Wat hebben jullie afgerekend?

Beste lezers,

Aan de hand van Geerts ervaring qua prijzen voor eten en drankjes op het topic jullie hotelervaring lanceer ik een nieuw onderwerp;wat hebben jullie betaald afgelopen seizoen?

Voelde je dat je belazerd werd naderhand?

Hoeveel beinvloed het je beeld over turkije?

Ving het afgelopen seizoen veel negatieve geluiden op qua prijzen wijn,bier,vruchtensap.

Voel je je belazerd als toerist?

Zat vanmiddag op een terras achter een kopje koffie toen een duitser zijn beklag deed over het feit dat die na 8 jaar bezoek aan turkije nog nooit zoveel betaalde voor een glas bier(300ml);2 euro.

Ok,kom op met jullie ervaringen!

Jullie forumbeheerder,

Hans.

ik heb effe zitten tellen, maar heb dit jaar meer dan € 3000 euro achter gelaten/ besteed aan Turkije, ben dan ook 40 dagen daar geweest, maar toch.

veel geld, maar onvergetelijke ervaring, kan ik de rest van mijn leven op teren. heb een heleboel schitterende spullen gekocht, en alles was het geld dubbel en dwars waard.

Ik zat al die tijd in een 4 sterren all inclusieve hotel, niet te duur, niet goedkoop, maar wel goedkoper dan een luxe 5 sterren verblijf. Eigenlijk was 4 sterren te veel, maar de zee was hetzelfde, de zon was heerlijk, ben niet verhongerd, goed gedronken, en heb minder betaald dan al die mensen in een 5 sterren hotel.

Ik heb daarbuiten ook behoorlijk de lokake bevolking “gesponserd” met excursies, drankjes, terrasjes en shoppen. Ben behoorlijk afgezet en heb ook mooie dingen voor weinig geld gekocht.

Maar op een gegeven moment werd het me toch echt te gortig. € 6,00 voor twee jus de orange’s, niks erin, wel vers gepersd, maar moest ik ook nog eens de handtastelijkheden van een hele, dikke oude meneer tolereren. Dat werd me toch ietsjes te veel…ben toen ook meteen weggegaan.
Toen merkte ik wel, dat de horica gelegenheid flink wilde verdienen aan die weinige toeristen die wel buiten hun all in. hotel kwamen.

Ik snap al die mensen niet hoor, turkije is geweldig, en altijd nog vele, vele, malen goedkoper dan Spanje of griekenland (praat me niet van Italie of Frankrijk) all inclusive. Ze willen allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten…

tja ik zou het eigenlijk niet precies weten

mn verblijf + cursus Turks kostte in totaal zo’n €600 dan de vlucht, was ook €300 ofzo en dan in de middagen daar ergens eten (we zochten wel de meeste achteraf salons uit was nog leuk ook en super lekker en heel goedkoop) dus denk dat ik in zo’n totaal ongeveer €1200-1300 heb uitgegeven (ook aan souvenirs hoor)

heb niet echt geteld, weet alleen dat ik toen ik terug was helemaal blut was :banana:

Bij mij valt het reuze mee.
Mn ticket werd betaald en omdat ik pas 2 dagen voordat ik wegging mn eerste salaris kreeg, heb ik weinig uitgegeven. (Lees: Ik heb erg zuinig moeten doen) Ik heb het nadat ik thuiskwam allemaal opgeteld en ik geloof dat ik rond de 550 euro uit kwam. Voor 2,5 maand Antalya. Plus 150 dollar voor een ticket terug. Daarbij hield ik nog 350 dollar salaris over, die ik mooi kon besteden aan mn studieboeken :smiley:

Ik ben heel de zomer maar 3 keer in een lokanta gaan eten… verder altijd gekookt of even snel een pizza gegeten. Ik heb weinig van de zogenaamd hoge prijzen gemerkt, maar dat komt vooral doordat er altijd goed voor mij gezorgd werd door mn mannelijke collegae. Alleen op de luchthaven waren de prijzen absurd hoog… maar dat is al jaren zo.

Ik was dit jaar al vier keer in Side en merkte dat bijv. in mei de prijzen nog lager lagen dan in de zomer en de herfstvakantie.
In oktober betaalden wij voor die lekkere filter koffie 1,50, voor Ayran 1,50, versgeperste jus d’orange met granaatappel 1,50, een wijntje bij Bulent 2,00. Allemaal euro’s natuurlijk.
Dus dat valt allemaal erg mee.
In Alremu betaalden we de eerste avond 3,00 euro voor een wijntje.
De 2e avond wilden ze ons 4,00 euro laten betalen. Daar gingen we niet mee akkoord, dus voortaan flikten ze dat ons niet meer.

Maar ja, ga in Nederland maar eens ergens wat drinken.

Ik ging met m’n vriend uit eten in het Taurusgebergte. Dat was helemaal iets zeg. We hadden 3 Turkse pizza’s, 4 glazen Ayran en een bord fruit en we betaalden het enorme bedrag van 5,00 euro.

Dat maak je mee als je uit het toeristengedruis gaat.

Groetjes, Fransijn:TUNISIA: :NETHERLAN

Ja ik ben het behoorlijk met die duitse gast eens Hans.
We komen al jaren daar en de prijzen liggen een stuk hoger tegenwoordig. Weet dat dit ook een groot deel te wijten valt aan het kunstmatig gelijkhouden van de Lira door het IMF, maar toch.

Om je een voorbeeld te geven van hoe wij ons afgelopen seizoen opgelicht voelden:
Wij waren met de hele familie in Alanya, en daar aten we regelmatig een ijsje. Vooral de twisters waren bij ons in trek en daar betaalden we 1 lira voor.
Tijdens een bezoekje aan Side vroeg 1 van mijn nichtjes of ze een ijsje mocht en bij het kopen hiervan vroeg de verkoper dus lachend 2 lira voor datzelfde ijsje!!! Wij verbijsterd gevraagd waar het prijsverschil in zat zei de verkoper wat scheef lachend: oh kost nu ook 1 lira!! Nou dan voel ik me toch een beetje behoorlijk gen…d!!

En zo is het met veel dingen. Alles kost een relatief vermogen. Waar we bij een lokantasi 1,50 euro betalen voor een colaatje(begrijp me niet verkeerd, maar hier betaalden we 5 jaar geleden 1,50 gulden voor he!!) betaal je dus bij een echt groot toeristen restaurant hier 2-2,50 euro voor. En dan kan ik dus niet meer lachen!

Praat ik nog niet over het afdingen. Want als ik in de gemiddelde hammam kom, en daar 22-25 euro moet betalen voor een volledige behandeling, en ik klets een beetje en laat wat vergelijkingen vallen met verleden jaar, en ik ga dan voor 20 lira, dan voel ik me toch belazerd!! Want ik moet overal oppassen dat ze me niet veel te veel rekenen.

Dit is 1 van de redenen dat wij eens verder zijn gaan kijken in september. Want voor deze prijzen kan ik overal in europa terecht. Het vervelende is alleen dat ik de turkse mensen mis, en dingen die ik daar zo lekker vind. Gewoon Turkije(maar eigenlijk zoals vroeger, of zoals het is als we de binnenlanden in gaan)

We gaan het volgend jaar weer zien waar we terecht komen, maar ik weet bijna zeker dat het niet 2/3 keer naar Turkije word. Mss 1 keer, die andere keer(en) zal het weer ergens anders in europa worden, of mss iets verder. Nogmaals voor geld wat ik tegenwoordig per dag nodig heb kan ik bijna overal terecht. En dan wil ik graag verder in de wereld gaan kijken
Annemiek

Wat mij ook opviel is dat er enorme verschillen kunnen zijn met de wisselkoersen.
Voorbeeld: de dolmus tussen mij hotel en Side kostte 1,75 Lira, of 1 euro. In sommige bars en restaurants rekent men 1,5 lira voor 1 euro, in andere is 1 euro 2 Lira waard. Het loont dus de moeite om uit te kijken en te betalen met Euro of Lira, naargelang het koersverschil voor- of nadelig is.

Geert

ik vind idd ook dat je soms belachelijk veel betaald…€2,00 voor een glas bier…dat betaal je hier ook niet!! dat je voor import alcoholische dranken veel betaald vind ik niet raar…maar als je in een all in hotel gaat, let je natuurlijk van te voren op wat je voor niks krijgt en waar je voor moet betalen…dus daar kan je rekening mee houde.

verder vind ik de taxi ook belachelijk duur…30 euro voor van side na manavgat te gaan…??
maar blijven onderhandelen en je komt er ook voor een betere prijs…

groetjes

filiz

Nou ik ben 2 keer dit jaar in turkije geweest 2 verschillende hotels…in totaal 22 dagen en denk dat we voor de reis en het hotel (all in) in totaal 1300euro zijn kwijt geweest…normale redelijke prijs vind ik dan toch…Zeer zeker was het het geld waard…Vooaral het hotel waar we in het voorjaar zijn geweest was helemaal top echt een aanrader!! wij zijn er met toeval gekomen door een overplaatsing maar dat was het waard hoor!!
Turkije op zich vind ik ietsjes duurder geworden…Maarjah alles word duurder tegenwoordig…De mensen leven er van het toerisme en moeten het vooral van het seizoen hebben dus dan zou ik ook mn best doen om andere mensen (de toeristen nu dan) te belazeren om het zo maar te noemen, en alles duurder maken dan het werkelijk is…

Groetjes yvonne

Ok,

Dit onderwerp doet veel stof opwaaien,had het ook niet anders verwacht.
Er zijn 2 soorten prijzen;voor jullie en voor mij.

Ik woon hier,maar heb een westerlijk uiterlijk.

In Manavgat,Side kent iedereen mij,maar in Antalya niet.

Voorbeeld:was bij een goudfabriek en doodde de tijd om buiten ernaast bij een lokale supermarkt een flesje water te kopen;1 euro.
Nee,was mijn antwoord ik woon hier en ben reisleider.
Toen betaalde ik 20 eurocent.

Als ik naar de kapper ga betaal ik 2 euro,jullie in het gunstige geval 5-10 euro?
Maar dat is nog altijd goedkoper dan in Nederland…

Dat is het verschil;ze zien jullie als rijke toeristen,dus hogere prijzen.

Maar is dat niet overal op de wereld het geval?

We zetten deze diskussie voort,

Jullie forumbeheerder,

Hans.

Die prijzen ken ik ook Hans. Vooral omdat je in de loop der jaren veel ‘vrienden’ hebt opgebouwd, en je daar best vaak mee in het rond gaat. Dan eet en drink je in andere gelegenheden, en daar herinneren ze zich de vreemde gezichten echt wel.

In Kusadasi hebben we eens gegeten in een plaatselijke lokantasi waar we 2 dagen achtereen gegeten hebben. De 2de dag koste een maaltijd 2 keer zoveel. Even vertellen dat het zo niet werkt en je betaalt weer de ‘niet-toeristische’ prijs.
Blijft het feit dat je op het moment vaak meer betaald dan de prijzen hier in Nederland, en dat loopt uiteindelijk uit de hand, de toerist mag het er fijn vinden, maar het houd, net als in Spanje, uiteindelijk op

Ik wacht af wanneer dat is
Annemiek

Zelf hadden we een all inclusive hotel, dat scheelt toch wel een hoop hoor. Wel hebben we een aantal excursies gedaan (turkse avond incl. eten,dans etc), manavgat (boottocht, eten, marktbezoek, watervallen) en de laatste de boottocht naar de green canyon. We waren met z’n 5e, toch wel zo’n 20 euro per persoon per excursie ongeveer.

Even een reactie van een horecaondernemer uit Side (Wiellies bar en restaurant)

2 Euro voor een glas bier is niet weinig zo op het oog maar het is dan ook wel een halve liter (bij ons tenminste wel). Dit glas bier wordt je gekoeld gebracht, de tafel afgeruimd en het glas afgewassen.
Import drank is duur, ok maar Turkse sterke drank is veeeeeel duurder als in Nederland. Zeg maar rustig 2 a 3 keer zo duur!!!
Geen wonder dus dat je in een horecagelegenheid er een, ook naar nederlandse begrippen, hoge prijs voor betaald.
Maar…ga eens in Domburg om een pilsje!!!

En wat de taxi van Side naar Manavgat betreft, dat is een vaste prijs van 10 euro. Niet onderhandelen, gewoon niet meer betalen, maar wel voor de rit kortsluiten,hebben ze goed verdiend maar voor lager doen ze het niet.

Ik ben van Manavgat naar Side gereden met de Taxi voor € 8. Je kan dus wel degelijk onderhandelen. Het is trouwens naar mijn mening altijd beter om vooraf een prijs af te spreken dan om de meter te laten lopen. Een taxirit van ons hotel naar Side kostte € 5 en terug (op de meter), was het € 8.

Geert

Je kunt ook met goedkope dolmus busjes.

Ik heb in Side nooit meer betaald dan 5 euro per taxirit.
Vergeet nooit van te voren een prijs af te spreken, dan komt het zeker goed.

Groetjes, Fransijn:TURKEY: :NETHERLAN

Beste Lezers,

Afgelopen zaterdag was ik op de plaatselijke markt in Manavgat(achter het Akdeniz ziekenhuis)
Hier komen geen toeristen,alleen toeristen.
Daar was een kraampje waar ongeneerd kon graaien tussen kleding,en wat denk je?
Kocht daar 3 wintertruien(moderne)voor de belachelijke prijs van 6,50 euro totaal!

Het kan dus goedkoper,zoek en gij zult vinden…

Jullie forumbeheerder,

Hans.

Nou Hans,

Daar heb je zeker mee gescoord.
Ja, in Nederland wacht ik meestal ook wel tot de uitverkoop, maar zo goedkoop, nee dat vind je hier niet.
Het zijn ook plaatsen die je moet weten.
Mijn vrienden zien er ook altijd leuk uit, terwijl ze bijna niets verdienen.
Als ik dan hoor wat ze voor bepaalde dingen betaald hebben, ja dan kan ik het begrijpen.

Als ik m’n zoon dan zie met z’n merkkeding.
Die geeft een vermogen uit aan een broek en een shirtje.
Dan zeg ik al “Man daar zou ik alweer een ticket naar Turkije voor hebben”

Groetjes, Fransijn:TURKEY: :NETHERLAN

Beste lezers,

Eergisteren ging ik naar de kapper in de Yali Mah.;een wijk net buiten het centrum van Side.

Voorheen ging ik altijd in Manavgat,daar betaalde ik 2,50 euro voor knippen en alles daaromheen.

En wat betaalde ik nu? 5 euro.

Dat was dus de eerste en de laatste keer dat ik daar was.

Jullie forumbeheerder,

Hans.

Ik ben voor de visumaanvraag hier in Marmaris nog naar de kapper geweest, wel 30 cm eraf, een heel ander gezicht, gefohnd en alles…Voor…5 Lira…İs dat niet mooi, en ik ben er nog steeds heel erg trots op!

Groetjes uit İçmeler…:wave: