Buenos Aires > La Boca

De afgelopen 7 weken heb ik samen met een vriendin door heel Argentinië gereisd en hebben we ook Uruguay en een deel van Chili meegepakt.
De reis is erg goed bevallen. We zijn gestart in Buenos Aires en hebben doorgereisd naar Puerto Madryn, Ushuaia, El Calafate, Bariloche, Santiago, Cordoba, Rosario, Iguazu, Montevideo en Colonia.

Wij zijn 2 blonde meiden van 21 en 18 jaar oud. Vele mensen vragen zich af of het veilig is om alleen of als meisje te reizen. Ja en nee, op onze 2e dag in Buenos Aires bezochten we de wijk La Boca. We liepen van het kleurige straatje Caminito naar het voetbalstadion om te informeren over een eventuele voetbalwedstrijd. Op de straat terug werden we echter verrast door een straatjongen die mijn camera uit mijn handen trok. Gelukkig kon ik de jongen vastpakken en hebben we met veel gestoei mijn camera terug kunnen krijgen. Totaal overdonderd hebben we die verschrikkelijke wijk verlaten. In eerste instantie denk je: wie gaat er met een camera in zijn hand lopen. Maar op het moment dat ik mijn camera vast had scheen de zon, we liepen in een straat waar meer mensen liepen en het was een prachtige plek om foto’s te maken. Achteraf hoorden we dat La Boca de meest criminele wijk is in Buenos Aires met veel straatkinderen. (Ook bij mannen). En serieus, IEDEREEN heeft daar een camera.
Ook hebben we erg veel verhalen gehoord van berovingen en mishandelingen van andere mensen die wij met onze reis zijn tegengekomen. De straatkinderen zijn vooral in de grote steden als Buenos Aires en Santiago. Ook zijn niet alle taxichauffeurs te vertrouwen en van de politie kan je ook niet op aan.

Trucs die wij gehoord hebben waardoor mensen je kunnen beroven:

• Met een backpack wandel je over straat met je kleine rugzak op de buik. Je voelt opeens iets in je nek (op dat moment is er olie in je nek gespoten), je zet je tassen neer om erachter te komen wat er in je nek zit en ze rennen met je kleine rugzak weg.
  • In de metro staan de criminelen dicht tegen je aan en ritsen zo je tas open.
  • je loopt over straat en er doet iemand alsof hij flauwvalt. Je hebt diegene en op dat moment word je van je spullen bestolen.
  • je staat in de drukste straat van de stad een foto te maken. Er komt een straatjongen aanrennen en tikt zo je camera uit je hand en rent weg.
  • of ze lopen grof met messen naar je toe en je kan dan niets anders als alles afgeven.
    Dit zijn maar een paar verhalen van alle die we gehoord hebben.

Dus hierbij mijn tip: reizen alleen is prima te doen maar als je in de hoofdsteden bent, zorg ervoor dat je er niet uitziet als een toerist en neem geen waardevolle spullen mee.

Dit is het enige negatieve van onze reis geweest: maar zolang je een moneybelt omhebt en niets bijzonders bij je hebt, kun je rustig over straat wandelen.

Dit verhaal zet ik op internet om mensen van te voren te waarschuwen. Ik heb deze site helemaal gelezen voordat we weggingen en ik las nergens verhalen over criminaliteit. Als Nederlander verwacht je ook niet dat Argentinië ook bij de criminele landen hoort.

Evengoed: buiten Buenos Aires hebben we echt niets vervelends gehoord en meegemaakt! Dus GENIET :smiley: Argentinië is geweldig!

Bedankt voor de tips, Marloes. Ik ga volgend jaar 7 maanden door zuid-amerika reizen en ik was me van criminaliteit al wel bewust maar het is toch even goed om concreet te lezen hoe en wat er dus geprobeerd wordt om je te beroven.

Beste is gewoon om alleen wat geld mee te nemen en bij voorkeur in kleine briefjes(2,5,10,20,50) en die in je zakken te stoppen. Camara kan je best meenemen maar bij voorkeur niet zichtbaar

Creditcards, geld en waardevolle spullen kan je beter in je hotel of hostel laten mits er een kluis is.

Je backpack moet je alleen gebruiken als je hem nodig hebt en dan bij voorkeur met taxi’s en meerdere personen

Nou, ik zit dit toch met een beetje negatief gevoel te lezen.
Heb me daar geen moment onveilig gevoeld. Nou zie ik er ook niet uit als een rugzaktoerist(niet neg. bedoeld hoor), heb me van te voren goed ingelezen, het duivenpoep trucje kende ik al…
En in La Boca kom ik niet en zal ik ook nooit uit principe komen :biggrin:

Verder, elke grote stad heeft z’n veilige en onveilige kanten. Wat dacht je van sommige buurten in Amsterdam?

Ik begrijp dat jullie te goeder trouw mensen willen informeren, maar doe dat dan voor alle grote steden. Buenos Aires is niet onveiliger dan andere grote steden en durf zelfs te beweren dat het geen gevaarlijke stad is en ik spreek uit ervaring.
Ik zou zeggen, pas je een beetje aan, ga niet met een rugzak lopen, geen korte broeken en dat soort onzin, dat trek je in je eigen stad ook niet aan.
En dan ben je net zo "veilig"als in Amsterdam. Het is maar wat je uitstraalt en hoe je je gedraagt.

Gallina, hier heb ik weinig aan toe te voegen. Ook ik kom uit principe liever in Nuñez dan in Boca maar dat terzijde. Als je een beetje je huiswerk doet en er niet al te uitnodigend bijloopt proberen ze liever een ander te beroven. Ik woon en verhuur woningen in de betere buurten van de stad en daar gebeurt het ook wel eens, net zoals het je in Amsterdam ook kan gebeuren.

Dan nu voor mensen die nog komen gaan, La Boca buiten caminito om geen aanrader, Constitucion, niet heen gaan (je mist ook niks) alles voorbij de avenidas Belgrano/Independencia. Tevens in het centrum ter hoogte van het Sheraton hotel en de busterminal, opletten. Je zit hier dichtbij een grote krottenwijk. Tevens net als overal, in de nacht goed opletten, wellicht iets meer in San Telmo dan in Recoleta.

Taxi’s alleen Radio taxi’s nemen met een duidelijke sticker IRA op de voorruit. Als de taxi chauffeur je verdacht vaak om de bestemming vraagt met luide stem oppassen en liefst eerder uitstappen. Wellicht dat je dan een onaangename verassing bespaard blijft. De taxi’s bij de busterminal en het locale vliegveld zijn de slechtsten.

Na het pinnen ook extra oppassen uiteraard. Persoonlijk heb ik wel liever altijd wat bij me. In geval van een gewapende beroving of overval kun je beter wat te geven hebben dan dat ze je leegschudden. Een toerist die geen geld heeft bestaat namelijk in de ogen van de meesten niet.

Het hierboven beschrevene zijn slechts extremen, de kans hierop is nihil dus vooral geen reden om niet te komen. Als het hier echt zo erg was zou ik hier in ieder geval niet wonen…

Succes en bovenal veel plezier hier!:zon02:

Jajajaja, Vamos River!!!

Ben het helemaal met je eens Maxba!
Maar vertel eens, heb je een website van de verhuur, want ik zoek misschien nog wat voor oktober.
Heb wel een “vast” adresje, maar wat anders lijkt me ook wel leuk…

Chau!

Ja Gallina, die heb ik zeker. Ik PM hem wel even.

Nou…ik hoorde bv veel slechte verhalen over Quito en de wijk La Candalaria in Bogota. Daar is niks gebeurt, maar in Mendoza bijna wel! Bij mij was de gevoelsonveilighied in Argentinie op de een of andere manier vrij hoog. Maar dat kan ook te maken hebben met de mode in Argentinie: ze zien er allemaal uit als gluiperds met gekke sikjes, rare staartjes enzo :-).

Maar de strekking van mijn verhaal: in Argentinie moet je wel degelijk goed oppassen, en niet denken: het is een wat rijker land dan bv Bolivia dus ik hoef minder op te letten…