Wat eten askims in Nederland/Belgie?

Met al die askims die naar nederland en belgie komen, vroeg ik me af wat geven we onze askims te eten? Zetten we ze hollandsepot voor? Moeten ze zich maar aan ons aanpassen? Al denk ik dat gehaktballen niet gewaardeerd gaan worden lol2 Of houden we rekening met wat ze gewend zijn? En wat als je askim bij jou en je ouders verblijft? Overleg je dan met je moeder wat ze gaat koken?

Mijn moeder en ik overleggen wel inderdaad… Wij eten thuis al vrijwel nooit varkensvlees, dus dat is al makkelijk. En verder gaan we het wel zien… Komt wel goed :slight_smile:

Cynthia -Was ff benieuwd vandaar dat ik de vraag stelde, ook met t idee hoe ga ik dat doen als B in nederland is. Varkensvlees eten ik ook weinig. Heb wel van B begrepen dat mijn bakpannen vervangen moeten worden omdat dat weleens n varkentje ingelegen heeft. Dus van de week hier nieuwe pannen gekocht.

Mijn askim heeft alles mee gegeten tot speklapjes en rauwe haring aan toe :wink: en hij vondt het geweldig om al die nieuwe dingen te proeven behalve de rookworst dat dat velletje er niet af gaat is toch wel heel vreemd :wink: :smiley: :smiley: :smiley:

Meen je dat nou?

Hier hebben mn ouders gewoon rekening gehouden met geen varkensvlees. Verder heeft ie alles gegeten wat de pot schaft. Hollandse pot, italiaanse pasta, vanalles en nog wat :wink:

ow toevoeging, enige aanpassing die we moesten doen was elke dag brood erbij halen van de turkse bakker haha! anders bleef hij honger hebben :wink:

trıcıa dat meen je nıet nıeuwe pannen omdat er ooıt varkensvlees ın gezeten heeft doe ff gezond!!! nou echt nıet dat ık 1 nıeuwe pan zou kopen omdat er ooıt een speklapje ın heeft lıggen bakken!!!
**
mıjn askım heeft lasagna gegeten vondt hıj erg lekker, verder heeft hıj vısstıcks gegeten vondt hıj ook lekker en ıpv gehaktballen hebben we köfte gemaakt dus gewoon gehakt echter wel halal geslacht, maar dat eet ık wel vaker dus nu alleen wat vaker dan normaal!
Mıjn askım was gek op gewoon wıtbrood en kaas kaas kaas en de nederlandse mayonaıse was ook helemaal favorıet! Heb wel ıets rekenıng gehouden door als hıj ıets nıet luste ık altıjd over frıet op tafel kon zetten met brood zodat meneer wel zıjn buık vol kreeg :smiley:

Als ze willen dat de bakpannen vervangen moeten worden hoe zit het dan met het bestek en de borden waar ook varken van gegeten of op gelegen heeft. Eerlijk gezegd vind ik dat een beetje te ver gaan. Het is allemaal prima afgewassen…En tenslotte hebben we met onze handen ook weleens varkensvlees aangeraakt…moeten we daarmee…afhakken…hihi…

Ben t met jullie eens hoor over die pannen vond t ook aardig ver gaan. T voordeel is wel dat ik nu nieuwe pannen heb …hij wil nieuwe dus hij heeft ze gekocht en betaald…
Mijn afwas gaat ook nog eens in de vaatwasser dus wordt heet gewassen dus t leek me allemaal wel ok,maar B had daar andere ideeen over. maar dat was t dan ook wel, verder geen varkensvlees. En idd kreeg ik de vraag, heb je wel brood daar??? Dus brood niet vergeten.

Ik zou als M. daar over zou beginnen hem eerst goed uitlachen… en hem dan zeggen dat hij dan zelf maar pannen gaat kopen… Goed dat hij ze zelf betaald heeft!

Sorry maar moet het respect van cultuur niet een beetje van twee kanten komen om zover te gaan in je eisen terwijl je hier te gast komt ik weet het niet…Zou hij net zover voor jou gaan als jij zegt ik eet geen kip??

Mijn askim eet zelfs spek! :biggrin: hij is echt niet zo’n vrome moslim, maar daar heb ik het toch niet zo moeilijk mee…

Voor de Belgen onder ons: sinds kort kan je in de Delhaize lamsgehakt vinden, iets wat ik vroeger toch eerder moeilijk kon vinden.

Vınd ık ook hoor je past je ın turkıje aan naar hun wetten en plıchten omgekeerd kan dat ook wel een beetje, kıjk dat je geen varken voor zet als ıemand moslım ıs ıs dat normaal, maar pannen vervangen…
Ik had gıster met b erover en dıe was ervan overtuıgd dat als hıj geen moslım was en nıet al dıe verhalen gehoord had hıj het vast en zeker heel lekker zou vınden haha.

Liesje, wat een handige tip van de Delhaize!! Heerlijk! Want ik was mij al zorgen aan het maken over het gehakt :smiley: hahaha, EERLIJK WAAR!!

Oooh ik kijk er zo naar uit om hier in Belgie met m’n askim samen eten klaar te maken :smiley: wij zijn het namelijk gewoon om in Turkije altijd samen op hotel te gaan, dus we hebben nog nooit samen eten klaargemaakt of zo! Wordt dus écht een nieuwe ervaring voor ons :D! En met Kerstmis een heel kerstdiner! Hihi :smiley:

én euhm, om toch ook even te antwoorden op de forumvraag :smiley: !
Wanneer askim naar België komt ga ik zééker Vlaamse kost voor zijn neus zetten!
Geen denken eraan dat ik elke dag voor hem kebab ga halen of zo :smiley: hahaha!
Ook het ‘typisch’ turkse ontbijt kan hij hier vergeten! Ik vind het net de bedoeling, dat wanneer hij naar hier komt, dat hij kennis kan maken met MIJN gewoontes!

Ik ga me dus niet weer naar hem aanpassen, want zo leert hij ook niets van mijn gewoontes, en ik vind dat toch wel de bedoeling wanneer hij naar België komt… Natuurlijk ga ik die jongen geen varkensvlees voor zijn neus zetten :wink: ! Maar toch wel de ‘boerenkost’ van hier in Vlaanderen zal ik maar zeggen :smiley: !

Ik kijk er naar uit om de typische Vlaamse desserts voor te schotelen! Zoooveel keuze , hij gaat hier 4 kilo verdikken denk ik :smiley: hihi!

Oh jeetje, dat van die pannen vind ik ook wel ver gaan. Heeft mijn man niet eens aan gedacht denk ik hahaah!
Ach maar Tricia, als hij ze dan zelf betaald, heb jij wel weer mooi een nieuwe set pannen kado gehad hahah!

@fieeh: volledig akkoord, maareeuuh, na 4 dagen Turkije begon ik spontaan te kwijlen bij de gedachte aan een bord spaghetti of een pakske friet! Ben ervan geschrokken hoe zeer ik het Belgische eten al miste. Dus misschien moet je hem toch van tijd tot tijd iets Turks geven dat hij het volhoudt :wink:

K. was trouwens in de wolken met mijn brownies (bestempelde ze als maniak of zoiets :D) dus bij wijze van dessert is dat misschien een ideetje :wink:

Manyak brownies :D!

lıesje helemaal mee eens ık snak naar nederlands eten gewoon een bord andıjvıe met aardappelen en een broodje kroket ofzo hahahaha en dat na 12 dagen ık heb mıjn askım ook gewoon broodjes dörum gegeven hoor als ık het mıs laat staan wat hıj mıst na 4 weken :smiley: