Is Turkije een duur land?

Ieder jaar gaan vele Nederlanders en Belgen naar Turkije. Maar is Turkije in vergelijking met Nederland en België wel aantrekkelijk qua prijzen van producten en/of diensten?

Breng je stem uit en licht eventueel hieronder toe!

Het is nog redelijk aantrekkelijk, hoewel de prijzen steeds hoger worden.
Dit geld voor bijna alles.
Het begint al op de luchthavens met het visum, effe vangen, € 15,-(tot nu toe)

In restaurants weet je bijna niet meer waar je aan toe bent, het is of de kwaliteit, hoe je bediend wordt of de prijs waar iets aan mankeerd.

Veelal zijn de maattijden (bijna) nooit gelijk, behalve bij de “Burger King”, nog van opdiening, kwaliteit en wat er op het bord geserveerd wordt.

(Bijna) overal moet je er eerst achter zien te komen wat de prijs van iets is(ook zelfs dat geeft geen garantie) voor dat men iets besteld.

Jaren geleden zag je nog vaak Blauwe pupillen bij de Turken maar dit is veelal verruild voor het €-tekens.

Nog een paar jaar en het is over.

Nou ik ben al 22 keer in Turkije geweest als ik terug kijk op de eerste keer en nu dan is alles zeker 4 keer zo duur geworden.
Vroeger kon je nog een hotel boeken voor een goede prijs. Ik kom de laatste jaren altijd in hetzelfde Hotel aan het Lara strand.
Dit hotel is binnenkort niet meer te betalen als ik in juni volgend jaar zou boeken voor 2 weken kost dit dan € 3650 voor 2 personen Ik heb de eerste keer € 1900 betaald

Ik denk als het zo door gaat dat ze zich zelf uit de markt prijzen

Het is maar waar je bent :in louter toeristische plaatsen (marmaris ,icmeler Alanya bv ) wordt je bedot . In die plaatsen wordt louter van toerisme geleefd In een stad zoals Istanbul ,Izmir ,Antalya en gewone steden als Balikesir ,Elazig ,Malatya en nog 100 andere betaal je normale prijzen . Tenminste als je in de normale wijken koopt . Als ik bvb in Istanbul goud zou willen kopen ,ga ik niet naar de juweliers in de oude bazar,maar naar winkels waar ook de turkse bevolking koopt ,en waar je niet naar binnen getrokken wordt ,zelfs al sta je een kwartier voor de etalage .
Maar spijtig genoeg zijn vele toeristen kuddedieren ,en worden ze graag bij de neus genomen .

Beste Satie
Dit is wel normaal vind ik ,in belgie betaalden we voor de € ,30 fr voor een koffie en nu 2€ of meer . Als je zo gek wil zijn om die dure prijzen te betalen ,moet je dat doen he . Je moet wat uitkijken en niet standvastig naar hetzelfde hotel willen gaan .In Lara zijn er 20 of meer hotels van hetzellfde kaliber .En een van mijn broers is in september naar Miracle resort geweest voor 995 € per persoon ,voor 2 weken ,en een andere gaat ook steeds naar de Titanic ,in april en in october ,voor 450 € voor 1 week . hij is rolstoelpatient en vind daar zijn draai . Voor mij voor geen goud zo een all in mastodont ,en ik ben in heel mijn leven al misschien meer dan 50 keer in turkije geweest ,zowat overal ,behalve aan de zwarte zee .
En als turks sprekende ook nog nooit bedot geweest ;heb al tientallen mensen meegenomen ,vooral naar istanbul ,en izmir en bij aankopen geadviseerd ,waar ze zeker niet moesten gaan en waar het goed was ,en die waren allemaal zeer tevreden ,dat ze heel veel minder betaalden dan dat ze alleen zouden geweest zijn .
En nog wat de prijzen van je reizen betreft ,denk je niet dat dat meer ligt aan de reisorganisatoren in B en N ,die allemaal veel meer willen verdienen . Dus die duurte moet je niet alleen in de schoenen schuiven van de hotels op zich .

Beste Flowerlady
voor een gedeelte klopt het wat je zegt als je inderdaad de Turkse taal machtig bent is dat een ander verhaal. En wat betreft de reis organisaties dat klopt ook. Ze willen steeds meer verdienen in de hotels wat je op noemt ben ik ook geweest Titanic was toen het eerste aan het Lara strand. Er waren nog geen fatsoenlijke wegen naar het hotel. Maar als ik rechtstreeks bij het hotel boek ben ik nog duurder uit. Dat heb ik al geprobeerd

Groetjes

In en om de grote hotels heen zijn de prijzen nou eenmaal veel hoger, logisch aangezien ze wel gemerkt hebben dat de touristen toch wel kopen, hoe duur het ook is. Maar zoals een paar mensen hier al hebben aangegeven, als je naar de lokale winkeltjes gaat dan zijn de prijzen absoluut nog heel erg laag. Heb laatst 5,5 kilo fruit gekocht (van aardbei tot pruim banaan etc) voor minder dan 1 euro 20, dat noem ik toch niet duur. Ook de huur is hier echt laag

Had je zeker monopolygeld bij je. Ik kom al sinds '92 in Side(Antalya) maar voor € 1,20 kocht je nergens meer 5,5 kilo fruit. Dus niet overdrijven “IMaaike”.

Wat de huren betreft, ik betaal € 250,- voor een 3 kamer app. wat echt niet goedkoop is maar 'k heb het zelf beslist.
Bonnie

Hallo ik kom al sinds 1987 in Turkije natuurlijk wordt alles duurder maar echt goedkoop vind ik het ook niet meer vooral de prijzen in de supermarkt zoals boter kaas nootjes wijn zijn de laatste jaren erg duur geworden en vergeet niet de RAKI en vind ik ook dat de jong mensen je zien als een wandelende geldautomaat.

Ik heb gekeken de nieuwe zomeraanbiedingen van sunjets hetzelfde hotel van verleden jaar en dezelfde periode is toch ongeveer een 200 eu duurder per tweepersoonskamer zodus is het toch duurder geworden .

We leven hier nog steeds voor ongeveer één derde van het maand bedrag dat we in Nederland voor hetzelfde zouden verbruiken. Maar je moet wel steeds beter oppassen waar je spullen koopt. De prijsstijgingen op zich zijn soms absurd. Zeker als je rekent wat een ambachtsman hier gemiddeld verdiend. Met benzine staat Turkije aan de wereld top. Mooi vlees is bijna vergelijkbaar met Nederland. Wat dan ook betekend dat alleen de Turken die het erg goed hebben autorijden en volop vlees kopen. Een ander voorbeeld is brood, in vergelijk met Nederland erg goedkoop TL 0,70 maar we hebben het zien stijgen van TL 0,35 dat is een verdubbeling van de prijs! En dat is met meer levensmiddelen het geval.
Uit eten hangt erg af waar je gaat eten en wat je eet. Wij kunnen nog steeds tussen de TL 10,-- en TL 15,-- ergens gaan eten waar het goed en lekker is. Alcohol daarintegen is prijzig en al snel TL 10,-- of meer voor een glas wijn. Maar als je tussen de schooljeugd als lunch een dürüm eet en een ayran drinkt ben je totaal TL 3,-- kwijt
Groenten en fruit kosten vaak tussen de TL 1,-- en TL 3,-- per kilo op de markt. Wat weer erg nette prijzen zijn.
Al met al leven we hier nog steeds erg goedkoop.

Verschillende jaren naar Bodrum geweest " Forever Club", dit jaar éénpersoonskamer bij te betalen, en prijzen met meer dan 200 euro gestegen.
Bodrum centrum duur, profiteren van de namaak produkten die toch niet van goede kwaliteit zijn.

Arbeid is nog steeds erg goedkoop. Vorige week is mijn auto naar de garage geweest voor reparatie van de uitlaat. Er is een half uur aan gewerkt en dat kostte mij 20 lira (nog geen 9 Euro). Alles waar accijns op zit is duur zoals brandstof, alcohol etc. De overheid moet haar geld toch ergens vandaan halen want de Turken betalen niet graag belasting over hun inkomsten. De controle daarop wordt trouwen wel steeds strenger. Uit eten gaan wordt steeds duurder, de restaurants verhogen de prijzen jaarlijks erg sterk. Wij hebben meegemaakt dat wij in april voor een bepaald gerecht 18 lira betaalden en in mei 22 lira voor hetzelfde gerecht bij hetzelfde restaurant. Do kosten voor levensonderhoud zijn aanzienlijk lager dan in Nederland of Belgie. Als je wilt kun je in Turkije voor een habbekrats overleven. Dat moeten veel Turken zelf trouwens ook omdat hun inkomsten veel lager zijn dan wat wij gewend zijn.

Turkije is een gigantisch land met gigantische prijsverschillen. Buiten toeristische gebieden zul je je verbazen over de lage prijzen op locale markten. Groente en Fruit is bijna gratis in Turkije (zeg 1 euro per 2 kilo ofzo). Luxeproducten zijn duurder dan in oost-Europa, zoals benzine, electronica, drank, rookwaar en vlees, dat is bijna 2x zo duur in Turkije als bv in Bulgarije of Roemenië (gewoon noord-Europese prijzen dus). Zoals hierboven staat is boeken flink duurder geworden. Zelf ter plekke een slaapplaats zoeken blijft echter goedkoop (15-30 euro)

zo denk ik er dus ook over ,maar de meeste toerristen hier in Belgie kunnen niet zonder 5 * resort met all inn ,andes hebben ze geen geslaagde vacantie ;
Ik heb in september in Marmaris een zeer mooi en uiterst modern en proper ,werkelijk mooi design ,3 sterren hotel gehad ,voor 25 € per nacht ,ontbijt inbegrepen ,en in 1 persoonskamer. Je kan het zelf bekijken op internet :Supreme hotel .Ik heb daar 2 weken rondgekeken op de kamer ,en in badkamer en overal in het hotel , aan het zwembad ,wat ik nu meer zou moeten hebben ,maar ik kon niets bedenken :dag:

ik lees hier dat sommige mensen het goedkoop vinden. nou ik kan vertellen dat het echt niet goedkoop is als je hier eenmaal woont en leeft van het geld wat hier normaal is. misschien is het in vergelijking met nederland of belgie sommige dingen goedkoper maar als je het in perspectief ziet met wat wij als inkomsten hebben. dan kun je niet tot nauwelijks rond komen. ok de huur is goedkoop maar dat moet ook wel met zo een salaris. creshe is in vergelijking weer best duur. en vlees is al helemaal niet te betalen. een auto hoef je hier ook niet 2de hands te kopen. en geld voor benzine we hebben momenteel de duurste benzine van de wereld. oke groente en fruit is goedkoop die pluk ik van onze eigen bomen. maar jah alanya wordt dan ook niet voorniets het nieuwe parijs he… Het is hier niet te betalen… maar wel heerlijk wonen…