Deze zomer ga ik rondtrekken in Zuid-Amerika. Vanuit Salta vlieg ik naar Buenos Aires waar ik normaal tegen 14u00 toekom in de luchthaven Buenos Aires BA. Dat is blijkbaar de luchthaven voor reizen binnen Argentinië. Ik moet dan naar een andere luchthaven Buenos Aires AEP, voor de internationale vluchten. Deze vlucht heb ik echter pas om 21u30. Als ik valiezen nemen, inchecken, … erbij neem, heb ik misschien nog een 4tal uur over dat ik Buenos Aires zou kunnen verkennen. Dit leek mij een goed idee omdat ik heel graag Buenos Aires wil zien.
Zijn er mensen die hier een idee van hebben of dat doenbaar is. Kan ik op 4uur iets leuks zien? En zo ja, wat moet je dan ZEKER gezien hebben? Ik loop ook met mijn trekker rond. Ik lees altijd dat je niet kenbaar als toerist moet rondlopen in Zuid-Amerika om diefstal te vermijden. Maar met mijn trekker is dit wel overduidelijk. Ik loop daar ook alleen rond als meisje. Is dit wel veilig om een taxi te nemen als meisje alleen.
Graag wat tips van kenners?
Je komt met een vlucht vanuit Salta binnen in Buenos Aires op Aeroparque/Jorge Newbery, een vliegveld middenin de stad (aan de Río de la Plata). Voor je internationale vlucht moet je naar Ezeiza; als je daar om 21.30 vertrekt zou ik uiterlijk 18 uur uit Buenos Aires vertrekken met een taxi of met de bus van Manuel Tienda León. Deze bus kun je pakken vanaf Aeroparque of vanaf Puerto Madero/Retiro (hoek San Martín/Av. Madero).
Als je op tijd bent kun je inderdaad een uur of vier het centrum in. Ga richting Plaza de Mayo, zie het presidentsgebouw, loop via Florida en Avenida Corrientes naar de Obelisco en ga via Florida weer richting Plaza San Martín. Daar zou je aan het einde van je wandeling die bus van Manuel Tienda León kunnen pakken.
Suerte!
@Chenque: Hey bedankt al voor de uitgebreide uitleg, daar kan ik al zeker wat mee verder. Jij woont in Argentinië? Mag ik dan nog even weten hoeveel dagen je denkt dat ik nodig heb om Salta te zien?
@alle andere wereldreizigers: Zijn er nog tips? Wat moet ik zeker zien in het centrum en de route die Chenque omschrijft? Gewoon rondlopen en de sfeer opsnuiven? Of is er echt iets zeer mooi om te bezoeken… ?
Hola Zulleke, wat betreft Buenos Aires, zorg dat je zeker 1-1.5 reistijd neemt om naar Ezeiza te gaan. Soms ben je er in 3 kwartier, vorig jaar heb ik er met de taxi 1.5 uur over gedaan, want het was spits tijd. De bus die Chenque noemt doet er volgens mij wel 2 uur over. Taxi’s zijn veilig, ook voor meisjes alleen. Zorg wel dat het een radiotaxi is, te herkennen aan een reclamebord op het dak, of op de deur een tel. nr. Voor op de ruit een vergunning etc. Voor de rest zijn ze allemaal zwart met geel dus let daar wel goed op. Je zou ook kunnen overwegen om een remise te nemen, met een vastgestelde prijs. Voor zo’n 45 USD moet dat wel lukken en volgens mij regelt Chenque dat ook of anders Tipica (maar die is nu even zelf met vakantie hehehe)Ik weet niet hoe oud je bent of waar je interesses liggen, maar als ik maar 3-4 uur zou hebben, zou ik naar Palermo Viejo gaan, de omgeving van Plaza Palermo en Plaza Serrano (Cortazar). Een dorpse wijk met allemaal trendy winkeltjes en restaurantjes… Deze wijk ligt ook vlakbij het vliegveld waar je aankomt. Ook een optie is San Telmo, meer richting centrum, de oude "antiek"wijk, met oude straatjes en winkeltjes, op het plaza Dorrego waar er altijd wel een stel de tango danst. Als je wat meer cultureels wilt zien, de begraafplaats in Recoleta waar Evita ligt. Ik zou persoonlijk Florida, de straat die Chenque noemt overslaan, druk en weinig leuke winkels echt super toeristisch.
Dus er is genoeg te zien en te doen, maar weet niet wat jij leuk vind. Als je het zat bent kun je ook heerlijk in Jardin Botanico gaan liggen tussen allemaal lieve katjes.
Het is veilig voor een meisje alleen maar net zoals in alle andere grote steden lopen er overal rotte appels tussen. Je moet vooral uitkijken voor de “duivenpoeptruc” als je met een backpack loopt. Iemand attendeert je dat er iets vies op je backpack ziet (dat hebben ze er snel even opgespoten), ze bieden heel lief aan om je te helpen en ondertussen probeert een ander iets uit je backpack te stelen, of erger je backpack mee te nemen, die je misschien op dat moment uit schrik even op de grond zet. Roep zoiets als andate (rot op) en ze gaan wel weg. Ze zijn niet agressief of zo.
Het is een heerlijke stad!
Hey ik ben 25 en mijn interesses liggen vooral in het opsnuiven van de sfeer in buenos Aires met zijn passionele tango. Ik heb al veel foto’s gezien met van die mooie kleurrijke huisjes. Dat zou ik heel graag zien. Weet jij waar dit juist is of is dit overal in Buenos Aires.
Ik heb nog enkele andere vragen die nu in mij opkomen:
-De luchthaven waar ik land, is dit een grote luchthaven en moet ik ook tijd voorzien voor het wachten op mijn trekker enzo of is het zo kleinschalig dat je dit meteen hebt en ik dus meteen de stad kan intrekken?
-Je zegt mij toch anderhalf uur te voorzien voor naar de andere luchthaven te reizen. Moet je ook zoals bij ons nog een twee uur op voorhand daar zijn? Heb je daar enig idee van?
-Als ik mij bijvoorbeeld in het park leg, is het daar veilig genoeg om mijn trekker van mijn rug te doen of zijn ze daar meteen mee weg? Klinkt een beetje belachelijk, maar ik weet niet hoe (on)veilig BA is. Ik kom namelijk van Peru en Bolivia en dat schijnt toch wel redelijk onveilig te zijn.
-Ik ga in juli. Hoe warm is het daar dan? Ik weet dat het winter is, maar hoop een beetje op een zuiderse sfeer in BA.
greetz
De wijk die jij noemt is La Boca. Dat zijn 2 toeristische straatjes, Caminito.
Als je daar naar toe wilt, ga met een taxi. Buiten de toeristenstraatjes is het daar echt niet veilig. Denk dat je daar aan een uurtje genoeg hebt. Tango sfeer kun je dus ook opsnuiven in San Telmo. Zondag is daar trouwens altijd een grote vlooienmarkt.
Dan zou ik als ik jou was beginnen bij het Casa Rosada (jaja, waar Evita haar speech hield). Daar begint ook een straat die Defensa heet, die loop je uit en dan komt je op plaza Dorrego, waar ze dus ook vaak tango dansen.
Maar juli… ja dan kan het best wel koud zijn hoor. Kan wel varieren van 10-15 graden. Soms kouder, soms warmer… Je moet daar een beetje geluk mee hebben.
Je land op Aeroparque, het is klein en als je er uit stapt sta je in de stad, de wijk Palermo.
Ja 2 uur van te voren zou ik er persoonlijk wel willen zijn, maar ben een controlfreak en wil niets aan het toeval overlaten en ben altijd overal te vroeg haha! Die regels gelden voor alle vliegvelden over de hele wereld.
Ja je trekker (grappig woord eigenlijk, kom je misschien uit België?) afdoen, ik zou er gewoon een beetje op gaan liggen als je naar een park wilt of zo. Kijk hier in het Vondelpark (amsterdam) zou ik dat ook doen.
Ok, met al deze tips ben ik al heel wat!
Ja, ik ben uit België. Hoe noemen jullie en trekker misschien?
Hoi,
een trekker is voor mij, Nederlandse Brabander van origine, een traktor. Als je daarnee rondrijdt hier, trek je inderdaad veel aandacht Ik vroeg me ook al af hoe je er bij kwam daarmee rond te trekken, hoewel het wel origineel is. In 2e instantie kwam een pistool bij me op. Hoewel velen denken dat het hier onveilig kan zijn, lijkt me dat ruimschoots overdreven (en illegaal). Vervolgens dacht ik dat het een bepaald kledingstuk zou zijn, dat niemand draagt hier.
Een rugzak of packback, wat volgens mij de meest gebruikte woorden zijn in Nederland, kwam niet bij me op, tot ik de reacties begon te lezen.
Goed, ik adviseer je nog om je kleine handrugzak op je buik te hebben tijdens het lopen, dan heb je er beter controle over. sluit het desnoods af met een hangslotje. Maar zo onveilig is het allemaal niet hoor. Ik zou de grote rugzak tegen vergoeding (paar dollartjes) achterlaten in een hostel in de wijk waar je rondloopt (san telmo of palermo), zeker zo praktisch en veilig.
Heb je nog een beetje tijd over, loop dan over de grand old avenue Avenida de Mayo, met reeks van historische gebouwen, cafes, restaurants en kruising met de fameuze 9 de Julio.
Haha! Zo grappig… een tractoor, een geweer…
Dus gewoon een hostel binnenstappen en vragen om de trekker/rugzak/backpack achter te laten? Ook als je er niet logeert gaan ze dat doen?
Hoi,
een hostel lijkt me voor het achterlaten van een rugzak een goede plek, ze doen het vaak voor hun eigen gasten (gratis) en tegen b.v. 20 pesos willen ze dat best doen, lijkt me. maar vraag het ze gewoon, er zijn er veel, als 1tje niet wilt, dan een ander wel. als je al weet welke wijk je wilt gaan bezoeken, kun je desnoods al per e mail vragen of het kan. goede site met veel hostels is www.ba-h.com.ar
groet uit Tigre,
stef
zijn net terug uit Argentinië. Wat Buenos Aires betreft zou ik inderdaad de wijk La Recoleta doen met de begraafplaats waar Evita Peron en nog andere belangrijke personen begraven zijn. Het graf van Evita is niet eenvoudig te vinden ligt namelijk begraven onder de familienaam Duarte. Maar waarom geen sightsseeing doen met een dubbeldekbus, ongeveer 3 uur en dan heb je wel een algemeen beeld van Buenos Aires. start is Plaza de Mayo hoek Florida.Het buskaartje moet je aan een kotje loket betalen, niet op de bus zelf.
La Boca zou ik niet doen op eigen houtje vind het ook gevaarlijk en buiten 1 straat is er niets te zien en zeer onveilig. Je kan met die dubbeldekker zo door de wijk La Boca rijden en die stopt daar ook eventjes.
Zeker op tijd vertrekken vanuit de stad om naar Ezeiza te gaan. Je kan er idd meer als een uur en 30 min. over doen in de spits.
Hi Zulleke, koop een goeie reisgids van BA. Daar heb je veel aan voor het bepalen wat je leuk vindt en met de bovenstaande tips kom je ook al een eind. Wij zitten ook een beetje in zo’n situatie. We hebben een uur of 8 om BA te “ontdekken”. Ik dacht zelf aan een begeleide fietstour door de stad. Duurt zo’n 3 uur. Ik vind het geweldig om per fiets een nieuwe stad te doorkruisen. Je voelt je een inwoner van de stad zelf. Daarnaast zie je iig de hoogtepunten van de stad. Tsja, we blijven hollanders he… die fietsgekte…