Wou deze topic openen om eens te zien wie de zelfde ervaringen heeft mee gemaakt of gewoon zijn eigen ervaringen wil delen.:dag:
Nou ik woon zelf al 4 jaar in Turkije en moet zegen dat ik samen met me man wel alles al heb meegemaakt. 15 maanden leger, verlies van zijn vader, integratie problemen, cultuur verschil etc etc etc. :storm:
Na vier jaar ben ik noch steeds ontzettend gek op me man maar moet ook heel eerlijk toe geven dat een relatie in Turkije niet altijd mee valt.
De meeste meiden die op vakantie komen geven er weinig om of je vriend al een relatie heeft en zullen vaak, alles proberen, om hem toch te krijgen. Als ik soms bij me man zat en de touristen wisten het niet, hoorde ik ze echt letterlijk zeggen: geeft niets, hebt niets met je vrouw te maken is gewoon voor een avondje lol. Gelukkig kan ik me man in dit opzicht vertrouwen en moet er meestal meer om lachen dan het me dwars zou zitten.
Maar je moet wel tegen een stootje kunnen als je echt een leven wil opbouwen in een vakantie plaats. Veel dingen zullen je nooit eerlijk worden verteld en je moet natuurlijk nooit vergeten dat het een vakantie plaats is waar bijna 80 procent erom draait geld te verdienen van de touristen.:drool:
Ik zou zeggen als je er al leeft of van plan bent te gaan wonen;
regel alles van te voren goed, leer een beetje turks is altijd handig, ben je bewust van de cultuur verschillen en weet hoe je je gedraagt op bepaalde plaatsen, vergeet niet dat de meeste mannen bijna niets verdienen in de winter periodes en dus het wel makkelijk is als je zelf ook een eigen inkomen hebt, gebruik je verstand en hou altijd je ogen open.
Voor de rest geniet van dit pracht land, zijn history, de bevolking en hun tradities, het natuurschoon, de stranden en vooral van degene van wie je houd.:wub:
Liefde kan een hoop aan en zolang jullie beiden weten wat jullie willen dan kom het zekers goed. >>>
Wat een mooi verhaal…
Ik ben hier nieuw op ww, en ben alles nog een beetje aan het uitvogelen. Maar kwam deze topic tegen, en heb dit dan ook aandachtig doorgelezen.
Ik heb nog niet zoveel meegemaakt als jij, maar dat zit er wel aan te komen.
Volgende week ga ik weer voor 2 weken naar men vriend in Marmaris, en moeten er veel dingen duidelijk gaan worden ivm de toekomst.
Zou je mij misschien wat meer informatie willen/kunnen geven over het emigreren naar Turkije?
Ik probeer al zoveel mogelijk info te zoeken via internet en via het turkse consulaat, maar een persoonlijk verhaal van iemand zal ik ook erg op prijs stellen.
hoi jay
mijn naam is sema ik ben 32 jaar en heb 2 kinderen.
ben getrouwd met een turkse man en wij gaan binnenkort tijdelijk verhuizen naar turkije omdat het slecht gaat met mijn schoonvader.
we gaan in oost turkije wonen
ik weet niet of je kinderen heb maar ik zit met een heleboel vragen ik hoop dat je er eentje kan beantwoorden.
de vraag is heb je consultatie bureau’s in turkije want mijn jongste met injuni ingeent worden en heb je daar nederlandse basisscholen?
alvast heel erg bedankt.
groetjes van sema.
ten eerste wens ik je alle sterkte met de ziekte van je schoonvader en hoop dat het snel weer beter gaat met hem.
En voor de rest dat je een hele mooie tijd met je man in Turkije tegen moet gaat.
Zekers met kinderen is het te adviseren om genoeg informatie in te winnen, wat meestal het beste via plaatselijke advocaten, touristen bureaus of andere EU mensen te verkrijgen is of bij de plaatselijke gemeentes. Ook zijn er genoeg informaties op de websites over Turkije te vinden(www.seni-seviyorum.nl, biedt veel informatie aan). Aangezien je man er ook bij is zal dat een stuk gemakkelijker gaan gezien de taal.
Zelf heb ik een van mijn pleegkinderen bij de prive ziekenhuis in Alanya laten inenten en dat ging heel erg goed omdat de doktoren engels sprakenen erg behulpzaam waren. Wat scholen aangaat wordt het iets moeilijker. Ik weet dat je in Antalya prive scholen hebt die in engels les geven, maar die zijn ook best prijzig. Normale staats scholen geven maar bepaalde lessen in het engels en de rest is geheel in het Turks. Wat de oost kant van Turkije aangaat daar weet ik niet zo veel over maar als je me verteld waar je naar toe gaat kan ik wel eens navragen bij mijn neef die leraar is in Istanbul aan de Universiteit. Eventueel Adana en omstreken gaat ook nog wel want daar komt me man vandaan.
Voor de rest;
goede bank: Garanti Bank voor bankzaken
visum voor een half jaar of jaar aankopen bij het plaatselijk politie bureau is aan te raden bespaard een hoop gestress en eventuele boetes voor het te laat verlaten van het land.
werkvergunning is 90 procent niet te krijgen voor buitenlanders en als de politie je toch pakt kan dat heel vervelend aflopen
NL mobieltje even aanmelden bij een Turkcell shop zodat ie niet geblokkeerd word of anders via een Turkcell actie een nieuwe kopen, vaak met gratis beltegoed
Pas op met het gebruik van EU bankasjes en Credit cards worden gauw geblokkeerd door de plaatselijke ATM machines
Betaal in TL en niet in Euro
Belangrijke zaken kan je het best met je man samen doen ivm de taal zodat je precies weet wat er allemaal word besproken
Denk altijd twee keer over iets na en hou je ogen goed open, men is gauw geneigd de verhalen te geloven
Wat basis kennis van de taal kan helpen, maar denk dat je dit al kent.
Eerste weken kunnen voor de kinderen moeilijk zijn met aanpassen door het klimaatverschil en het eten. Hadden we met onze pleegkinderen ook. Met name voor kleine kinderen.
Veeeeeeeeeeeeeeeeel water drinken want je lichaam droogt heel snel uit en de meeste touristen eindigen dan op de EHBO met de verschijnselen.
Mocht je nog meer vragen hebben dan kun je me een PM sturen en zal ik je mijn msn adress geven.