“Wat de boer niet kent, dat eet hij niet”. Wat staat er over het algemeen bij jou op het menu in Indonesië?
Stem hierboven in de peiling en licht eventueel hieronder je antwoord toe.
“Wat de boer niet kent, dat eet hij niet”. Wat staat er over het algemeen bij jou op het menu in Indonesië?
Stem hierboven in de peiling en licht eventueel hieronder je antwoord toe.
gado gado natuurlijk!! en lekker nasi goreng als ontbijt ![]()
Lokaal eten. (En dat verschilt van eiland tot eiland, vandaar dat ik voor de optie ‘anders’ kies).
Soms een ik de lokale daghap in restaurantjes voor toeristen, maar vaak gewoon op straat(kaki lima) of in een warung/padang restaurant. Klinkt stom, maar vaak is het goedkope eten lekkerder dan het dure eten!
Een hele enkele keer ga ik uitgebreid seafood eten, dat begint een beetje een traditie te worden voor de laatste dag van mijn vakantie.
Gewoon wat er is; de specialiteiten van waar ik op dat moment ben en veel fruit, hmmm
naast een bordje nasi of mie zijn rendang, gepuk, karedok of gado gado natuurlijk ook heel lekker net als een portie sate lontong bij een kaki lima. ook een “simpele” nasi bungkus is niet te versmaden. krijg alweer trek…
Het goede Indonesische eten is volgens mij minder goed mogelijk dan z’n 20 jaar geleden, hoewel nog steeds goed mogelijk. De laatste keer dat ik in Sanur (Bali) Indonesisch at, was het slecht. Ik zag toen wel vis roosteren op het strand en barbecues. Dat leek mij toen nogal Australisch toe. Ik heb eerder nog een gesprek gehad met een Balinese die er trots op was dat ze Nescafe hadden en Pizza (toen nog wat nieuw op het eiland). Ik heb getracht haar uit te leggen dat we niet naar Indonesie kwamen om Nescafe te drinken en pizza te eten, maar wel kopi biasa en locale gerechten. We hebben eens gegeten op Bali in een restaurant waar alleen de autochtone bevolking komt in een volkswijk, en dat was goed. Ook de Pisang Goreng op de Pasar Malam (Sanur) was zeer goed. In Yogya is helaas een aantal jaren geleden djalan Prawirotaman verloederd, want vroeger zaten daar zeer leuke restaurants en goede homestays. Het eten nabij Bromo was maig, maar bij Yoshio’s was het Westerse (!) eten goed. Bukittinggi betekende natuurlijk Padang eten (lekker pedis) maar ook heerlijke Es Alpokat.
Nasi Tjampoer is eigenlijk altijd goed, evenals Soto Ajam (In Dieng de heerlijkste gegeten!). Het voordeel van Soto Ajam is dat ze overal verschilt, je weet nooit precies hoe het zal smaken hoewel kippensoep, rijst, mihoen, groentes er altijd wel in voorkomt.
Tja, de eerste jaren gingen we vooral op restaurant. TYezlkens als we teruggingen probeerde ik meer en meer locale gerechten te eten…
Nu eet ik elleen nog de locale gerechten van de Warungs en van de “vendors”, in augustus nog 19.000 Rp betaald voor een volwaardig dinner…en superlekker. Wat me tijdens de vorige reizen begon op te vallen is het feit dat, wanneer ik Westers of Japans gegeten had meestal last had van “de darmen” en dat is me nu niet meer overkomen…
Europees eten doen we thuis wel weer. Eten uit de wok is veilig, gezond en heel lekker. Mijn favorieten zijn Babi Ketjap en Ayam Ketjap. Het lekkerst is de Ayam Ketjap van ons eigen kokkie Anisa van www.balesolah.com
Ben het met Arie eens de nasi bungkus waar je ook zit heerlijk en voor
soto ayam ambengan in Surabaya of van de kaki lima sadap, hebben jullie de nasi goreng of sate sasak ( Lombok ) ook al geprobeerd pedis maar heeeeerlijk
Ik wissel het wel 'ns af maar probeer het meest Indonesisch. Soto Ajam vind ik heerlijk en sate met longtong.
Wat ons in Sumatra het meest beviel was de rendang. Nog altijd rijden wij regelmatig naar Nederland om daar, evenwel de bereide saus te gaan kopen. En met enkele eigen ingredienten erbij, hebben we thuis weer dat sumatraans gevoel…
Het laatste jaar heel vaak Nederlandse stampot. Hadden we behoefte aan na 9 jaar.
Sushi gaat er bij mij ook wel in en veel visgerechten ( zelf gekookt-gebakken )
Alleen maar lokale gerechten, maakt niet uit wat, alles proeven.
…en dit is een ECHTE reiziger ! iemand die van alles wilt proeven van de plaatselijke “cuisine” om, tegen het einde van zijn reis, tegen andere reiziger(s) uitleg te kunnen geven over de plaatselijke gerechten;volgens me, er zijn weinigen die het doen…
Ik ben eindeloos verliefd op de “spring rolls” en “sea food”; een pintje smaakt me daar ook, op het strand; ik heb geen luxe nodig !
Zaan, ik heb niet veel toeristen zien die alles eten van de plaatselijke “cuisine”!
Chapeau, man !
Groetjes
Sopirla>>>
Ik hou nou eenmaal van lekker eten en dat ontdek je alleen maar door veel dingen te proeven, misschien komt dit ook wel voort uit het feit dat ik een paar jaar als kok heb gewerkt… In Thailand proef ik ook altijd van alles.
Maar in het geval van Indonesië was ik al redelijk bekend met die keuken, mijn vrouw is half Indonesisch ![]()
Ahaaaaa, dus je houd ook van Indonesië, in mijn geval, Bali; ik zal van Bali houden tot ik de hoek om ben !
Fantastische mensen, de Indonesiërs, en wat een cultuur !
In onze logeerkamer heb ik een Balinese altaar, de voornaamste Goden staan rondom en wierook branden doe ik nog steeds; ik had de gewoonte om 2 keer per dag te bidden maar het is langzaam verdwijnen, door het feit dat ik moest in Bahasa doen en ik begreep de woorden niet, maar de liefde is gebleven !
Gelukzak ! je kunt naar Indonesië gaan wanneer je wilt…
Nu ken ik nog iemand van mijn “forum” vrienden die van Indonesië houden…de cirkel wordt als maar groter…fijn !
Bedankt voor de muziek en binnen 1 minuut of sneller komt een artikel in jullie Reiscafé.
Cheers en:kus:
Sopirla>>>
Heb voor Indonesies eten gekozen maar welke gerechten… Ik ga febr. 2012 voor het eerst naar Java>Bali en laat mij verrassen!
Hi there
Is je eerste keer in Indonesië? Indien ja, Bali zal je ziel “stelen”; sinds mijn eerste keer, ben ik nog steeds verliefd op dit eilandje en het zal zo blijven.
De laatste keer zijn we 3 weken op Bali geweest en ik heb nog steeds heimwee !
Let op de pikante kant van het eten; als je niet pikant eet, zeg het in het Engels dat je niet pikant wilt en het is OK.
Alles is zeer vers en zorgvuldig gemaakt; als je vrees dat je niet zal verstaan wat bestellen, normaal, hebben ze overal de menu vertaald in het Engels.
Zo. Als je nog wilt weten, ga een kijkje nemen bij:
www.wereldwijzer.nl/forum/indonesie-forum
of kletsen we dan verder op.
Groetjes
Sopirla>>>
Het lekkerste eten heb ij toch echt gehad in de goedkope restaurantjes die er niet uit zien langs de weg. ik had nasi, gadogado en vlees maar ik heb echt geeen idee wat het was. Flinke kwak sambal erbij en ik hev nog nooit zo lekker gegeten en dat voor nog geen 3 euro.
Leuk om te lezen wat jullie zoal eten en lekker vinden in Indonesië!
En ik wil ook iets toevoegen… Indomie!!
Zoals ik lees, kiest de echte reiziger voor lokaal voedsel. Indomie is misschien geen specialiteit, maar absoluut iets dat je in de meeste huishoudens in de keuken tegenkomt!
Tja, als je lang in Indonesië verblijft, wil je ook wel eens wat lekker simpels ![]()