Hoe was jouw ervaring om je askim hier in Nederland te hebben?

sommige van jullie hebben het geluk al gehad dat je askim in Nederland mocht komen. Hoe heeft hij het ervaren, hoe heb jij het ervaren, wat zijn de do’s en wat de dont’s.

misschien leuk om je ervaringen met ons te delen?!!

En handig natuurlijk aangezien mijn askim morgen komt hoop ik mooi nog wat te kunnen lezen en als hij gaat zal ik mijn ervaring erbij zetten!!

Nou hier kan ik ook mijn verhaal wel even schrijven ha ha.

De eerste keer dat hij naar Nederland kwam vlogen we samen terug vanuit turkije.
Het was heerlijk om samen te vliegen en te genieten. Het was de eerste keer dat hij vloog dus keer zijn ogen uit.
De tweede keer dat hij kwam vloog hij alleen en kwam hij savonds laat op schiphol aan. Ik had die dag nog gewerkt dus was ook wat vermoeid maar dat mocht de pret niet drukken! zenuwachtig ging ik ruim op tijd naar schiphol.... stel je voor dat hij eerder aankomt ha ha. Eenmaal op schiphol lang gewacht en nog wat te drinken voor hem gehaald, hij zou vast wel dorst hebben na zn lange vlucht dacht ik nog.
Nou het vliegtuig was geland en ik stond vooraan bij de deuren, iedereen kwam eruit maar helaas geen askim… Begon toch wel een beetje zenuwachtig te worden en ja hoor telefoon…
de mareschouche ( weet even niet hoe je het schijft sorry net wakker) van schiphol.
Ze vroegen waar ik was waarop ik aangaf dat ik natuurlijk op schiphol was.
Ook de vraag op wie ik aan het wachten was, wat onze relaties was en nog een hoop vragen meer, Uiteindelijk moest ik naar een bar/restaurant komen waar ik zou opgehaald worden door het personeel van daar.
Ik met loot in me schoenen ernaar toe, dacht wat kan er nou fout zijn? netjes een visum, netjes een retourticket, verzekering dus we hadden aan alle eisen voldoen.
Nou eenmaal bij de bar kwam iemand naar mij toe, weer een vragenvuur waar je naar van wordt.
Ik wou alleen maar heel graag mijn askim zien…
Vervolgens werd ik meegenomen door de paspoortcontrole en daar stond me askim… Moederziel alleen en dood moe.
Ik ben hem maar om zijn nek gesprongen en heb maar gezegd dat het allemaal wel goed kwam (al had ik er zelf ook veel stress van) Vervolgens met het personeel daar gesproken wat het probleem was. Askim kon niet aantonen dat hij geld bij zich had en met zijn bankkaart niet zijn saldo te kunnen laten zien.
Nou ik was in alle staten! wat nou geld zei ik, heb verdorie bij de ambasade 100 papieren moeten inleveren, garantverklaring. loonstroken en zelfs mijn bankafschrift zat erbij.
ach mevrouwtje we hebben niets met de ambasade te maken zei de zeer jonge jongen tegen mij.
Nu moest ik mijn salaris stroken en bankafschriften laten zien… Tja die neem je ook echt mee als je vol plezier je vriend gaat afhalen van schiphol? Nou uiteindelijk moest daar gaan internet bankieren waarbij een stel zeer jonge onpofesionele jongens mee keken naar de computer.
Was einde van de maand dus mijn nieuwe salaris stond er nog niet op, Gelukkig had ik mijn spaarrekening nog dacht ik… Nou hij zou voor 3 maanden komen en ik moest 35 euro per dag hebben dus: Nee mevrouw het is niet voldoende!
Na uren wachten kwam hij weer terug, had met de baas overlegd en nu moest ik aantonen dat ik wel een vaste baan heb.
pff hoe ga ik dat nou weer doen dacht ik, nou ik zei bel mijn werk maar toch een 24 uurs bedrijf dus altijd wel iemand die kan zeggen dat ik daar werk… Maar helaas daar trapte ze niet in… stel je toch voor dat het gewoon een vriendin is die liegt en zegt dat ik daar werk.
Weer uren verder moest ik weer online bankieren om te laten zien dat ik salaris binnenkreeg nou dat was gelukkig goed dus vol goede moed dacht ik dat we wel konden gaan…
Toen begon de jongen over een garantverklaring, ik zeg die heb ik ingeleverd in Ankara bij de visumpapieren, Nee niet die werd er meteen gezegd… Tja en op de vraag welke dan wisten geen van alleen daar een antwoord… Nou of ik dan een afspraak had bij de vreemdelingenpolitie!
Jaa die heb ik riep ik nog enigzins entausiast! morgen moet hij zich daar melden om 10 uur.
Zo mevrouw kunt u dat aantonen? aantonen??? ik heb telefonisch een afspraak gemaakt dus nee.
Nou het is nu nacht zei die dus ik kan het niet controleren of u werkelijk een afspraak heeft…
Het loot zakte nu toch echt in mijn schoenen… Moet toch niet gekker worden hier.
Askim dood moe begon zelfs maar te zeggen stuur me maar terug naar turkije… Echt een gevoel van welkom zijn heb ik niet hier, wat ik heel goed begreep.
Nou na uren wachten, telefoontjes van hun naar hun baas en veel onbegrip mocht hij eindelijk met me mee… Kreeg wel een stikker in zijn paspoort met doorlating onder toezicht of zo.
Al met al zatten wij uren laten en ik met een lege portomonai van het parkeergeld in de auto.
Askim teleurgesteld en zeer verdrietig… dit hadden we wel even anders voorgesteld!
Dagen daarna kon askim het nog steeds niet loslaten en heb ik besloten een klachtenbrief hierover te schrijven.
We hadden het visum netjes geregeld, Ik had het geld en een vaste baan en dit was voor mij gewoon een actie van verveling van die jongere die daar werkzaam waren.
er was trouwens geen enkel personeelslid aanwezig dat boven de 25 zat kwa leeftijd!
Nou klachten brief werd gelezen daar en een maand later werd ik gebeld door het hoofd daar.
Ze boden hun excuses aan maar gaven wel aan het recht te hebben om te controleren.
Ik heb aangegeven dat de manier van de jongeren niet netjes was, Ze deden mijn askim voor als een soort van crimineel die illigaal naar Nederland kwam. Al met al lang gesproken en alles uitgesproken wat mij dwars zat en uitleg van de meneer gehad over de toelating.
Heb nog een brief liggen van schiphol waarin staat dat het afgehandeld is zo…
De volgende keer als ik naar schiphol ga om askim te halen neem ik een boekwerk van papieren mee… en de reactie op de klachtenbrief… Die gaat als eerste mijn handtas in!

goh steef!! wat een ontzettend klote gebeurtenis zeg!!! :S gatverdamme wat een %$% lui daar zeg!!! jeetje :S En kan me hartstikke goed voorstellen hoe dat voor jouwn askim heeft gevoeld! bah! Stelletje debielen :S gelijk heb je met die klachtenbrief :S Raar hoor!! :mad: Gelukkig mocht ie uiteindelijk mee,maar echt,waar sloeg dat allemaal op!

Ik heb toendertijd dit weblogje gemaakt :wink:

Nederland door de ogen van mijn Turk

• “Wow er zitten gewoon geen gaten in de weg!! Maar dat is niet goed voor de auto hoor, want dan gebruik je het stuur niet genoeg

http://images.waarbenjij.nu/images/spacer.gif

• “Die eenden hier in de sloot, die zijn van niemand?? Pff als Fatih hier was zou hij ze één voor één neerschieten en opeten!”
  • Bij alle bloemen en planten wordt even een blaadje omgeknikt: “Ze zijn hier allemaal écht!!!”
  • Op station Amersfoort: “Woooooooooooooooo wat doen al die fietsen hier???”
  • Na het tweede avondeten: “May, kun je ajb wat te eten voor me naar boven brengen, ik heb al 2 dagen vreselijk honger… Er is gewoon geen BROOD bij het eten!!!” (vanaf die dag maar elke dag Turks brood gehaald haha!)
  • Bij de C1000 waren de aardappelen in de aanbieding, 5 kg voor 1 euro: “Wow das nog goedkoper dan in Turkije!” En dit wordt dan ook tegen íedereen verteld hier

• Nadat we bij de Praxis waren geweest: “Jeetje, die mensen wandelen maar een beetje, en verdienen zoveel per maand? Kom we gaan hier wonen, ga ik bij de Praxis werken!”
  • Op de wallen, helemaal rood geworden: “wat doen we hier??? Waarom heb je me niet gewaarschuwd??”
  • De avond na de wallen: “Jaaa ik heb wel een baan gevonden…ramen wassen… op de wallen”

• “Echt iedereen zit hier op de fiets he?”

En zo had er nog veel en veel meer indruk gemaakt op m’n mannetje :stuck_out_tongue:
Verder was het natuurlijk érg koud voor hem, aangezien hij afgelopen winter 2 weekjes is geweest…2 weken lang sneeuw haha!
Maar we hebben toch nog veel dingen gedaan, Efteling, Scheveningen+Sea Life, luchtvaarmuseum, schaatsen (maar hij niet :p), dagje Utrecht, dagje Amsterdam + de wallen+de bloemenmarkt, Volendam + befaamde foto ;).

Hij was overigens ook helemaal gek op de reclameblaadjes die elke dag binnenkwamen :wink: Lekker prijzen vergelijken enzo haha! Vond hij wel gezellig elke avond :stuck_out_tongue:
En hij heeft in die 2 weken echt heel veel Nederlands opgepikt!

Het was in elk geval supergeslaagd en heerlijk om hem ook mijn leventje te kunnen laten zien. Achteraf merk ik ook dat hij mij beter begrijpt in sommige dingen, qua reacties. Omdat hij nu gezien heeft hoe het in NL gaat, kan hij zich daar wat beter in plaatsen :wink:

@Steef wat klote dat het bij jullie zo liep zeg pfff :frowning:

steef ik heb mijn papieren klaar gelegd voor als ik hem morgen ga halen, hoop niet dat het gaat gebeuren, maar beter teveel bij me dan te weinig!

miss may hahaha geweldig vooral dat hij bij al die planten zegt ze zijn echt hahahaah, ik ben benieuwd hoe de reacties van b. zullen zijn.
maar wat bedoel je met dat hij sommige reacties van jou beter begrijpt? wat moet ik me er bij voorstellen??

@Mutlu ik bedoel ivm cultuurverschillen of gewoon bepaalde meningen van mij, waar hij eerder niks van begreep. Kan zo 1 2 3 niet even een voorbeeld geven haha, maar het is wel positief haha!

haha nou als je ze bedenkt hoor ik het nog wel. ben er wel benieuwd na!

ha ha ja dat met die planten ja! dat hadden wij ook,
En mijn ouders kwamen een avond op bezoek toen had mijn moeder een bosje bloemen meegenomen.
en toen legde ze uit dat het normaal was als je op bezoek ging bij iemand dat je dan wat meenam.
alle keren daarna dat we naar mijn oma zijn geweest moest ik even bij de bloemenwinkel stoppen ha ha, Askim vond toch echt dat ik bloemen mee moest nemen.

wij zijn tot 2 keer aan toe naar de efteling geweest… vooral in vila volta want askim dacht toch echt dat hij over de kop ging en niet dat het huis draaide.

Verder vond hij de sneeuw erg leuk al ben ik bang voor mij stookkosten dit jaar, De hele dag voor de kachel omdat het zo koud was.

Fietsen vond hij in het begin ook niets, was voor kinderen zei die!
toen toch een aantal keer gefietst en begon het toch wel leuk te vinden.
Hij kwam zelfs alleen op de fiets naar me werk toen ik met een kapotte autoband stond

hahaha geweldig missymay! hihihi wat heb ik gelachen!!
En dat van de praxis hihihihi

Geweldig! :smiley:

Wat een verhalen zeg ik moest echt om die uitspraken lachen.
En Steef pff wat vreselijk! iK heb alles gelezen en het lijkt me echt verschrikkelijk en dan ook niemand van ‘‘normale’’ leeftijd die je even te woord kan staan ofzo!

Jeetje even denken hoor ik kan het nooit zo mooi verwoorden zoals miss maya dat gedaan heeft complimenten daarvoor :smiley: maar herken het wel ontzettend allemaal

Wat E heel erg opviel en wat hem ook goed bij is gebleven is de snelheid van het leven en misschien komt dat omdat er hier ook een klein kindje in de rondte loopt dat de boel toch wel vrij strak in de planning is en op tijd loopt en ik was ook gewoon aan het werk, en de feestdagen dus misschien even teveel van het goede. Toch een hele leerzame ervaring geweest voor ons en elkaar daardoor nog beter leren kennen. We hebben een hoop schik gehad samen in Amsterdam inderdaad het fietsen verhaal hij wilde ook overal mee op de foto heel grappig, Volendam was ook een leuke ervaring het was die dag echt steenkoud we hebben nog nooit zo`n koude winter gehad maar het winterse plaatje was wel prachtig om te zien. Ik merk nog steeds dat zijn ervaring in Nederland geholpen heeft mij beter te begrijpen zodat hij weet hoe ik hier leef en wat het leven hier in houdt, dus ik vindt het zeker een super ervaring maar bij ons is het niet altijd makkelijk verlopen en het heeft ook wel voor een flinke dip in de relatie gezorgd omdat we heel anders tegenover elkaar stonden dan samen in Turkije, en nu moet ik iedere keer kroketten mee nemen voor hem hij is definitief WILD van de febo :smiley: :smiley: :smiley: dat vondt hij helemaal geweldig dat er eten in de muur zat!!

Dus kortom super leerzame ervaring en zo kom je een keer in het ECHTE leven tegenover elkaar te staan zoals het is en uiteindelijk wordt je er samen veel sterker van en begrijp je zonder woorden veel meer van elkaar

Mooi verhaal tessa!!

moest er wel omlachen dat askim dat geweldig vond,dat er eten in de muur zat lol2

30 april ging B. naar de ambasade om alle papieren in te leveren, na een formulier te moeten invullen en een afweizing. Kregen wij op 9 augustus te horen dat hij komen mocht, ze maakte geen bezwaar meer tegen zijn verblijf in Nederland!

20 augustus was de dag dat B. naar Nederland zou komen. Allebei op van de zenuwen was ik in Nederland als een kip zonder kop aan het lopen en hij was aan het reizen om op tijd het vliegtuig te kunnen nemen om bij mij te zijn voor een maand.
22.10 geloof ik lande zijn vliegtuig.
Mijn ouders en zus waren mee om hem op te halen. Dankzij het verhaal hierboven van steef, was ik voorbereid en had ik mijn loonstroken, contract en mijn paspoort meegenomen. Voor het geval hij tegen gehouden zou worden.
Allemaal hollanders en turken kwamen de deur uit… geen B. de zenuwen werden steeds erger. Daarna het personeel… dit was niet goed!
En toen ging mijn telefoon. De politie of ik op iemand stond te wachten, dus ik jaaaaa op mijn verloofde b.
Oke mevrouw dan kom ik u zo even halen, want wij hebben zo onze twijfels…
5 minuten later kwam een turkse vrouw me halen en stelde me allemaal vragen, waar ontmoet, hoe vaak bij elkaar geweest, contact ouders, contact met elkaar etc etc etc.
Toen zag ik b staan en zei tegen de pratende vrouw, sorry maar ik ga nu eerst mijn man begroeten en liep hard richting b.
We vlogen elkaar om de nek en draaide in de ronte en onze ogen straalde blijkbaar zo erg, dat ze overtuigd was dat het echte liefde was, wat in eerste geval de twijfel dus bleek te zijn! Omdat hij geen engels en nederlands sprak, dachten ze dat het misschien om een verblijf ging voor geld…
Ik liet mijn papieren zien, de vrouw zei: nou dat zien we niet vaak iemand die zo voorbereid is, ik zeg nee dat verwacht je ook niet als je een ja krijgt, maar ik heb een vriendin en die heeft dit al meegemaakt, dus vandaar dat ik gewaarschuwd ben.

bijna een uur later kon ik samen met b door de deuren heen en konden mijn ouders en zus hem eindelijk begroeten.

de eerste week heb ik veel tijd met hem doorgebracht, meegenomen naar mijn werk. Een extra dag vrij genomen van mijn werk zodat ik hem de buurt kon laten zien. De 2e week iets meer zijn gang laten gaan, maar ging nog wel mee naar mijn werk, maar meer omdat hij het leuk vondt om mee te gaan.
3e week had hij zoiets van ik zie je straks weer, veel plezier op het werk. Hahaha hij had de laptop dus kon lekker kletsen met zijn vrienden kon naar de turkse supermarkt en dus hoefde ik de boodschappen niet meer te doen, meestal in de ochtend samen naar de supermarkt.
de laatste week natuurlijk wel weer wat meer met elkaar doorgebracht omdat we wisten dat het bijna afgelopen was.
Maar het was een geweldige tijd!!!

we zijn naar Amsterdam geweest. Naar Utrecht. Naar Volendam de beruchte/beroemde foto, naar het dolfinarium, naar Amersfoort. Naar de dierentuin in Rhenen. Een avond wezen bbqen bij mijn zus en de verjaardag van mijn zus. Naar vriendinnen geweest en een middagje op het werk van mijn lieve collega! We hebben op een braderie gestaan, waar een optocht was met kledendracht.

Het afscheid daarin tegen was natuurlijk heel moeilijk, we zijn nog nooit zolang en zoveel bij elkaar geweest en het is toch het echte leven, ruzie maken over de afwas, mot over scheren van zijn baard en mot over het getreusel van mij in de ochtend allemaal kleine dingentjes wat eigenlijk heerlijk is! Zo zie je hoe het leven samen echt zal zijn. Ik zou het iedereen aanraden om te proberen hier jouw leven te zien!

en ook idd wat miss may heeft gezegd dat hij dingen beter snapt. Voorheen vroeg ik wel eens bel me ff of je veilig bent thuis gekomen, wat hij nooit deedt tot ik belde en hij zei ja ik ben allang thuis. Hij heeft hier gezien dat wij ff bellen (ouders en zus) als we bij elkaar geweest zijn om even te zeggen dat we veilig binnen zijn. IK vroeg hem, bel je me even als je geland bent? En wat denk je hij stond op zijn koffer te wachten en belde me dat hij veilig geland was, nou dat zou hij eerder echt niet gedaan hebben!! ben benieuwd of ik het ook ga merken als ik in turkije ben, of hij dingen over heeft genomen.

Dingen die opvielen in holland:

WAT ONTZETTEND VEEL FIETSEN!!! kinderen op de fiets bij moeder voorop achterop, op eigen fiets, met bakfiets op tendem allemaal niet voor te stellen. En dan ook nog met een paraplu fietsen dat doe je toch niet!!!

de kaas dat is echt lekker! dat hebben we in turkije niet, neem die voortaan maar mee!!!

je hoeft hier niet te letten op de auto’s zoals in tr, maar op de fietsen!

Wat zijn er toch een boel gekke mensen in nederland! Hoezo? nou die gekke kleren, ze doen maar aan wat ze willen of het nou wel staat of niet ze trekken zich er niks van aan!

Wat ontzettend mooi de weilanden met koe, dat zie je in turkije niet, jammer hoor hier ruik je overal koeparfum vind het wel lekker ruiken hahhaah

waarom fietsen alle mensen?

Wat leuk een vrijgezelle feest, dat wil ik ook voor we gaan trouwen in turkije, ga jij dat ook doen? ja maar dat regelen ze voor je, hoef je zelf niet te doen! Oooh wat gaan ze doen dan? dat is een verassing. Hmmmm wie gaat het regelen dan? Abla oooh dan is het goed, want al die gekke mensen hier! Ga je ook op een boot? ik weet het niet askim nou ja dan hoor ik het wel, kan jij het uitleggen aan Er… zodat hij het voor mij kan regelen hahaha

waarom staan er zoveel radarcontroles, ze rijden hier toch netjes?
waarom gebruiken ze hun claxon niet, is toch heel normaal
waarom waarom waarom waarom???

een kindje van 3 stelt minder vragen hahahaha
oja askim waarom zijn sigaretten zo duur?
waarom moet je zelf tanken, waarom doen ze dat niet voor je?
waarom is die gordel? uitgelegd! oke dan ga ik die voortaan in tr ook om doen!

nou ja eigenlijk teveel om op te noemen en heb nu al een boel genoemd…meiden ga ervoor haal je askim naar nederland ook al wil je in tr wonen, dit is zo mooi om mee te maken en laat je niet uit het veld slaan, want ook na 5 maand kan het nog lukken!!!

hahah Mutlu gewéldig om te lezen!

mijn man was ook altijd bang of bezorgd als ik op de fiets naar mn werk ging, nu snap ik waarom, want zie die fietsers in TR maar, en hij snapt nu waarom het in NL wel veiliger is :wink:

ja joh die fietsen, maar hij heeft er op 1 gezeten en erop gestunt dus dat is mooi makkelijk voor de volgende keer kan hij ff op de fiets naar de supermarkt :wink:

Mooi verhaal Mutlu en geweldig al die waaroms…hahahaha. Volgens mij hebben wij een stuk minder vragen omtrent Turkije dan zij over Nederland. Maar dat zal denk ik toch komen dat ondanks het kleine landje hier veel gebeurd, kan en mag.

klopt angela ik vraag nooit waarom rijden ze met zijn 5e op 3 wegen. Vraag niet waarom lopen ze met een plank met brood op hun hoofd en vraag ook niet waarom ligt er een kleedje over de telefoon hahhahaa moet ik ook maar eens mee beginnen denk ik :wink:

Mutlu: haha dat kleedje over de telefoon… Ik dacht bij mijn abi (zwager) ook wat zit er nou op de tv? Een beschadiging? Haha maar ik had mijn lenzen niet in, maar daar lag dus ook een kleedje op :slight_smile:

dan weet je dus nu dat je waarom moet vragen :wink: gaat jouw askim straks ook heel vaak doen, dus bereid je er maar vast op voor hahaha