Ieder jaar vieren vele Nederlanders hun vakantie in Turkije. Maar is Turkije in vergelijking met Nederland wel aantrekkelijk qua prijzen van producten en/of diensten?
Maak een keuze uit de bovenstaande enquête en licht eventueel hieronder je antwoord toe.
Turkije is niet duurder dan Nederland… En over het algemeen 1 van de goedkoopste bestemmingen in Europa… maar ik denk niet dat het “zo” goedkoop zal blijven! Maar tegenwoordig wordt alles toch duurder!
Ik ga al heel lang naar Turkije, en vergeleken met bijvoorbeeld 5 jaar geleden is Turkije al een stuk duurder geworden, Het is nog steeds wel goedkoop, maar ik denk dat het over een paar jaar ook niet meer zo zal zijn,
Wij gaan al 13 jaar naar Turkije en vergeleken met toen is het nu wel duurder geworden. Zal overal wel zo zijn. Maar in vergelijking met andere landen is het nog steeds een goedkoop vakantieland. Zal waarschijnlijk anders worden indien ze “ooit” bij de EU zullen komen ?
De laatste jaren heb ik alles in verhouding toch duurder zien worden. Best jammer, want de toeristen besteden daardoor ook niet zoveel meer. Dat konden wij, m’n Turkse familie en ik, goed merken in de hamam en de massages bijv.
Ik ben al 18 keer in Turkije geweest en ik vind het wel steeds duurder worden. Het is nog steeds goedkoop vergeleken bij Nederland, dus dat blijft mooi meegenomen.
Toch vind ik dat turkije moet oppassen, sommige producten zijn schreeuwend duur, want een paar schoenen voor 60 euro daar vind ik toch te gek, dat zijn woeker prijzen, en daar mee moeten ze oppassen, want dan krijg je het spanje effect van een paar jaar geleden, die prezen zichzelf ook de markt uit. Ook moet je opletten op de markt want daar zitten dus de echte oplichters. 45 lira voor een kilo noten…ze denken zeker dat we gek zijn…NOT
Duur… goedkoop is het niet meer, echt duur valt mee, maar het is niet meer zoals vroeger…
De vergelijking: *In nederland is het ook duur *vind ik onzinnig.
Toen wij 20 jaar geleden naar Turkije gingen betaalden we (guldentijd) 80 ct tot 1 gld voor een halve liter bier… fris onder de 60 ct. In nederland koste toen een kleintje bier 2 gld+ op een terrasje…
Nu betaal ik onder de 2 euro op een terrasje en soms boven de 2 euro in Turkije…
Dan vind ik het een STUK duurder geworden…
Als je gaat eten is het net zo duur of iets goedkoper dan hier…dat was toen ook beslist veeeeel goedkoper!!
MAAR…toen wij in de beginperiode naar Turkije gingen leefden we voor ong hetzelfde bedrag als nu…alleen moet ik er nu de kleinere lokantasi’s voor opzoeken(geen probleem, veeel lekkerder) toen aten we ook in de “luxere” gelegenheden…
Als Turkije op deze manier doorgaat ligt het binnen 5 jaar eruit, zeker nu de balkan zo opkomt!!!
Na de invoering van de euro is bijna alles 1 op 1 overgegaan. En met het kunstmatig hooghouden van de lira(want dat gebeurt nu, door het IMF) zal het alleen nog maar duurder worden!!
Voor ons is het zo dat wij het land nog steeds heerlijk vinden, en nog steeds aan het verkennen zijn in het achterland, maar anders hadden we allang andere gebieden gaan bekijken, want voor het geld kan je allang ook op veel andere plekken terecht.
Ik ben het helemaal met de reactie van Viva en Bep eens.
Toen wij voor het eerst naar Turkije gingen 3 jaar geleden, viel het mij al erg tegen, qua prijzen, omdat velen ons voor hadden gehouden, dat het zoooo goedkoop was daar.
Ja, goedkoop zijn die nepartikelen, waar je nu bijna niet meer mee de grens over mag. En zoals Bep aan gaf de lokanto’s waar je voor een redelijke prijs nog lekker kunt eten en drinken. En die zijn er nog echt!
Maar ook ik vind het even op een terasje zitten daar, behoorlijk aan de prijs, maarja je hebt vakantie… dus ja…
Ik vind dat Turkije inderdaad met het jaar duurder wordt. Prijzen worden gewoon in het seizoen omhoog gegooid omdat ze een erg slecht seizoen hebben. Nu ga ik niet dood van 1 Lira, maar vind ik wel een beetje bizar hoor. Bijna de hele vakantie betaalde ik 3 Lira voor een cola. Tot het hoogzeizoen begon moest ik ineens 4 Lira betalen voor 1 cola. Maar goed, ik vind dat je niet op een dubbeltje moet kijken als je op vakantie gaat. Dan kun je maar beter thuisblijven.
Rachel dat is al jaren zo… in het hoogseizoen kost het altijd meer…maar in het verleden was het overall gewoon goedkoper.
Ik heb het niet over een dubbeltje, ik heb het over 2x zoveel als voorheen…das duur…
Als ik ineens, na invoering euro gewoon gelijk betaal als voorheen in guldens,…das duur…
Nogmaals wij gaan al 20 jaar, hebben de spotgoedkope tijd meegemaakt. Dat je voor 10 GULDEN 5 t-shirts op de markt kocht…en 1 jaar later kosten ze 10 EURO!!!
Als je als hollander die daar notabene woont 50 eurocent moet betalen voor een flesje water,waarna de prijs zakt met 30 eurocent als je aangeeft dat je geen toerist bent,dan kun je wel nagaan hoe gaar de rapen zijn…
Ze maken onderscheid qua prijzen tussen toeristen en plaatselijke bevolking;maar waar op de wereld is dat niet zo?
Hans hier in nederland betaald een toerist net zo veel voor een biertje als een nederlander hoor…wij hebben hier vastgestelde prijzen, en natuurlijk zal het best wel ergens voorkomen dat ze proberen een toerist te tillen, maar in scheveningen op het terras, ligt een menu kaart iedereen betaald even veel.
Ook zijn hier bijvoorbeeld souveniers gewoon geprijsd…en je betaald wat erop staat, niet meer en niet minder.
Als ik in Delft delfts blauw koop, betaal ik net zo veel als welke toerist dan ook.
Turkije is echt aan het veranderen…en inderdaad zoals ik al eerder zei, ze prijzen zichzelf straks de markt uit…jammer…ook de mentaliteit vind ik erg veranderen, ten opzichte van toeristen…het wordt er niet leuker op, uitzonderingen daar gelaten.
sorry maar zo heb ik het dit jaar ervaren…en ben dus ook eigenlijk van plan, om volgend jaar richting kroatie of bulgarije te gaan, zien of het daar ook zo is. Het gemoedelijke gaat weg in Turkije, en het gaat daar alleen nog maar om de centen, en dat is jammer,heel jammer.