Kunnen wij Nederlanders nog met een gerust hart naar Turkije op vakantie?

Hoi hoi,

Zoals iedereen weet is de relatie tussen Turkije met een aantal (Europese) landen, waaronder ook Nederland behoorlijk onder spanning komen staan.
Ik vraag me af wat dit betekend voor de Nederlandse vakantieganger.
Is het nog veilig voor de Nederlanders om daar vakantie te vieren ??

Nou ben ik benieuwd hoe jullie ervaringen zijn.
Zijn er mensen die pas nog in Turkije zijn geweest (of nog zijn) of er mensen kennen…? en hoe wordt er daar naar Europeanen en Nederlanders in het bijzonder gekeken. Merk je er überhaupt iets van??

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties

mvgr. @nnemarie

gewoon niet erheen gaan zeg

Ik kan alleen informatie geven zoals ik het ervaar.
Ik wil eerst een paar zaken noemen. Ik heb hier in het verleden elke maand een column over Turkije geproduceerd. Daarin heb ik mij regelmatig afgevraagd waarom bepaalde zaken niet in Europese kranten verschenen omdat ze mijn inziens behoorlijk heftig waren. Nu lees werkelijk alles over Turkije in Europese kranten en niets van dat in de locale.
Verkiezingsstrijd is hier heftiger dan de strijd van hooligans voor een voetbal wedstrijd en alles lijkt geoorloofd. Dat is nog nooit anders geweest. De retoriek van T.E is altijd al minimaal erg ferm te noemen en hij probeert hier een beeld te creëren dat iedereen en alles tegen Turkije is. Juist nu Turkije zo aan het groeien is. Is dat de waarheid? Helemaal niet belangrijk.
Overigens zijn focus is op dit moment al meer op Bulgarije en Griekenland gericht, zo snel verandert het.
Het moet mij ook van het hart dat ik ook vind dat de rest van de wereld heel lang alleen hun eigen belangen in Turkije hebben gediend en het hulp geroep van een groep Turken niet wilde horen. Nu is die groep mensen verdwenen en in die zin is hulp te laat. Het laatste voorbeeld van eigenbelang?
De PM van GB is hier niet zo heel lang geleden geweest. Vooraf heeft ze laten weten niet over mensenrechten of andere misstanden te willen praten maar over de wapenhandel tussen de landen

Dat alles is nooit een reden geweest dat de toerist weg bleef. Turkije heeft tenslotte een aardige bevolking, prachtig weer, mooie hotels, prachtige stranden, mooie landschappen en veel zichtbare historie.
Dat is niet veranderd!
Mijn eigen en recentelijk ervaring.
Ik ben een aantal weken in Nederland geweest. De terugreis was ook bij mij met enige reserve. Normaal ben ik de prater maar deze keer had ik Mieke gewaarschuwd maar niet te vertellen dat we hier woonde we geen Turks kennen en alleen voor vakantie onderweg waren naar Alanya. Na een uur vertraging op Schiphol was het duidelijk dat onze 1 uur 30 minuten overstap tijd in Istanbul niet genoeg zou zijn. Daar een geweldige ervaring van speciale douane en security doorgang voor de reizigers met vertraging. Aardige mensen die ook ons gewoon hielpen. Later in onze woon omgeving werd het bijna gênant. Het welkom thuis door de (traditionele) Turkse buren. Het eerste restaurant bezoek waarvan we weten dat het AKP aanhangers zijn. Zij omhelsde ons bijna en waar we al die tijd waren geweest. Deze ervaringen hebben we tot op de dag van vandaag, het lijkt wel of zij zich extra uitsloven. Natuurlijk weet ik ook wel dat als je tegen een groep fanatiekelingen aanloopt je gewoon pech hebt. Maar waar is dat niet?
Is het dan normaal in het Toerisme? Nee het is veel en veel te rustig en ik heb medelijden met al diegene die daar hun boterham mee moeten verdienen.
Dus is Turkije nog steeds een vakantie land? Ik durf daar volmondig ja op te antwoorden. Is er dan helemaal geen gevaar. Natuurlijk wel maar als je dat wilt ontlopen moet je naar Londen, Brussel of Parijs. Kortom als je dat probeert te vermijden kun je alleen maar thuis blijven.
Snap ik dat de toerist weg blijft? Zeker wel. Als je als gezin met het vakantie budget de wereld inkijkt kun naar heel veel plaatsen, waarom zou je dan naar Turkije gaan.