Wandeltips voor Tongariro Alpine Crossing en algemene handige tips voor vakantie in NZ

Goedemorgen allemaal,

In februari gaan wij voor 4 weken naar NZ. We beginnen in Christchurch met de camper en vertrekken weer vanuit Auckland.
Nu had ik nog wel een paar vraagjes mbt handige tips die jullie misschien hebben?

We willen de Tongariro Alpine Crossing wandelroute wandelen. Wat is hier handig qua kleding en meenemen van eten?
En hoelang doe je er ongeveer over. (zijn 2 doorlopers van 26 en 31 jaar)

Verder zijn er nog tips voor het rondreizen met een camper?
Hebben jullie nog handige tips qua spullen voor in de camper aan te schaffen daar?
Ik dacht bijvoorbeeld aan handschoenen voor het legen van het water etc.
Thermoskan voor heet water (koffie/thee) zodat je niet elk kopje water hoeft te koken.
en mooie tips van plekken waar je met je camper kan slapen (dus niet op een camping maar ergens langs de weg/ bij een meer of ander speciaal plekje?)

Alvast bedankt!

Wat willen jullie nog meer doen dan alleen Tongariro Alpine Crossing? East Cape? Waioeka Gorge? Rondom Mount Taranaki/Egmont? Coromandel Peninsula? Waiheke Island? Banks Peninsula? Queenstown en omgeving? Fiordland? Stewart Island? albatrossen op Otago Peninsula?
Zoek maar wat uit in Google, you tube, enz., en staar je niet teveel blind op de hooglichten (Highlights). Zelfs kan je, zonder veel te plannen, lekker wat rondreizen. Bijna overal is het mooi in Nieuw Zeeland.

Op deze site vind je heel veel info over camperen. https://www.rankers.co.nz/respect/northland Niet exact wat jullie bedoelen, wel veel gratis plekken. Let er wel op dat het hier heel veel gaat over ‘self contained’ campers, wat betekent dat je een cassette wc aan boord hebt en een tank voor je grijze water.
De beste manier om aan echt speciale plekjes te komen is praten met andere camperaars, met name de Nieuw Zeelanders. Meestal ontstaat op camping plekken aan het eind van de middag het fenomeen ‘happy hour’, waarbij mensen spontaan bij elkaar gaan zitten. Eigen stoeltje mee, eigen drankje mee en wat kletsen. Dat zijn altijd rijke bronnen van informatie.
Dan zou ik aan de lijst van Cor nog willen toevoegen White Island. Dit zegt het wel: https://www.tripadvisor.com.au/Attraction_Review-g652408-d1603032-Reviews-White_Island_Tours-Whakatane_Bay_of_Plenty_Region_North_Island.html
Dan vonden we ook de show in Waitangi, naar aanleiding van de Treaty of Waitangi ook de moeite waard. En verder ga je je in vier weken geen moment vervelen.

Hoi wij hebben dit jaar de Tongariro Crossing gelopen. Ik had allemaal laagjes aan, je komt in verschillende temperaturen terecht. Verder zou ik genoeg drinken meenemen. Ik had 2 liter bij me, wat broodjes en wat zoets voor energie. Het is een beste klim, maar O zo mooi! Wij hebben er 8 uur over gedaan, de gemiddelde tijd ligt tussen 7 en 9 uur. Er zijn mensen die hem sneller lopen hoor. Maar wij hebben ook genoten van de uitzichten en de omgeving!neem ook zonnebrand mee.

Kijk eens op onze reiswebsite www.pindat.com en onze naam is Chrisendeesdownunder, hier kun je zeker nog wat tips uithalen voor jullie reis. Wat wij handig vonden en vanuit Nederland hadden meegenomen waren van die zuignapjes met haakjes aan. Die kun je voor je sleutels, handdoekjes, etc. In de camper gebruiken.

Zijn dit soort lange wandelingen wel zo verstandig? Je moet toch voor donker in de bewoonde wereld zijn? Neem je dat geen risico’s? Je kunt zo maar ergens geblesseerd raken en dan al strompelend in een “slakkentempo” verder moeten en dan in de duisternis vallen.

Cor, nee hoor, je wordt georganiseerd naar de berg gebracht, krijgt het nummer van de chauffeur die je aan het einde weer komt ophalen. Heb je dus blessure of iets dergelijks kan je bellen. Of zelfs ander mensen helpen, begeleiden je. Er lopen wel honderden de crossing per dag en wordt alleen maar gelopen als het weer het toelaat. Is ook het mooie aan de crossing, ik kon op een bepaald moment even niet meer en toen gingen de andere mensen die je niet kent, je stimuleren om door te gaan ,zo mooi.

Cor verdwalen is een prestatie tijdens die wandeling en je loopt in een lange sliert mensen. De bus komt vroeg in de ochtend aan. Je hebt ruim de tijd voor de wandeling. Ze checken of iedereen weer in de bus terug is. Bij slecht weer is het verboden om “Mount Doom” ofzo te beklimmen.
Neem laagjes kleding mee. Waterdichte jas. Ik liep er in maart en heb bovenaan handschoenen en een muts opgehad. Neem meer water dan nodig mee.
Als jullie doorlopers zijn: neem de tijd anders sta je lang te wachten op vervoer terug. (Eigen camper is lastig omdat je ergens anders begint dan eindigt.)