Walvissen? Voor een weekje weg in oktober

Hoi mensen!!

Ik wist niet precies waar ik deze vraag moest posten, dus daarom maar hier…

In oktober 2010 (laatste week van september of eerste van november zou ook nog moeten kunnen) wil ik een weekje op vakantie, ongeveer 8 dagen! Ik weet nog niet precies waarheen. In Costa Rica en Madeira heb ik walvissen gezien en ik wil graag ergens heen om deze dieren te spotten. Daarbij wil ik max ongeveer 800 euro uitgeven aan hotel & vlucht. Mogelijk reis ik alleen.

Iemand een idee? Wat raden jullie aan?

Grtz Ice

Hoi Ice,

Met dat budget ben je beperkt tot Europa, en buiten Madeira biedt dat niet ZOveel opties cheer

ICEland is één der weinigen waar je aan kunt denken. Het seizoen voor de tours vanaf Reykjavik loopt tot eind oktober; veelal maar 1 toer per dag omdat het daglicht al aardig terugloopt dan. Wij deden het in de zomer en dat was een pracht-toer, oktober meer kans op ruwe zee. Maar i.h.a. ‘garantie’, je krijgt gratis ticket voor de volgende dag als je een mislukte toer had…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hoi Erik en Sandya!

ICEland is zeker een optie! Weten jullie welke soorten daar in oktober gezien kunnen worden? Of in de Azoren?

Wat zijn opties als ik mn budget vergroot?

Grtz en bedankt!

Hallo maar weer,

De hoofdmoot was bultrug (Humpback) en nog veel talrijker ‘Minke’ (kleiner soort, ken de NL naam niet). En natuurlijk veel flippers eromheen…

Kan je verder weinig helpen, Azoren klinkt kansrijk. Rond het Arabisch schiereiland (Rode Zee en met name Oman/Perzische Golf) heb je ook dolfijnen- en walvisseizoen, details weet ik niet al is voor Oman januari-februari het beste qua flippers.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Thanks!

Iemand bekend met walvissen in de Azoren in die periode? En in vergelijking met IJsland? Of nog andere opties?

Hallo Ice,

Ik heb een vraagje…
Je zegt dat je walvissen hebt gezien in Costa Rica, mag ik vragen in welke maand dat was? En heb je er veel gezien en van ver weg of dicht bij?

Ik vertrek zelf februari 2011 naar CR en mijn wens is om walvissen te zien, in ierland helaas slechts 1 glimp van een vin en honderden dolfijnen, maar de walvissen echt goed zien is een echte droom van me!!

Ik hoor graag van je!

Groetjes,

Viënna

Hey Viënna!

Wij waren er in de “slechte” periode, we zouden geen walvissen gaan zien. Uiteindelijk 6 groepen bultruggen gezien (en zo’n groep bestond dan maximaal uit een mannetje, vrouwtje en kalf). Van ver weg gingen ze springen, dichterbij deden ze dat niet meer. Maar echt geweldig! Dat was ongeveer 12 januari 2010.

Als je van natuur en dieren houdt ga je Costa Rica overigens helemaal geweldig vinden! Het enige wat je moet beseffen is dat dieren natuurlijk niet voorspelbaar zijn… Zelfs in het goede seizoen laten ze zich niet altijd zien :slight_smile: Maar ja, dat zorgt natuurlijk ook voor dat spannende gevoel: ga ik ze zien of niet?! :smiley:

Uiteindelijk heb ik voor oktober toch geboekt voor IJsland… Nu even hopen dat het dan mee zit :wink: Heel veel plezier in Costa Rica!!

Grtz Bart

1 like

Hey Ice,

Bij mij was het juist omgekeerd…ik wilde eerst naar IJsland gaan en dan ooit naar Costa rica, dat plan is dus nu omgekeerd, maar ook ijsland lijkt me erg mooi!!

Januari is toch juist wel een goede tijd? Van augustus tot april is voor bultruggen beste tijd…ligt er wel aan WAAR je bent geloof ik, welke zee.

Uiteraard besef ik dat het wilde dieren zijn en dat je niks zeker weet, maar stiekem hoop ik het wel enorm, ik heb in de 23 daagse reis al sowieso 3 trips waarop ik ze mogelijk kan zien.

Heel veel plezier in Ijsland!! Ennnnee…zou je willen laten weten hoe het is bevallen in Ijsland…ben benieuwdlol2.

Groetjes,

Viënna

Hey Viënna!

Ik denk dat beide landen heel mooi zijn, alleen heel anders natuurlijk :stuck_out_tongue: Ik dacht zelf ook dat januari goed was (hoewel ze zeiden van niet). Maar het zou idd kunnen dat het afhankelijk van welke lokatie!

Een 23-daagse klinkt sowieso super! Blijf je alleen in Costa Rica?

Enne das goed hoor, je hoort meer als ik terug ben!

Grtz Bart

Hey Ice,

Ik ga niet helemaal alleen, zou ik niet druven, wel met twee, maar niet in mijn uppie haha.

Het plan is om met sawadee te gaan, en dan de singlereis dan ben je tenminste geen derde wiel aan de wagenlol2.

heb er enorm veel zin in, wilde al heel lang naar CR, maar heb toen Maleisië gekozen en nu gaat het er toch echt van komen en heb echt het idee dat dit land helemaal mijn ding is, natuur, dieren, kleuren echt geweldig lijkt het me!

Maar Ijsland lijkt me absoluut ook heel erg mooi, dat is voor een volgende keer als het budget wat beperkter is, want laten we eerlijk zijn zo’n CR reis georganiseerd is behoorlijk prijzig…

Heel veel plezier in Ijsland en leuk dat je me op de hoogte wil houden :thumbsup:.

Groetjes,

Viënna