Selamat makan / Eet smakelijk!

Wie o wie kan mij vertellen hoe men die overheerlijke
Indonesische saté saus maakt. Natuurlijk heb ik mijn eigen, maar ben benieuwd of er andere soorten zijn.

Satèsaus (Sambel pecel)

300ml olie
3 bawang mèrah of 2 sjalotjes
4 tenen knoflook
4 lombok kriting mèrah. (dunne gerimpelde lomboks, lijkt gedroogd)
3 blaadjes daun juruk
250 gram gepelde pinda’s (met vlies)
1 brok gula jawa
theelepel zout

Verhit de olie in de wok. Doe er de pinda’s in en omscheppen op middenhoog vuur tot de pinda’s bruin beginnen te kleuren. (ong. 5 minuten)
Pinda’s in vergiet scheppen.
De kleingesneden lombok, knoflook en bawang mèrah ong. 3 minuten in de olie bakken. Dan uit scheppen uit laten lekken op keukenpapier.
Verkruimel de gula met een hamer of cobek
Gooi alles in de blender of keukenmachine. Laten draaien tot het een dikke, stopverfachtige struktuur krijgt. Eventueel aanlengen met wat water. En kijk uit dat de machine het niet begeeft. Af en toe even pauzeren.
Vòòr gebruik of invriezen, een etmaal afgedekt laten staan.
Wij vriezen deze dikke substantie in blokken in.
Voor de saus: Verwarmen en mengen met water.

In Jakarta is de meest populaire sate, natuurlijk de sate ayam Madura. Daarvoor wordt pindasaus met gefruite sjalotjes gebruikt. Dezelfde verkoper heeft ook sate kambing in zijn assortiment en gebruikt dan ook diezelfde pindasaus voor dat vlees. Eet je de Jakartaanse sate kambing, dan krijg je kecapsaus met rauwe gesnipperde sjalotjes. Dan is er sate babi. Meestal wordt vlees, lever en usus (ucus) van dat dier verkocht. De saus die gebruikt wordt is wederom kecap, maar dan met ketumbar jintan. Nog een soort die ik hier zelden tegenkom, maar mijn persoonlijke favoriet is, is de zgn sate Padang. Voorzover ik weet zijn bloem en kerrie de hoofd ingredienten van de saus. Geen kecap of pinda.

Selamat makan!

Indonesiers zijn ook mensen , en een mens is een alles eter.
Zolang het niet( al te) giftig is zodat je naar de ziekenhuis of naar de hemel kan gaan , kan je alles eten. Je moet niet te veel pete eten , anders kan je niet zo maar gaan pissen als je op bezoek gaat bij jouw nederlandse vrienden/ of familie.
Bau pesing (nare geur) naar pete , en weet je dat je van jengkol een jengkolen (jengkol vergiftiging )kan krijgen ?

Ik krijg de rillingen als ik iemand soto babat (van maag ) of jeroan= ingewanden ziet eten , en de goreng usus ayam kering (krokant gebakken kippe darmen).

En goreng ceker ayam (krokant gebakken kippenpoten.)
Te veel om te noemen.Maar voor de liefhebbers is het toppunt van culinaire hoogstandjes.
Als ik exotisch wil eten ga ik boerenkool, stamppot en of zuurkool met lekkere runderworst nemen …

Wat er in Indonesia in het algemeen wordt gegeten zou ik zondermeer al je reinste bende willen noemen en volgens mij ongezond. Als je weet wat ze allemaal met het voedsel uitvreten zou je geen hap meer door je strot willen douwe. Komt nog bij dat heel veel Indonesische vrouwen niet kunnen koken. Ik ga maar weer effies uit mijn rijke ervaring wat materiaal omhoog halen om een en ander toe te lichten.

Laat ik voorop stellen dat ik geen voedingsdeskundige ben, maar wel een beetje oplet wat ik in mijn mond stop, wat voedsel betreft. In Nederland bestaat de gedachte dat alles wat er in Indonesia op tafel komt heerlijk is, dat komt omdat Indonesisch eten vrij goed bekend is in het Lage Landje. De loempia in elke snackbar, de drie stokjes met hompen gefrituurde varkenshaas zwemmend in de pindakaas, met daarbij stokbrood en wortelsalade, de tahuburgers van McDonald die in Indonesia volslagen onbekend zijn, en de sambal boontjes. Werden we in de 50’er jaren verrast door verrotte garnalen lucht op het trapportaal die de strijd aanging met spruitjes die plat gekookt werden. We kunnen achteraf stellen dat de trassi heeft gewonnen. Ik heb wel eens de eer om bij Indo’s uitgenodigd te worden op kumpulans, nou wat daar allemaal op tafel komt is bijna niet te geloven, culinaire hoogstandjes. Dat kom door de eerste klas ingrediënten die er in Nederland te verkrijgen zijn en vermoed ik vaak dat die Indische vrouwtjes meer van hun keuken dan hun man houden, op zijn beurt vind hij dat ze vrouwtje fantasties kan koken en alleen daarom… Het enige wat mij verbaasd zijn de grote hoeveelheden vlees en het aantal gerechten dat geserveerd wordt, voor mij overbodige luxe. Daar ik in Indonesie woon en eet wat de pot schaft is dit veelal vegetarisch, dat lijkt mij gezonder, ik zie me al met zo een pens die over de broekriem bulkt rondlopen.
Ik verwonder me er vaak over wat de gewone man/vrouw in Indonesia eet, vaak niet meer dan rijst alleen, wat gedroogde vis of een gebakken eitje met ze vieren dr bij, sambal of kecap en krupuk, Soms wat soep van groenten bij de rijst dan heb je het wel gehad. Men eet liever wat de kaki5 langs de deuren uitventen, nasi goreng, mie bakso enzovoorts, hoeft moeder niet te koken. De kwaliteit van dat eten door kaki5 verkocht is veelal dubieus. Het deel van de Indonesiërs dat werk heeft kan van geluk spreken, want die kunnen zich voor 24 uur in de kantine voldouwen, zo sparen ze geld uit om andere dingen te doen. Die andere dingen houdt meestal schulden afbetalen in. Voorbeeld: een bekende ene T. werkt in ploegendienst op een textielfabriek, verdiend 500.000 Rp per maand, heeft een sepedamotor op de reutel gekocht kost haar elke maand 400.000 om af te betalen, heeft een HP’tje en SMS’t voor 40.000 Rp per week, dat is al meer dan het totale loon. Benzine voor de motor, eten waar doen ze het van ? Indonesiërs gaan graag en massaal naar recepties, kunnen ze eens goed eten.

Bent U wellis op een pasar in Indonesia geweest ? Wat een stank hè, niets anders dan verrotting en bederf, moet je die slager zien met die rooie massa voor zich, ik kan er geen biefstukkie in ontdekken. Keuringsdienst van waren ? Nou die kijken alleen naar haram/halal en dat wordt door ulama’s gedaan, zit er babi in of niet? In Indonesia zal iemand die op de pasar verkoopt als zn andijvie verlept of ze boontjes verschrompelen, die dingen echt niet goedkoper aanbieden nee ze gaan rustig door tot het helemaal niet meer kan en donderen ze het ter plekke weg. Wat een handelsinstinct zeg.

Ik zelf heb wel eens citroenzuur nodig om munten te reinigen, ik haal dat in een winkel die allerlei chemicaliën verkoopt dat in eten wordt verwerkt, nou als je ziet wat daar allemaal over de toonbank gaat, wor je bang van. Kleurstoffen, conserveringsmiddelen noem maar op. Moet je zien hoeveel ajinomoto er in dat land gebruikt wordt, per eetlepel gaat dat. Monosodiumglutamaat schijnt een link goedje te zijn. Ik heb er nooit last van gehad, maar heb wellis verhalen gehoord.

Zo weet ik er nog wel een paar, maar kom eerst maar es op adem en ga dan eens nadenken over dat lekkere eten in Indo.

Wat eet jij het meest / liefst in Indonesie, en wat eet je het liefst als je weer in Nederland bent?

Ik krijg er honger van o_O

Persoonlijk eet ik veel: vis(elke dag) rijst, en fruit(ananas, papaya, mango) en ik drink liters water…

Als ik in Nederland ben kan ik genieten van Habsburger bolletjes van Bakkerij het Stoepje met bieslook kaas of met roomboter met boterhamworst…een balgehakt met appelmoes…en nu ja…en Mc Donalds is er niet op Nieuw Guinea (Papua) maar een cheeseburger gat er ook wel in…en een lekker sneetje volkorenbrood, of een pistolletje, een stokbroodje Americain Filet met uitjes…een bord Spagetti…een lekkere pizza…shoarma…

*Ik wil jullie erop wijzen dat veel mensen van nature een voorkeur hebben voor een zoet/zoute/zure en/of hartig/kruidige smaak hebben.
Maar wie kent niet het gebruik van daun-2 papaya of bunga-2 papaya, wat toch vrij bitter is … of ‘blinjo’, wat men in INDOnesia-timur bijv. de Molukken
‘genemong’ noemt.
Het blijkt dat papaya door het W.H.O (WereldGez. Organis.) tot één van de interessantste geneeskrachtige planten is uitgeroepen …
Bekend is dat het ‘papaïne’ in papaya gelijkenis vertoont met menselijke maagsap(pen) … als geneesmiddel schijnt het ook toegepast te worden voor mensen die last hebben van jicht in de rug; het wordt direkt geïnjecteerd, nogal pijnlijke bedoening, schijnt het … maar het schijnt wel te helpen, dus.
Bovendien helpt het bij de spijsvertering na een zware maaltijd met vooral veel eiwitten, bij dr. Vogel ‘tropengids’ wordt dit aangeraden om in de tropen na iedere maaltijd met vlees en eiwitrijke gerechten papaya standaard te eten ter voorkoming van maagoprispingen e.d. …

Ik zat me toch even wat af te vragen. Is er nou een verschil tussen bijvoorbeeld Chinese of Indonesische rijst? Zo ja, wat dan?
Voor veel mensen is zo’n rijstkorreltje denk ik vaak gewoon bijna het zelfde.

Xander

Ik heb in Indonesia nog nooit een natuurvoeding zaak gezien die biologische/eko producten verkoopt. Vroeger werd je in Nederland voor een geitenwollen sokken figuur aangezien als je daarom gaf. Maar tegenwoordig hebben de duurste restaurants door dat deze voeding niet alleen gezonder, maar ook veel smakelijker is.
Dat er vele ingrediënten in de Indonesische keuken worden gebruikt is bekend, maar ik heb nog nooit gehoord dat zwaar gepeperde gerechten goed voor maag/ingewanden zou zijn en zeker niet als ze al een eeuwigheid hebben staan te verpieteren op een laag pitje.

Chinese rijst…Indonesische rijst…?

Is er ook Hollandse rijst…?

Ik weet in ieder geval niet of er zoiets bestaat als Chinese rijst, ben je niet in de war met Chinese kool of iets in de trent van Indonesische rijst (tafel) oid?

het zal wel iets zijn als een bepaalde manier van bereiding denk ik.

Inwoners van Jakarta hebben niet positief gereageerd op het nieuws van het Bureau van Voedsel en Drugs te Jakarta (BB-POM) dat formaline in voedsel zoals tahu, noedels en vis is toegevoegd om het langer vers te houden.
De dagen na de bekendmaking van het hoge gehalte lijk - bewaarmiddel in dergelijk voedsel, zagen tahu verkopers een daling in hun verkoop en restaurants constateerden dat de klanten gebakken tahu en noedels vermeden.

‘‘Aanvankelijk wist ik niet waarom de mensen mijn tahu niet meer kochten. Werkelijk, ik verkoop geen tahu met formaline’’, vertelde een tahu verkoper bij Lama Kebayoran, de traditionele markt in Zuid Jakarta aan de Jakarta Post afgelopen donderdag.
Ondanks de verzekering van de BB-POM dat de waarschuwing niet geldt voor alle tahu, noedels en gezouten vissen die op traditionele markten en in supermarkten verkocht wordt, vermijden de mensen voedsel met chemische toevoegingen na het bericht over de hoge inhoud van formaline in meer dan de helft van de steekproeven die in Jakarta en Banten tussen november en december werden genomen.

“Bijna alle handelaren op de traditionele markten van Bogor verkopen gezouten vissen die met formaline zijn behandeld”, zei hoofd van het Agentschap Landbouwindustrie en Visserij te Bogor Robert Hasibuan, opmerkend dat minstens 20 steekproeven van de gezouten vissen op de markt positief op formaline testten.
Hij heeft handelaren opdracht gegeven op te houden met het verkopen van met formaline behandelde vissen en het weigeren van producten van leveranciers die formaline gebruiken.
Huzna Zahir, een stafmedewerkster van de Indonesische Stichting van de Consument (YLKI) - die dezelfde kwestie een decennium geleden blootstelde - beschuldigde BB-POM van het veroorzaken van verwarring door duidelijkere informatie niet te verstrekken.

“Zij zeggen tahu, maar welke soort? Er is Chinese tahu, tahu á la Sumedang en tahu Bandung, en ik weet van producenten dat de laatste twee normaal gesproken niet met formaline zijn behandeld,” zo zegt ze.
De Vereniging van de Indonesische Industrieën van Voedsel en Dranken (GAPMMI) zei dat kleinschalige industrieën onder de niet-specifieke nieuwsrapporten leden.
''Ik weet zeker dat slechts enkelen formaline gebruiken, toch nemen alle 950,000 kleine - en middelklein - schalige voedsel producenten, die voor 70% van de landelijke voedselbehoeften verwerkt, de schuld op zich", zoals voorzitter Thomas Darmawan woensdag verklaarde.

Formaline is een chemisch product dat uitgebreid in meststof, triplex, industrieel fungicide en als conserveermiddel in mortuaria en medische laboratoria wordt gebruikt. Zijn gebruik hier om het bederf en schimmelen van voedsel te vertragen is toe te schrijven aan zijn lage prijs en beschikbaarheid.
Formaline kan neuro degeneratieve gevolgen, hoofdpijnen, misselijkheid, depressie, uitbarstingen en het verlies van zicht tot gevolg hebben.
Zonder laboratorium test, volgens Huzna, was het moeilijk op voorhand te zeggen of de producten die met formaline waren behandeld veilig waren om te eten.

Afzonderlijk, voorzitter direkteur Prabowo Soenirman van PD Pasar Jaya zei tegen comissarissen van traditionele markten in de stad uit te kijken voor formaline houdend voedsel in hun markten.
''Momenteel wachten wij op de hulp van ambtenaren van BB-POM zodat wij het verschil kunnen aanstippen", zei hij.

De Frans-gebaseerde Carrefour collectieve zaken van Indonesië directeur
Irawan D Kadarman zei dat, als één van de grootste kleinhandelskettingen in de stad, hij niet zou aarzelen alle contracten te verbreken met leveranciers die formaline-behandeld voedsel aanbieden.
‘‘Wij hebben ieder van onze leveranciers om een geschreven waarborg gevraagd dat hun producten van onwettige substanties vrij zijn, als wij ontdekken dat zij dat niet zijn, dan stoppen wij natuurlijk de handel met hen’’.

(bron: The Jakarta Post)