Wat cijfertjes over veiligheid....goed nieuws!

Volgens het onafhankelijke nieuwsblad Pagina12 is Buenos Aires na Toronto de veiligste stad van Amerika, en het land de 4e van veilige landen in Amerika, van heel Amerika dus en niet enkel Zuid Amerika!
Van het land weten meeste reizigers wel dat het een behoorlijk veilig land is om te reizen, maar de cijfers van BA zijn wel verrassend. Dit wordt misschien verklaard doordat de mensen zelf erg bezig zijn met de veiligheid daar, maw, de gevoelstemperatuur ligt laag.

Hoewel ik altijd iedereen afbrandde die liep te zeuren dat Buenos Aires niet veilig is (ik noem verder geen namen), moet ik toch bekennen dat ik zeer verrast ben door deze cijfers en ze toch met een flinke korrel zout neem. Want de laatste 2 jaar is Buenos Aires wel degelijk onveiliger geworden voor de argeloze reiziger. Maar goed, dat geldt uiteraard voor veel steden van deze omvang. Blijf dus goed op je spullen letten en loop niet te opzichtig met je camera te zwieren of je rugtas uitnodigend klaar te zetten voor mensen die er langs lopen.

Ben eigenlijk ook wel verrast, dacht dat het wat slechter ging wat dat betreft.
Maar dat kan natuurlijk ook komen dat er meer toeristen naar toegaan, dus relatief meer "geroofd"wordt???

Ik beschouw Buenos Aires ook als relatief veilige stad, zolang je maar je voorzorgsmaatregelen neemt kun je er redelijk zorgeloos rondreizen. In de binnenlanden zijn er helemaal geen problemen. Maar… hier enkele weken op vakantie zijn is ook echt iets anders dan hier permanent wonen. De werkelijke onveiligheid in dit land wordt veroorzaakt door een veel te groot gat tussen arm en rijk, iets wat een politieke oplossing vraagt die nog heel ver verwijderd lijkt. De grote meerderheid die het niet breed heeft, weinig toekomstmogelijkheden kennen… zij gaan het geld halen bij de kleine groep mensen die de centen wel hebben… en dan kan het wel zo zijn dat Buenos Aires wordt beschouwd als “veilige stad”, iedereen heeft zijn huis volgebouwd met alarmknoppen, elk raam heeft tralies, etc. Vraag maar eens aan de inwoners van de grote steden in Argentinie of ze zich veilig voelen… niet dus.

Vorige zomer zijn mijn vriend en ik in hartje centrum Buenos Aires beroofd met geweld. We liepen in een gewone straat calle Mexico om 7 uur 's avonds. Twee jongens overmeesterden ons met een revolver. Het was winter en ik moest mijn handschoenen uittrekken om ringen af te geven. Gelukkig had ik geen ringen waardoor ik mijn 10 vingers nu nog heb, want ze hadden grote messen bij zich om vingers met ring en al af te snijden. Alle porteños die wij gesproken hebben, hadden het over de onveiligheid in Buenos Aires en de vele roofovervallen. Mensen worden er zonder pardon soms voor de ogen van hun kinderen doodgeschoten om een auto of een scooter. Wij hebben het er levend afgebracht omdat een toevallig passerende taxi ons kan scheiden van de overvallers en wij als gekken in de taxi konden springen en wegscheuren. Een dag later werden we weer gevolgd. Ook de politie bevestigde dat het er zeer gevaarlijk is en zodra het donker is, moet je je niet meer buiten wagen. Kortom ik kan het niemand aanbevelen naar Buenos Aires te gaan. Er zijn veel mooiere en veiligere steden op de wereld.

Nou vind ik dit ook wel weer wat ver gaan Amber, niemand aanbevelen om naar Buenos Aires te gaan? Politie die zegt dat je ´s avonds niet meer buiten moet komen??? Begrijp me niet verkeerd, enorm vervelend wat jullie hebben meegemaakt maar dit kon net zo goed in Amsterdam gebeuren als je in West om 7 uur ´s avonds rondloopt. San Telmo is ook niet bepaald Recoleta of Palermo. Daarbij, de Argentijnen vinden hun stad (niet alleen Buenos Aires, zelfs hier in Bariloche) al onveilig als er ergens een vechtpartijtje heeft plaatsgevonden.

Nogmaals, het is een miljoenenstad en heeft dus ook de problemen die iedere miljoenenstad heeft. Loop je op het verkeerde moment in de verkeerde buurt dan kan er iets gebeuren, maar dat geldt net zo goed voor New York, Parijs, London of Leeuwarden. Aangezien er in Argentinië wel een tiental lokale nieuwszenders zijn wordt een overval ook breed uitgemeten op de tv, waarvoor je in Amsterdam nog niet eens AT5 haalt…

Amber, wat erg! De cijfers mogen dan relatief gunstig zijn, als je zelf een van degenen bent die bijdragen aan dit cijfer is het voor jou onveilig en een bijzonder nare ervaring. Ik ben blij dat je er veilig en heel uit bent gekomen.
Zonder ook maar iets af te willen doen aan je ervaring, ben ik het met Jack eens en gaat het inderdaad wel wat ver om mensen af te raden naar Buenos Aires te gaan. De misdaadcijfers zijn nog steeds aan het verbeteren (afnemen), dank zij een sterke periode in de economie. Hierdoor neemt de werkeloosheid af en daarmee een voedingsbodem voor criminaliteit. Garanties voor jezelf zijn er echter nergens…

Amber wat jou is overkomen is inderdaad traumatisch te noemen en het lijkt me een ervaring die je niemand gunt.

Zelf vind ik het een geruststelling dat wij vele klanten hebben die allemaal laaiend enthousiast zijn over Buenos Aires en dat er eigenlijk haast nooit iets gebeurd is met onze vele klanten; Jack, jij als eigenaar van Típica kunt dit hoogstwaarschijnlijk beamen… iets wat maar weer aantoont dat je met een beetje pech overal ter wereld het slachtoffer kunt worden van criminelen (zelf ben ik ooit twee keer beroofd in Milaan…toch ook niet een stad die bekend staat als “onveilig”)…

groet,
Jan