In dit topic zou ik graag vernemen hoe mensen die getrouwd zijn (geweest) / eventueel samenwonend zijn (geweest) met een man/vrouw uit Turkije dit beleven of beleefd hebben.
Bijvoorbeeld tegen welke hindernissen/problemen ben je (vooral in het begin van je huwelijk) aan gelopen? En ook natuurlijk hoe ben je daar (samen) mee omgegaan.
Hebben je Turkse schoonouders jullie daarbij ook bijgestaan of juist tegen gewerkt?
De vraag is dus ook of deze ervaringen zoveel anders zijn dan je verwacht zou hebben met een partner uit je eigen land.
Ook als je man/vrouw nu nog in Turkije zit en en jij hier en je nog niet zolang getrouwd bent gaarne reageren.
Hoe meer reacties des te meer anderen hiermee gebaat zijn.
zie ook http://msn.groups.com/turkijegumbet
Ik ben 14 maanden getrouwd met een Turk.
Van de eerste ontmoeting met mijn schoonouders ben ik aanvaard en zij hebben me nooit tegengewerkt, ze hebben zelfs een belangrijke plaats in mijn leven, zoveel liefde krijg ik van deze mensenā¦
Natuurlijk is het niet altijd rozengeur en maneschijn geweest⦠3 maanden nadat we getrouwd zijn, is mijn man in legerdienst moeten gaan⦠waarvan hij nu nog 3 maanden noet doen⦠ik heb het geluk gehad dat ik hem 10 dagen geleden bij kunnen gaan opzoeken in zijn legerbasis en zijn generaal had veel respect voor onze relatie, hij kreeg meteen 3 dagen vrij!!!
September 2003 ben ik naar Turkije vertrokken met de bedoeling er voorgoed te blijven wonen, in het huis van mijn schoonouders⦠Mijn man is tone in het leger gegaan, ik vond geen werk in de winterperiode dus ben ik om de 3 maanden beginnen op en af reizen tussen turkije-belgieā¦
Nu hebben we de knoop doorgehakt om in 2005 samen in Belgie te komen wonen, ik werk nu hier, heb een lieve baas die er rekening mee houdt dat ik nood heb aan wat meer vakantie om naar Turkije te reizen (ben namelijk net terug van 10 dagen bij schoonouders)
We zien wel wat de toekomst brengt, in februari komt hij uit het leger, dan ben ik weer een maandje in Turkije om zijn visum in orde te brengenā¦
Moest mijn man ongelukkig worden in Belgie, dan vertrekken onmiddellijk terug naar Turkije om daar een toekomst op te bouwen, ik ben toch al ingeburgerd in het geloof, cultuur en de taalā¦
Onze trouw was in Turkije zelf, een onvergetelijke dag met vele mooie momentenā¦
Het is niet gemakkelijk om een relatie te hebben waarbij afstand bij gemoeid wordt maar eigenlijk is dit voor mij het kleinste obstakel wat er is!!!
Mijn verhaal is natuurlijk nog langer, maar laten jullie mar horen wat jullie nog willen wetenā¦
Liefs van een gelukkige jonge Belgische meid met een hart voor Turkije en haar mannetje ![]()
Hoi,
Ook ik ben met een turk getrouwd geweest, eerst 3 jaar samengewoond, toen 2 jaar getrouwd, nu al weer 14 jaar van hem gescheiden. Waarom ik getrouwd ben, als je na 2 jr scheidt?
Voor de verblijfsvergunnig!!!
Na 3 jaar iedere 3 maanden naar Griekenland gereisd te hebben was ik het zat en zijn we getrouwd, want een werkvergunning had ik ook niet. Moeten de werkgevers premie voor je afdragen en dat deden ze niet, ik werkte dus zwart.
Acceptatie door schoonfamilie is nooit een probleem geweest, hun enige eis was dat ik moslim werd omdat je dan bepaalde gebruiken in acht moet gaan nemen om rein te zijn bij het aanraken van voedsel en hunzelf. Zij zijn āSafiā en die hebben op sommige punten andere eisen. Uitleg over verschillende islamitische richtingen kan je vinden op Talihaās vakantie forum.
Ik heb 3 jaar voor mijn schoonmoeder gezorgd samen met 2 van mijn 4 schoonzussen.
Eerst woonden wij apart in een flat, later zijn we ingetrokken in het ouderlijk huis van mijn ex vanwege een chronisch gat in zijn hand, waardoor we de huur niet meer konden betalen.
Ik heb daar in verschillende winkels gewerkt, ook dat geld ging op.
Om van zijn foute vrienden af te komen en nog van de relatie proberen te redden wat er te redden viel zijn we naar de zuidkust gegaan en heb ik 1 seizoen in het toerisme gewerkt. Hij was lui.
Aan het einde van het seizoen zijn we terug naar Ist. gegaan en op advies van mijn schoonfamilie ben ik van hem gescheiden.
Ik was 22 jaar jonger dan hem en ik had nog een heel leven voor me.
Ik heb dat gedaan, heb nog regelmatig contact met mijn ex-schoonfamilie, ik kom er zelfs nog op bezoek en bel toch elke maand nog wel een keer met ze.
Het is wel zo dat als je trouwt, ook al is dat in turkije en je laat het hier registreren en je laat je scheiden van je partner hier in Ned., dit niet erkent wordt door de turkse wet.!
Je ex moet dan een verzoek via de rechtbank in tr, indienen om de nederlandse uitspraak te accepteren.
Gelukkig heeft hij dat gedaan alleen heeft hij het zo weten te regelen dat alle kosten op mij verhaald kunnen worden door hem zodra ik daar ben.
Ik zal hier niet opschrijven wat ik daarvan vind!!!
Even in het kort, cultuurverschil hoeft geen beletsel te zijn, het is wel heel anders als dan wij opgevoed zijn en enige soepelheid is wel gewenst.
Voor de rest zijn we allemaal mensen, waar we ook wonen, turk of nederlander.
Wederzijds respect, vertrouwen en het accepteren van elkaars gebreken heb je bij iedereen nodig anders loopt er geen enkele relatie.
Groetjes Dilek
wie heeft er nog verhalen???
Ik ben zelf een Belgische en ik ben al 5 jaar getrouwd met een
man uit zuidoost Turkije. We zien elkaar heel graag maar we hebben al veel moeilijke momenten gekend door cultuurverschillen en miscommunicaties.
Wie ervaringen wenst te delen, mag me altijd mailen.
Ik ben 35 en we wonen in Vlaams-brabant
[EMAIL=āsporty_hellen@hotmail.comā]sporty_hellen@hotmail.com
Beste Hellen.
Dit betreft een topic uit 2004. Dus velen zullen niet reageren.
Ik verplaats dit naar het Turkse Liefdesdeel.
Daar zullen meer mensen kijken die hierover contact zoeken
Veel leesplezier
Waar vind ik het Turkse liefdesdeel ? ![]()
Daar staat dit nu in:).
Hallo,
ik ben ondertussen bijna 5 jaar samen met mijn Turkse man, waarvan eind juni 4 jaar getrouwd. En heb er nog steeds geen spijt van.
Mijn man is afkomstig uit Konya en ik heb hem in Bodrum in 2008 leren kennen. Zijn familie heeft mij vanaf dag 1 aanvaard en ook over het feit dat ik niet geĆÆnteresseerd was om mij te bekeren, hebben zij nooit een probleem gemaakt. Sinds eind 2009 woont hij bij mij in BelgiĆ« en dat gaat nog steeds heel erg goed. Ik kan mij geen betere man voorstellen, hij helpt in het huishouden en financieel staat hij me bij. Hij blijft natuurlijk een Turkse man met bepaalde gewoontes en gedachten :-), maar heeft zich heel goed geĆÆntegreerd. Mijn ouders zijn ook heel blij met hem, ookal waren zij in het begin nogal argwanend. Iedereen rondom ons dacht dat het nooit zou blijven duren, maar zie, ondertussen enkele jaren verder en het loopt nog steeds goed. Het kan dus ook positief verlopen :-). Ik moet zeggen, ik ken ook heel wat negatieve verhalen en ik heb bij sommige prille liefdesanekdotes over vakantieliefdes soms ook mijn bedenkingen, maar als het goed zit, zit het goed en dat moet je er gewoon voor gaan! In 2008 heb ik mij voor het eerst geregistreerd op deze site (kan jammer genoeg voorlopig niet meer op dat profiel - SJke), vol twijfels en ook bang om āgebruiktā te worden deed ik hier mijn verhaal, en heb het daaropvolgende jaar 7 maal naar Turkije gereisd om te weten te komen of er toekomst inzat! Ik heb toen mijn hart gevolgd en ben daar nog altijd heel blij om!! Love u Askim!!!
Ik ben nu 8 jaar samen met mijn Turkse liefde. Wij hebben elkaar in juni 2005 leren kennen en zijn in januari 2007 getrouwd in Turkije. In april 2007 is hij naar Nederland gekomen en het gaat nog steeds goed. Met mijn schoonfamilie heb ik nooit problemen gehad. Er is ook nooit gesproken over bekeren oid. Mijn man heeft destijds de inburgeringscursus als eerste en enige van zijn groep afgerond en was binnen 3 dagen daarna aan het werk. Hij werkt nog steeds bij dezelfde werkgever.
De enige problemen die ik heb ondervonden, was het constant knokken tegen de vooroordelen enz. Daar ben ik mee opgehouden ik werd er heel moe van en het kostte mij teveel energie.
Voor iedereen die een Turkse liefde heeft wil ik zeggen dat je wel uit moet kijken want er zitten gewoon slechte mannen tussen.
Waar vind ik het Turkse liefdesdeel ???
chal3oye: hierzo http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=166879&page=10