taman Negara geweest en vonden Kinabatangan ‘echter’ en mooier. Ik leest hierboven dat Taman Negara ook heel mooi is, maar kan ik geen oordeel over geven. Verder vind ik Penang een absoluut hoogtepunt. Georgetown is een vreemde mix van vergane glorie, hectisch Aziatisch en artistiek. Absoluut de moeite waard. Ook Monkey Beach is leuk. KL is super. We zijn daarna ook in Singapore geweest. Vroeger hoorde Singapore bij Maleisie, maar sinds de splitsing schijnt er een soort strijd te zijn, alles wat Singapore heeft wil KL ook. Ik vond het grappig om te zien dat dat allemaal net niet gelukt is. KL is rommeliger, OV is goed, maar niet half zo goed als in Singapore, etc. Langkawi is een paradijs. Melaka is ook mooi, al had ik het na een dag wel een beetje gezien. De homestays zijn er wel heel leuk. Ik zou ook zeker een paar dagen Singapore erbij doen.

Hallo.
Klinkt allemaal prachtig wat jij gedaan heb?
Vraagje is het duur of goedkoop om daar rond te reizen? Wij willen in juli heen met 2 kinderen. Is het verstandig thuis al wat te boeken of kan je daar alles ter
plekke goed boeken? En over welke prijzen praat je dan?
Wij zijn net als jou erge natuur mensen dus het klinkt allemaal erg leuk! Kan je daar ook goed snorkelen? Mooie stranden?
Groet

Heb je er al gedacht om een aantal dagen bij een community of conservation project langs te gaan? Dan maak je het echte Maleisische leven en de cultuur mee, plus je komt op plekken waar veel andere toeristen niet komen. Fuze Ecoteer (www.ecoteerrresponsibletravel.com) heeft een aantal super toffe projecten waar je voor een aantal dagen of zelfs weken terecht kunt: jungle trekking, tiger conservation, lesgeven, snorkelen etc. Ik had voor drie dagen geboekt, maar ben drie weken blijven hangen haha. Succes met alle voorbereidingen!

Groetjes,
Janneke

Ga je nou bij ieder bericht hier reclame maken voor jezelf?

Frank

Ik weet niet wanneer jullie reis gepland stond en dat mijn reactie misschien wel te laat is haha, maar;
de Perhentians en Langkawi is echt een wereld van verschil! Op Langkawi is enorm veel te doen. We hebben daar een mangrove tour gedaan, grotten bezocht, natuurpark, rondgereden op een scooter, watervallen bezocht. Ook zijn er mooie stranden en kun je 's avonds, indien je wilt, een drankje doen. Langkawi was toch wel ons hoogtepunt.

Op de perhentian islands is dit niet het geval. Nou moet ik wel zeggen dat wij in eerste instantie naar Kecil wilden, maar het strand enorm tegenviel. Evenals de accomodaties… Wij zijn direct omgedraaid naar Besar. Hier heb je prachtige stranden maar er is niets anders te doen dan snorkelen en misschien een kano huren. Savonds is alles op tijd dicht en is er niets te doen.

Annelies,

In welke periode zijn jullie naar Maleisië geweest?

Wij zijn van 16 juli tot en met 7 augustus geweest.

Hallo Ruud!

Wat leuk dat je naar Maleisië wilt gaan en ook Borneo wilt ontdekken! Wij hebben ditzelfde gedaan in 2014 en dit was een reis om nooit te vergeten. We hebben verschillende tips voor je en eventueel ook een volledig verzorgde rondreis gemaakt op basis van onze eigen genoemde reis. Kijk eens op onze website, like ons op Facebook en stuur gerust een email voor meer informatie!