Buenos Aires

Hallo,

Heb op dit forum al enorm veel informatie opgedaan maar zit toch nog met een vraagje.
Welke buurt in Buenos Aires is veilig om te overnachten ? Vermits het vroeg donker is en wij toch 's avonds nog over straat willen lopen naar een restaurantje, vind ik het toch wel belangrijk dat we dit veilig kunnen doen zonder al te veel angst.
Ook al loop je niet met een camera en juwelen over straat, een toerist is toch steeds herkenbaar en een gemakkelijk slachtoffer.
Alvast bedankt !

Anita

Veiligste en leukste buurt is Palermo (soho, viejo, hollywood) of Recoleta.
Maar wat is veilig? In elke grote wereldstad gebeurt er wel eens wat. Het is inderdaad hoe je je beweegt, dus inderdaad niet met opzichtige grote camera’s de straat op. Ik heb me iig nooit onveilig gevoeld en ik kom er al jaren. Veel plezier!

Palermo is verreweg de veiligste buurt.
De Recoleta is 's nachts niet veilig om te lopen ( zelfs de locals doen dit niet ) en sterft daarom ook heel erg uit nadat het donker wordt.

Buenos Aires is verder een stad waar je een beetje op je hoede moet zijn dan gaat er over het algemeen weinig tot niks gebeuren.!

Bedankt voor jullie reactie !
Heb al eens naar de prijzen van hotels gekeken in Palermo en dat valt best nog mee.

Als je langere tijd gaat kun je misschen beter een appartement huren dat is vaak veel voordeliger.

En ik snap de post van Doorzuidamerika niet die het over “de Recoleta” heeft en dat dat onveilig zou zijn?
Wil je dat even uitleggen?

Recoleta onveilig?? Het is de duurste buurt van Buenos Aires (op Puerto Madero na dan), waar bijvoorbeeld onze koningin vandaan komt :smiley:

o ja nu snap ik het, de vader van Maxima woont daar natuurlijk nog, dat zal het zijn!

Jullie hebben gelijk ik bedoel het centrum!

Ik heb net 6 dagen doorgebracht, en Buenos Aires valt qua onveiligheid heel goed mee. Zoals in elke grootstad moet je wat opletten voor pickpockets, maar agressie zal niet zo snel tegen toeristen gericht zijn. Dan doet de politie immers wel zijn werk.
Tegen het advies in zijn wij wel gaan wandelen in La Boca en het was daar goed te doen. Je moet er natuurlijk geen grote sier gaan maken en rijkdom showen, want dan loopt het wel fout (zo zagen we voor we naar de voetbalwedstrijd liepen)

Ik ben het met je eens tot dat stukje over La Boca, je hebt wel degelijk wat risico genomen daar, ‘‘goed te doen’’ zou ik het niet willen noemen tenzij je absoluut niets op zak hebt, wat ik zelf een aantal keer gedaan heb, en dan nog ben ik geloof ik de dans een beetje ontsprongen als ik andere verhalen hoor. Maar ja inderdaad hoef je binnen de gangbare toeristische gebieden niet snel ergens bang voor te zijn, zolang je gewoon de gebruikelijke preventieve maatregelen neemt tegen zakkenrollers. Ik heb hier ooit eens een ,kaartje geplaatst met dat wat ik zelf als veilig zou bestempelen en mijn advies is dus vooral wijken als Mataderos, Villa Lugano, Villa Riachuelo etc te vermijden, maar de gemiddelde toerist komt daar toch niet. Het lastige van Buenos Aires is dat het vaak veiliger lijkt dan het is (en vaak juist ook weer andersom trouwens!) waarmee ik bedoel dat het bijvoorbeeld in veel armere derdewereldsteden gewoon duidelijk is dat je zo’n 95% van de stad sowieso in alle gevallen moet vermijden. In BA is het echter zo dat je bij wijze van spreken bij het omslaan van een ongelukkige hoek al helemaal verkeerd kunt zitten, vooral wat de zuidelijke buurten betreft. Blijft een beetje tricky, dus.

Eens met Don Agucho, hoewel de Feria de Mataderos nog wel te doen is (en in mijn ogen veel leuker dan de antiekmarkt in San Telmo). Wel met een taxi en alle kostbaarheden thuislaten por las dudas :slight_smile:

Feria de Mataderos hebben wij ook gedaan, en het was er heel gezellig. De eigenaar van de B&B raadde het ons aan, en hij vermeldde niets over het feit dat het er gevaarlijk kan zijn (en hij raadde nochtans ons voettochtje in La Boca wel af). Wij zijn ook met de bus geweest en die stopt gewoon vlakbij. Daar loopt dan ook nog eens een hoop volk rond.

Net als in elke grote stad heb je in BsAs een een beetje street wise zijn.

Er zijn delen in Palermo waar je beter 's nachts niet kunt komen en dat geldt voor elk deel van de stad. Dus, wees gewoon altijd een beetje op je hoede. Enige tips;

Na zonsondergang kun je het beste alle parken en pleinen zonder mensen vermijden, ook in Palermo ( ook vanwege een bepaalde vorm van prostitutie die daar bedreven wordt waar je als man niet tussen wilt lopen)
Waar mensen lopen die ook aan het uitgaan zijn, kun je zelf ook gerust lopen. Ook, of zeker, in Recoletta. Ook als toerist. Als je niet ver wilt lopen voor een keuze aan restaurants kun je het beste in Recoletta zijn, dat heeft de grootste horeca dichtheid. In het weekend is het daar zeker tot 2 a 3 uur 's nachts vol mensen.
Moet je een eind lopen? neem een radio taxi.
Florida en Lavalle, zeg maar de Kalverstraat van BsAs, zijn s’nachts uitgestorven. Wat overblijft zijn bedelaars, straatartiesten en dronken jongeren… Het lijkt Amsterdam wel…toch voel ik me in Amsterdam onveiliger. 'S avonds en overdag zijn het gewoon veilige plekken, met heel veel politie.
Tot 00:00 kun je vrijwel overal op straat lopen, want Argentijnen beginnen gerust om 22:00 aan het avondeten., daarna gaat het snel.

Waar je absoluut niet moet komen in BsAs zijn de villas. Dat zijn sloppenwijken die veelal rondom BsAs liggen waar je als verdwaalde automobilist in terecht kunt komen maar maak rechtsomkeert, zelfs overdag. Taxichaufeurs komen er ook niet en je bent een prooi.
Er is 1 villa die tegen het centrum aan ligt genaamd villa31, die tegen het station Retiro aanligt. Wees dus in de buurt van Retiro en Plaza San Martin, ook overdag, alert op personen de zich verdacht ophouden. Het busstation van BsAs voor de lange afstandsbussen ligt ook tegen villa31 aan, het station en busstation zelf zijn echter vergeven van politie en redelijk veilig, behalve tegen zakkenrollers.

De metro is bekend vanwege zakkenrollers.

Het veiligste shop je in een van de shoppings.

Het allergrootste gevaar is en blijft toch echter het verkeer en ‘de Argentijnse automobilist’… Het concept van het zebrapad is gewoon onbekend voor automobilisten, zelfs voor ouderen die oversteken.

Bedankt iedereen voor de uitgebreide informatie.
Wij zijn van plan om volgend jaar in juni een rondreis te maken in het noorden. Heb al een globale route in gedachten en heb al zoveel informatie hier gevonden, maar blijf toch ook nog met zoveel vragen zitten. Heb oa nog een vraagje over BA, is het mogelijk om de wijk La Boca in groep te doen (excursie) ? Maar enkel en alleen die wijk, de rest van BA doen we liever op eigen houtje.

De wijk La Boca zelf is, op hét beroemde straatje Caminito, nou niet bepaald een rondwandeling waard. Ik zou dat dus eenvoudigweg niet doen. El Caminito kan je met een taxi bereiken, of met bijvoorbeeld bus 64. Je kan daar het straatje bekijken, één blokje om (letterlijk bijna) en dan heb je het wel gehad. Ga vooral niet onder de hefbrug door, dat is vragen om moeilijkheden.

Hi Anita en Rudi

Je kunt je gewoon laten afzetten door een taxi bij Caminito, dat zijn de 2 toeristenstraatjes van La Boca en zolang je daar bent is het niet gevaarlijk, het wemelt er van toeristen. Bovendien met je met een paar uurtjes klaar.
Mochten jullie toch liever georganiseerd gaan, neem dan eens contact op met Natascha.

Succes!

      • Updated - - -

Haha Flipsen, dat was weer bijna gelijk!