Wat heeft jou reis gekost?

Hallo reizigers.

Ik wil a.s november/december voor 3 weken vertrekken naar Costa rica samen met mijn vriend.
De afgelopen jaren heb ik al aardig wat afgereist waarbij ik o.a. in Indonesie en Thailand ben geweest. Deze landen waren heel geschikt om zelfstandig te bekijken en de prijzen nodigde ook erg uit om op deze manier te reizen.
Ik sliep in een prachtig bungaloo huisje voor 8,- per nacht en in een primitiever kamertje voor 2,- per nacht.
Ik vernam al uit het forum dat Costa Rica een heel stukje duurder is en iemand vergeleek het zelfs met Europese prijzen.
Ik vraag mij daarom af of ik rond zal komen met mijn 1600,- (2 pers) als ik 3 weken in Costa Rica wil reizen (OV) en eten en slapen.

Hoeveel heeft de reis jullie gekost?:redface:

De bus is niet duur, voor een paar dollar reis je van A naar B.
Als je weinig eisen stelt kun je voor U$20 per dag een slaapplek vinden voor twee personen. Eten hoeft ook niet duur te zijn, een bord met rijst en bonen, sla en een stukje kip ( casado) zal ongeveer 3 to 4 dollar kosten. Een blikje bier kost in de supermarkt ongeveer 1,5 dollar. Frisdrank of water is wat goedkoper.
Met gemiddeld U$50 per dag kun je je goed redden.
Duur zijn hier trips en tours en de entrees van natuurparken.
Vergeet niet dat je bij vertrek op het vliegveld U$26 belasting moet betalen.
Wissel geen dollars om in Colones op het vliegveld, dat zijn afzetters. Pinnen kan wel op het vliegveld en in de meeste plaatsen.
Betaal zo veel mogelijk in Colones, daarmee voorkom je koersverlies.
Succes!
Otto
www.elmonofeliz.com

Ik ben nu de afweging aan het maken of ik niet voordeliger uit ben als ik een rondreis (14 dagen incl slapen, eten, excursies en entreegeld) zal boeken voor 1600 euro pp. boek of toch alleen op pad ga.
Ik hou van de vrijheid om zelf te gaan en staan waar ik wil maar het lijkt erop dat georganiseerd voordeliger is.

Vliegen 900,-
Slapen (14 x 30,-) 420,-
Eten (14 x 20,-) 280,-
Reizen/entree (14 x 15,-) 210

totaal kom ik dan al op 1810,-

Groetjes Marjan

Costa Rica is veel duurder ivm Thailand,kben er een kleine maand geweest en we waren toch een dikke 2000€ kwijt pp zonder vlucht. Ongeveer een 500€ per week dus.
Maar we hebben wel iets gezien van het mooie land!

Ik heb uiteindelijk nu toch besloten om de vakantie twee maanden uit te stellen zodat ik toch de ruimte heb (financieel) om zelfstandig costa rica door te trekken.
Ik las echter net op verschillende sites dat de maand januari hoogseizoen is en hierdoor veel acomodaties vol zitten.
Ik ben van plan om met de lonely planet te reizen en vooral op zoek naar low-middle class kamers zonder te veel poeha.
Kan iemand mij vertellen of deze info klopt en kan iemand mij vertellen of ik in san jose moet blijven of beter meteen (als ik geland ben) door kan reizen en er weinig te beleven valt in deze stad.

Groetjes

De Lonely Planet is een leidraad, handig om mee te nemen, maar vaak verouderd als het gaat om prijzen. Eigenaren zijn veranderd, hotels gesloten. Ook vind ik de informatie soms wat eenzijdig en gericht op het Amerikaanse publiek dat dan voor een hoop kabaal zorgt op de plek die door LP wordt aanbevolen, zoals bijvoorbeeld Manuela Antonio, in mindere mate Monteverde en La Fortuna. Het is maar wat je leuk vind.
Maar Google kan jou wél meer up-to-date informatie geven, zoek op low budget of hostels Costa Ricaen je vind zeer veel informatie.
San José vind ik persoonlijk niet de moeite waard om daar te verblijven. Er zijn wel een paar musea met Indiaanse cultuur te vinden. De binnenstad is een chaos van taxi’s bussen en auto’s.
Je komt 's avonds aan en dan is het handig om voor die eerste nacht een slaapplek te hebben geregeld in de buurt van het vliegveld, bijvoorbeeld het Nederlandstalige hotel Dos Palmas. Zij kunnen je dan ook een hoop reisinformatie en reistips geven. De volgende dag reis je dan door naar de volgende bestemming.

Dat alle hotels in januari vol zitten is niet helemaal waar, er is overal wel plek. het is wel een maand waarin het soms erg warm en droog is.

Succes met je planning

Otto
Ojochal
www.elmonofeliz.com

Er zijn verschillende leuke hotels in de buurt van het vliegveld. (Het vliegveld ligt in Alajuela, niet in San Jose) dus laat je ook niet te snel verleiden om een taxi naar San Jose te pakken, want dat duurt nog wel even.

Er zijn verschillende buitenlandse eigenaren met een hotel, zo zijn er duitse en franse eigenaren (als die taal je beter past dan spaans) die je graag op weg willen helpen, en je verwelkomen voor de eerste en/of laatste dagen in Costa Rica. Een 2 persoons kamer gaat dan richting de 40 dollar per nacht, ontbijt hoort daar bij te zitten.

Bespaar je nog wat door niet direct in een oranje taxi te springen, maar naar de hoofdweg te lopen en een rode taxi te nemen. Deze betaal je in colones en is een stuk goedkoper dan de orange cashcows. Een rit naar je hotel zal misschien 3000 colones (6 dollar) kosten.

Ik begrijp dat ik het beste dus niet richting centrum kan gaan. Ik ga dan denk ik hotel zoeken voor de nacht en dan volgende dag doorreizen. Moet ik voor busstation in San Jose zijn of vertrekken er ook bussen uit Alajuela
Wil richting Monteverde reizen en tussendoor stop maken.

Groetjes

De bus van Alajuela naar San Jose vertrekt aan de lopende band en kost 450 colones per persoon. De rechtstreekse verbinding doet er afhankelijk van het verkeer minstens een half uur over.

Vraag aan het hotel ter plaatse waar en hoe laat je het beste kunt opstappen voor de bus naar Monteverde. Dat komt prima in orde! Er gaan dagelijks vanuit Alajuela toeristen naar Monterde, je zult niet de eerste zijn…
Tussen Alajuela en Monteverde is weinig spectaculairs te zien als je met de bus reist, dus een tussen stop heeft niet zo veel zin. Op Bus schedule Costa Rica vind je alle bussen en reistijden.
groeten
Otto
Ojochal
www.elmonofeliz.com

En kijk eens HIER voor allemaal handige reisadviezen in Costa Rica
:vak01: