Wat een weekend!

(origineel bericht op be-more.nl)

Wat een weekend!

Lieve allemaal,

We hebben een heel druk maar vooral ook een heel leuk weekend gehad. Toen we vrijdagochtend aankwamen bij het Dreamhouse zat er een (donker) meisje met twee (blanke) vriendinnen op de bank. Het donkere meisje was een “case”.
Ik mocht bij de counseling van Thuli (onze lerares en tevens counseler) zijn. Het (donkere) meisje was 18 jaar en ze was verkracht door een vriend. Helaas was het de week ervoor al gebeurd dus kwam ze niet meer in aanmerking voor PEP indien ze HIV-negatief zou zijn.
De counseling met Thuli was erg indrukwekkend om te zien. Het meisje vertelde haar verhaal maar ze wilde geen aanklacht indienen tegen de jongen. Thuli heeft toen geprobeerd om haar over te halen (I’m speaking to you as a parent now, not as a counseler) om hem wel aan te klagen maar dat de keus bij haar bleef. Toen Thuli even weg ging om iets te regelen heb ik het meisje gezegd dat ik het erg dapper van haar vond dat ze naar Bobbi Bear was gekomen. Meteen klaarde haar gezicht op en zag ik een glimlach, heel leuk om te zien. Ze zei dat ze blij was dat er iemand om haar gaf.
Daarna heb ik de hele middag met haar en een van de vriendinnen in het ziekenhuis doorgebracht met veel wachten, wachten, wachten op een HIV test, die gelukkig negatief was.

’s Avonds hadden we een “fundraising dinner” voor Bobbi Bear. Het was een zeer gezellige avond en er is heel veel geld opgehaald voor Bobbi Bear, super! Wat wel weer pijnlijk duidelijk werd was dat het hier nog steeds zo is dat de blanken geld hebben en de zwarten niet. Er waren namelijk alleen maar blanke gasten. De zwarten die aanwezig waren, waren aan het werk.

Zaterdag hadden we weer Supportgroup op het terrein van Mother of Peace. Daarna zijn er een aantal met Jackie gaan lunchen. Annemiek en ik zijn naar huis gegaan. Wij hebben een taart gehaald en ons huisje opgevrolijkt met ballonnen want Maria (de Zweedse) was jarig. Ze was blij verrast toen ze terug kwamen en ze had absoluut niets verwacht, en al helemaal geen taart en cadeautjes.
’s Avonds zijn we voor haar verjaardag uit eten gegaan bij een restaurant hier heel dichtbij, we hebben heerlijk gegeten!

Vandaag hadden we een excursie: “The Zulu Experience”. We zijn de hele dag bij een Zulu vrouw thuis geweest. Het was geweldig! Toen we aankwamen(de dochter van deze vrouw bracht ons) kwamen er een heleboel kinderen (uit de buurt daar) naar ons toe rennen en ze pakten onze handen vast. Samen met hen liepen we naar boven. We werden hartelijk ontvangen door de vrouw. Eerst hebben we een soort van hele platte oliebollen gemaakt voor bij de thee, heerlijk. Daarna een wandeling door het gebied daar (samen met heel veel kinderen), prachtig en de kinderen konden lekker spelen in een rivier en meteen daarna met hun natte benen en in het zand, heerlijke kliederboel. Je kunt je dus wel voorstellen dat we na afloop zelf ook hartstikke vies waren dankzij de kinderen.
Toen we terug kwamen hebben de kinderen voor ons gedanst, en wij moesten daarna natuurlijk ook meedoen. Ook hebben we nog allerlei spelletjes met ze gespeeld. De kinderen waren echt super lief en als ze je eenmaal te pakken hadden kwam je ook niet meer van ze af (soms gingen ze andere kinderen zelfs wegduwen als ze te dicht bij je in de buurt kwamen).
Tenslotte was het tijd voor het eten. We kregen een soort van rode bonen en maïsmeel met daarbij spinazie en iets van tomaten met ui en nog iets want het was heel pittig. Het eten was best lekker. De bonen met maïsmeel waren een beetje droog maar samen met de andere dingen was het een lekkere maaltijd. Na uitgebreide knuffels van alle kinderen zijn we weer terug naar huis gegaan.

Van tevoren wist ik niet zo goed wat ik moest verwachten maar ik vind alles tot nu toe super leerzaam, indrukwekkend en leuk. Wat me wel verbaast is dat alle kinderen heel open en toegankelijk zijn. Ik had gedacht dat de kinderen heel angstig zouden zijn en dat het lastig zou zijn om hun vertrouwen te winnen maar dat valt tot nu toe super mee. Bobbi Bear staat goed bekend en de mensen zijn er allemaal ook heel erg lief en betrouwbaar en ik denk dat de kinderen dat gewoon aanvoelen. Ik ben hier echt super blij om want dat maakt alles een stuk makkelijker!

Zometeen ga ik even een lekkere douche nemen om al het vuil van vandaag van me af te wassen en dan lekker op tijd naar bed.

Heel veel liefs,
Sylvie-Elise

(origineel bericht op be-more.nl)