Ik ben van plan op korte termijn naar CR te gaan.
Ik wil voornamelijk reptielen spotten.
Nu lees ik dat september in de regentijd valt.
Wat raden jullie me aan?
Vertrekken in September, December, Januari of Februari?
Zou het ook erg gaaf vinden als ik het uitkomen van schildpad eieren kan/mag meemaken.
Ook zou ik heel graag walvissen willen spotten.
Overigens zal ik de groepsreis bij FOX van 14 dagen boeken.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Hoi Dennis
Als je de Fox rondreis boekt ben je afhankelijk van het programma wat hun bieden, en zul je dus niet alles kunnen zien wat je noemt.
In Tortuguero kun je in September geluk hebben dat je zowel het uitkomen als het leggen kunt gaan zien. In December, Januari en Februari is er geen legseizoen van de schilpadden, je hebt in december wel kans op walvissen bij Corcovado, maar met een beetje geluk ook in September.
Kijk bij Fox wat ze te bieden hebben.
Prettige reis
Henk en Carolien
Zit nog steeds te twijfelen of ik nu een rondreis of groepsreis moet maken.
Leent Costa Rica zich goed voor iemand die geen ervaring heeft om er rond te trekken?
Zoja raden jullie dan een gps aan?
Is er misschien ook ergens een lijst met NL en BE hotels, bb e.d te vinden?
Is walvis spotten en het uitkomen van schildpad eieren ook in januari/februari nog te zien?
Mvg Dennis
Hoi Dennis,
op onze website staat een link naar een organisatie met Nederlandse eigenaars, deze hotels liggen verdeeld door geheel Costa Rica.
Je kunt nu zelf daar Bonnefooi bonnen boeken en dus gaan en staan waar je maar wilt. Een Gps is aan te raden maar niet persé nodig. In o.a San José is het lastig rijden. Als je bij de Nederlandse hotels boekt krijg je duidelijke routebeschrijvingen erbij van hotel naar hotel.
In Tortuguero is het dan niet de tijd van de schilpadden, over de walvissen weet ik het niet. Reptielen zoals kikkers, slangen, zitten in het hele land, maar zijn moeilijk te spotten.
Veel plezier
Henk en Carolien
Mijn eerste in-mijn-eentje-rondtrekken-reis was Costa Rica. Ik sprak overigens geen Spaans en heb alles met de bus gedaan. En dat is eigenlijk perfect verlopen. Zorg gewoon dat je voldoende info op voorhand opzoekt en dan zal dat wel vlot gaan. (Niet noodzakelijk al een planning maken van dag tot dag hé, maar wel al dingen opzoeken à la ‘àls ik van dorp A naar dorp B moet, dan doe ik dat zo en zo’. Als je zo’n dingen al op voorhand weet kan dat je veel stress besparen op zo’n eerste rondreis.)
Alvast bedankt voor jullie reacties!!!
Wat ben je in CR gemiddeld per dag kwijt aan eten en drinken?
Dat ligt er een beetje aan hoe fancy je het wilt maken. In een soda of iets meer dan een soda kun je een casado inclusief drinken hebben voor zo’n 4-5 dollar. Heb je liever een amerikaanse steak met een glas wijn dan ben je al gauw $20+ kwijt. Lekker eten met een biertje is zo’n 10-12 p.p
Uiteraard barst het van de foodcorners en fastfood ketens rond de steden.
De menukaart behoort I.V.I te zijn, dat betekent inclusief 13% omzetbelasting en maarliefst 10% fooi. Geen schande dus om het exacte bedrag te betalen en geen tip te geven. Restaurants zijn verplicht de prijzen inclusief te vermelden, maar soms word je bedonderd en staat er vermeld dat de belasting en service niet inclusief is, dan moet je dus nog ongeveer een kwart bij de rekening optellen.
Hallo Dennis,
Hieronder een kleine uitleg over de mogelijkheden, gelet op de aankomende periode, om bepaalde dieren (waaronder reptielen) te spotten.
Reptielen zijn makkelijker te spotten in de lage gebieden van het land (in de buurt van de kust). Een tour per boot of kayak door de mangroves biedt een goede mogelijkheid om krokodillen, schildpadden, leguanen, hagedissen (zoals de soort die over het water loopt) en soms zelfs boa constrictors te spotten. Zeeschildpadden kun je naast in Tortuguero, ook in Ostional (aan de Pacifische kust) zien. Ostional staat bekend om de zogenaamde ‘arribada’s. Tijdens enkele dagen komen duizenden zeeschildpadden tegelijk aan land om hun eieren op het strand te leggen. De maand september is ook een goede maand als je baby zeeschildpadden wilt zien. Dit kan zowel in Tortuguero als in Ostional. Ook is er in september een goede kans walvissen te zien; deze is groter aan het begin van de maand dan aan het einde. Rond eind september verlaten ze namelijk weer de paar- en baargebieden in Costa Rica. Slangen kun je in het hele land zien en vaak spot je er onverwachts eentje. Als je graag de Fer de Lance wilt in het wild wilt tegenkomen dan kun je het beste een tour met een gids doen, bijvoorbeeld in Corcovado. Eén van de beste plekken om krokodillen te zien is de Tárcoles rivier. Vanaf de brug over deze rivier kun je tientallen exemplaren, die op de rivierbank aan het zonnen zijn, zien liggen. Als er veel regenval is en de rivier in omvang is toegenomen dan is het lastiger krokodillen te spotten. Van januari tot april kun je ook walvissen spotten en zeeschildpadden; van de Leatherback soort. Deze reuze zeeschildpad; ‘de grootste ter wereld’ nestelt in Nationaal park Las Baulas, aan de Pacifische kust. In deze maanden zijn, in vergelijking met andere maanden, de meeste reptielen actiever (vooral in maart). Wat kikkers betreft; er zijn aardig wat plekken in het land waar je de schitterende Rood Oog Maki-kikker tegenkomt (de populairste kikkersoort van Costa Rica). De kans pijlgifkikkers, glaskikkers en andere kikkersoorten te spotten is in de maanden september vele malen groter dan in januari.
Succes met je planning!
Mario en Manon
Palma Quemada (tussen Manuel Antonio en Dominical)
Kijk op deze reacties zat ik te wachten!!
Harstikke bedankt ik ga er nog eens rustig over nadenken…c