Hoi!
Over 4 dagen vertrekt mijn vlucht naar Buenos Aires. Ik heb een aantal vragen:
- Hoe betrouwbaar zijn taxi’s? Zijn er bepaalde taxi bedrijven/auto’s die ik beter kan vermijden?
Ik kom nl om 11u savonds aan en als jonge vrouw alleen vind ik dit toch een beetje tricky.
- Hoe zijn de mogelijkheden op het vliegveld om aan argentijnse pesos te komen?
- Kan men afdingen?
- Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden qua veiligheid?
- Wat is de beste manier om contact te hebben met Nederland? Ik weet dat skype een goede manier is. Maar bijv. met telefoon? Zijn er goedkope telefoonmaatschappijen?
Bedankt alvast! 
Hola Lotte,
Vanaf het vliegveld kun je op die tijd nog proberen een busje van Manuel Tienda Leon te pakken (laatste vertrekt 23.30 naar Puerto Madero), anders een remis van hun. Is wel één van meest veilige vervoersmanieren. Probeer anders een taxi te delen, er zullen rond die tijd meerdere reizigers zijn die nog naar de stad willen. De website van Manuel Tienda Leon is www.tiendaleon.com.ar
In principe is Buenos Aires een veilige stad, ik ben er ontelbaar veel geweest en heb nog nooit iets meegemaakt. Máár, zoals in iedere grote stad is er natuurlijk wel crime, dus wees gewoon op je hoede en gebruik je gezond verstand. Hier onder een stukje wat wij altijd aan onze klanten meegeven als reistips m.b.t. de veiligheid. Laat je niet afschrikken, het zijn eigenlijk allemaal gewone voorzorgsmaatregelen:
*
Argentinië is een land van vele contrasten tussen rijk en arm. Een groot gedeelte van de bevolking is slecht bedeeld en dit lijdt dan ook tot soms schrijnende straattaferelen (sloppenwijken, bedelende kinderen, etc.) en daarmee gerelateerd geweld. Over het algemeen kun je stellen dat Argentinië een veilig land is om rond te reizen, zeker buiten de grote steden. Helaas laat de veiligheid op straat in de grote steden (Buenos Aires & suburbs, Córdoba, Rosario) soms te wensen over, daarom is het altijd goed op je hoede te zijn. Vooral druk bezochte plekken kunnen onveiliger zijn. Denk aan Retiro (het busstation van Buenos Aires), Florida (dé winkelstraat van Buenos Aires), toeristische trekpleisters als Recoleta, San Telmo, Boca, het gebied tussen San Telmo en Boca, de metro in Buenos Aires, etc. Ga ´s nachts niet over straat lopen in deze wijken, neem een remis of taxi om je van A naar B te laten brengen.
*
*Draag geen luxe goederen op een uitdagende wijze, bijvoorbeeld een digitale videocamera om de nek of veel sieraden. Stop geen portemonnee in de achterkant van je broekzak, die ben je gegarandeerd kwijt in Buenos Aires. Neem altijd cash en plastic betaalkaarten los mee in de voorzakken van je broek. Kleed je zo onopvallend mogelijk en laat je waardevolle spullen altijd achter in een kluis van het hotel. Gebruik je gezond verstand en ga niet ’s nachts wijken in waar je niet behoort te komen. Tot slot een geruststellende gedachte: onszelf is nog nooit wat overkomen in de grote steden alhier. De binnenlanden zijn overigens een stuk veiliger. *
*Berucht is de zogenaamde “vogelpoep”- of “mosterd”truc waarbij je nietsvermoedend over straat loopt en ineens een soort smurrie in je nek gegooid wordt. Tijdens de consternatie die ontstaat, waarbij jij je wilt schoonmaken en je spullen afdoet, jatten gewiekste criminelen je tas of apparatuur. Mocht je dit overkomen, loop gewoon door en ga naar een toilet van een café of restaurant om jezelf schoon te maken. Doe dit niet op straat! Toeristen met problemen inzake veiligheid in de hoofdstad kunnen zich richten tot een speciaal politiecommissariaat voor toeristen (de “Toeristenpolite”) dat zich bevindt op de Avenida Corrientes 436 in het microcentrum van Buenos Aires. Dit commissariaat is ook gratis telefonisch te bereiken vanuit het hele land op het nummer 0800 999-5000 of aan de hand van het lokale nummer 4346-5748. Het landelijke noodnummer van de politie is 101 *
*Erg belangrijk: zorg er voor dat je altijd een kopie maakt van je rijbewijs en paspoort. Bij eventuele vermissing scheelt dit heel veel rompslomp; zo kan bijvoorbeeld de verhuur van een auto alleen maar doorgaan als je een kopie van je rijbewijs kunt overhandigen. Ook is het erg handig bij het rondreizen gebruik te maken van een kopie van je paspoort; bij betalingen met plastic kaarten wordt hier een identiteitsbewijs gevraagd en dan hoef je alleen maar een kopie te tonen. Plastificeer je kopie van je paspoort wel, dat is echt handig. Schrijf ook de nummers en houdbaarheid van de verschillen betaalkaarten op en noteer de telefoonnummers die je moet bellen bij eventuele vermissing. *
Oftewel, een gewaarschuwd mens telt voor twee. Geniet van Argentinië en van Buenos Aires!
groet uit Córdoba,
Jan
1 like
De bus van Manuel Tienda Leon is inderdaad een optie, maar dan word je ook maar gewoon afgezet bij Retiro en moet je alsnog op zoek naar vervoer. Daarnaast, als je om 23:00 landt, ga je het onmogelijk redden om de laatste bus te halen
Andere optie: de officiële taxistand van Ezeiza Taxi. Zodra je de aankomsthal inloopt loop je er recht tegenaan. Zij zijn in ieder geval betrouwbaar, je betaalt aan de stand in peso/euro/dollar.
In de aankomsthal zijn 2 pinapparaten, maar vaak zijn deze ´s avonds al leeg. Er is er eentje van Banco Nación als je de aankomsthal inloopt gelijk rechts de hoek om. De andere twee bevinden zich aan de linkerkant, een stukje verder de hal in. Let goed op je spullen en let ook op dat je in Argentijnse automaten éérst je geld krijgt en dán pas je pas terugkrijgt! Veel mensen zijn zo gewend aan de NL manier dat ze nadat ze hun geld hebben gekregen al weglopen.
Afdingen in Argentinië in winkels en dergelijke is not done. Op markten zou je het kunnen proberen, maar zelf doe ik het eigenlijk nooit (en ben toch met recht een halve Argentijn intussen).
Qua veiligheid, zie het stuk van Jan.
Skypen is een goede optie om contact te houden met het thuisfront. Overal in grote steden vind je locutorios, waar je kan bellen en vaak ook internetten. De meeste grotere locutorios hebben ook headsets voor skype. Ook in hostels is dit vaak wel aanwezig.
Suerte en veel plezier!
1 like
Hoi Lotte, wat leuk.
Tips van Chenque zijn goed, maar dat geld tegenwoordig voor de hele wereld, incl. Amsterdam, dus laat je daardoor niet afschrikken.
Als je zonodig La Boca wil zien, ga met een groep en kom niet buiten de straatjes Caminito.
Verder moet je idd goed je verstand gebruiken en weten waar je wel en niet moet komen, maar dat hoor je wel snel genoeg van andere toeristen, ik weet niet wat je gaat doen? In principe is de stad gewoon veilig.
In de grote hal op het vliegveld is een pin automaat.
Afdingen? Haha, je zit niet in de binnenlanden van Afrika, dus nee.
Misschien op een marktje af en toe maar dat is niet gebruikelijk.
Als je lang in Arg blijft zou ik een Arg.simkaart aanschaffen, dat doe ik ook altijd. En idd skype.
Vervoer naar je hotel, zou ik dus laten regelen door Flipsen (tipica reizen ) hier op het forum, kost wel wat meer, maar dan ben je er zeker van dat je snel en veilig naar je app/hotel gaat. Vind dat wel belangrijk, zeker als je voor het eerst daar bent.
En als Flipsen die service niet meer heeft weet ik ook nog wel iemand die dat regelt.
Event. kun je ook VIP-cars benaderen, ze hebben een stand op Ezeiza maar zijn denk ik hetzelfde in de prijs als Flipsen.
Succes!
1 like
hahahah Jack, wat grappig, bijna gelijk geplaatst!!! lol2
Heb jij die taxiservice niet meer?
Ik kan de transferservice nog wel aanbieden, maar in principe ben je bij Ezeizataxi minder kwijt en dat is ook prima. Wij werken overigens tegenwoordig met Transfer Express, zit ook in de aankomsthal, zowel op Ezeiza als op Aeroparque.
1 like
Taxi’s zijn een beetje aan de dure kant, verwacht 150 pesos te betalen om naar het centrum te geraken. neem wel idd. een taxi van de prepaid balie. Taxi delen is een goede optie, er zijn vast wel meer mensen, zoals andere backpackers of zo, die naar het centrum gaan.
als je tijd hebt, kom dan naar Tigre, er is een leuke markt met vele producten, en een paar musea. Maak een tocht door de grote delta.
als je pint, let er dan op dat je alleen bent, maar niet verlaten. het beste lijkt me 990 pesos te pinnen, 1000 is het max, maar altijd handig om wat kleienere biljetten te hebben. per opname zijn de kosten van de argentijnse bank ongeveer 16 pesos. Het is niet zo snel en handig als in NL, maar probeer grotere bedragen met debet of crdit te betalen, dan hoef je minder vaak te pinnen, en het is veiliger.
groet,
stef
bed & breakfast casona del rio
www.casonadelrio.com, tigre delta
Taxi’s zijn een beetje aan de dure kant, verwacht 150 pesos te betalen om naar het centrum te geraken. neem wel idd. een taxi van de prepaid balie. Taxi delen is een goede optie, er zijn vast wel meer mensen, zoals andere backpackers of zo, die naar het centrum gaan.
als je tijd hebt, kom dan naar Tigre, er is een leuke markt met vele producten, en een paar musea. Maak een tocht door de grote delta.
als je pint, let er dan op dat je alleen bent, maar niet verlaten. het beste lijkt me 990 pesos te pinnen, 1000 is het max, maar altijd handig om wat kleienere biljetten te hebben. per opname zijn de kosten van de argentijnse bank ongeveer 16 pesos. Het is niet zo snel en handig als in NL, maar probeer grotere bedragen met debet of crdit te betalen, dan hoef je minder vaak te pinnen, en het is veiliger.
groet,
stef
bed & breakfast casona del rio
www.casonadelrio.com, tigre delta
1 like
Allemaal heel erg bedankt voor de reacties! Tot nu toe behalve Argentinie goed!