Wandelconditie/ervaring bergwandelen ?

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om in nepal een trek te maken, en het liefst de Annapurna trek. Wanneer er gepraat wordt over het maken van treks komen de begrippen wandelconditie en ervaring nog wel eens vaak voor. Nu vraag ik mij af hoe letterlijk je deze nu precies moet nemen als het gaat om bijv. de annapurna trek? Moet je daadwerkelijk top fit zijn/een ultra conditie hebben? Moet je al vele bergwandelingen op je naam hebben staan om opgewassen te zijn tegen de annapurna trek/vergelijkbare treks in nepal? Of is een goede gezondheid en een redelijke conditie van een jonge avontuurlijke 19jarige al voldoende?
Ik zou graag jullie ervaringen en gedachtes hierover te horen krijgen! :biggrin:

Aimee

Hoi;

Laat ik het zo zeggen;
als je een redelijke basisconditie hebt dan kun je al veel.
Mijn eerste trek ooit was gelijk de Everest Trek, maar had vantevoren wel halve marathons gelopen.
Met wat algemene dingen zoals fietsen en wat wandelen kom je al een heel eind.
Ga s’morgens op tijd de lodge weer uit en begin vroeg, dan heb je ook wat meer tijd te spenderen onderweg, en kun je moch dat nodig zijn een keer vaker gaan zitten.
En mocht het je helemaal tegenzitten dan kun je bijv. een stuk in 2 opsplitsen, kun je best overleggen met jouw gids.
De Annapurna trek zoals jij die wenst te gaan doen is ook mooi.

Mocht je nog vanalles willen weten; vraag !

grt,
Frank.

Annapurna circuit is heel goed te doen met een gezonde basis conditie. Ik heb de trekking circa 10 jaar geleden met een vriend van mij gelopen zonder gids met ieder ca. 15 kg bagage op onze rug.
De hele trekking duurt circa 18 dagen. E.e.a. afhankelijk van je tempo en het aantal rustdagen (noodzakelijk i.v.m. hoogteziekte). Onze ervaring is dat de afstanden niet al te groot zijn. Als je wilt kun je zelfs afstanden die gepland stonden voor 1.5 a 2 dagen in 1 dag overbruggen. Maar je bent op vakantie dus vooral de tijd nemen en genieten !

Groeten
Erwin