4 weken Costa Rica in het regenseizoen

De knoop is doorgehakt, volgend jaar gaan we vier weken reizen in Costa Rica! Nu gaat het plannen beginnen en heb ik al direct een vraag aan jullie.

Het idee is om rond 18 juli te vetrekken, in het regenseizoen dus. Zijn er bepaalde gebieden die je dan beter kan vermijden? Is de west kust normaal gesproken beter in deze tijd of maakt het eigenlijk niks uit? We willen graag een leuke combinatie van natuur/cultuur/strand. We zijn geen ervaren wandelaars maar willen wel zoveel mogelijk zien, vooral de schildpadden zien staat hoog op het wensenlijstje.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Ik was ook in die periode, maar heb er geen plekken om vermeden. Gewoon op voorbereid zijn. Veel plezier alvast met de voorpret!

Als je een leuk non profit vrijwilligers project zoekt: www.latortugafeliz.com
Echt een aanrader! Je helpt er mee de zeeschildpadden te beschermen door de stranden te patrouilleren, wanneer je een schildpad eieren ziet leggen worden ze meegenomen naar een bewaakt stuk strand en herbegraven. De locatie van het project is uniek, je begeeft je in een dierentuin lijkt het wel.

Schildpadden zijn er in deze tijd van het jaar in Tortuguero. In augustus heb je ook kans walvissen te zien in het park Ballena.
Het weer is prima. Het regent nooit de hele dag. Gewoon elke dag een flinke bui van 1 a 2 uur in de late namiddag. Daarna weer zon.
Dus in de ochtend kun je van alles ondernemen.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

De vraag over het weer wordt zo vaak gesteld, en net zoals in de rest van de wereld is het klimaat ook hier aan het veranderen. Wie had verwacht dat je eind Oktober in Nederland nog 20 graden hebt. Zo is het ook in Costa Rica. Afgelopen Juni hebben we hier 6 weken aan een stuk dag en nacht regen gehad. Terwijl aan de andere kant van het land het extreem droog was. Ik begrijp dat als je op vakantie gaat je het liefst mooi weer wilt hebben. Jullie reizen in het regenseizoen en gaan waarschijnlijk ook het regenwoud in. De kans is groot dat het een keer regent. Het grote voordeel van het regenseizoen dat het overal prachtig groen is, dat het nooit koud is ook al regent het hard. Regenseizoen betekend vaak dat het overdag prachtig warm weer is en dat het in de middag rond drie uur het enorm te keer gaan met onweer en stortbuien. Als je iets wil onder nemen dan moet je dat in de morgen doen. En in de middag lekker in de hangmat of terras genieten van de tropen en zijn klimaat.
Neem je maatregelen, regenkleding, dichte schoenen, muggenspray en neem het weer zoals het op dat moment is. In Tortuguero komen de grote schilpadden aan land om hun eieren te leggen. Het is er dan zeer toeristisch en van te voren reserveren is daar wel aan te raden.
Je hoeft geen ervaren wandelaar te zijn in de meeste parken kun je rustig rondwandelen met of zonder gids . Probeer niet teveel dagen in de auto te zitten om zoveel mogelijk te willen zien. Juist door bijvoorbeeld maar 1 of 2 dagen op 1 plek te verblijven zie je namelijk bijna niets. Blijf een paar dagen langer op een bepaalde plek en de eigenaars van het hotel zullen je ter plekken vertellen waar je veel dieren /natuur kunt zien.

Veel plezier
Henk & Carolien

Heerlijk vooruitzicht zeg, in vier weken kun je veel zien in Costa Rica!

Mijn advies zou zijn om behalve de eerste paar nachten en indien mogelijk een huurauto niets vast te leggen. Zo voorkom je dat je vastzit in een gebied waar het -evt onverwacht- blijft regenen. Het land is niet groot dus in een paar uurtjes tijd je naar een gebied waar de weersvoorspellingen beter zijn. Maar meestal zijn de ochtenden droog en zonnig en begint het pas smiddags te regenen. Als je een lijstje maakt met je favoriete locaties, hak deze dan ook eens in blokken om te zien of een andere volgorde mogelijk is.

Groetjes,
Jose

Een ander advies dat ik je wil geven is om te beginnen met wandelen met wen gids. Als je geen geoefende wandelaar bent dan is dieren spotten waarschijnlijk ook lastig. Wij hebben enorm veel geleerd van gidsen, daar heb je de rest van je reis plezier van. Als je Spaans en dieren-namen-Engels net zo slecht is als die van ons, dan zou ik je Tipi Jungla of Heliconia Island aanraden, ideaal om met de Nederlandstalige eigenaren een wandeling te maken!

Dank voor jullie reacties! Inmiddels zijn we een stuk verder en zijn de tickets geboekt, leuk!

Ik heb even een hele grove planning gemaakt en ben benieuwd of dit haalbaar is of dat we op sommige plekken langer/korter moeten blijven. Tot en met Tortuguero staat vast, vanuit Guapiles willen we de rest met huurauto (4x4) doen.

Alle tips zijn uiteraard welkom!

15-07-2015 Amsterdam -Panama - San José
16-07-2015 San José
17-07-2015 San José - Tortuguero
18-07-2015 Tortuguero
19-07-2015 Tortuguero - Guapiles - Puerto Viejo de Talamanca
20-07-2015 Puerto Viejo de Talamanca
21-07-2015 Puerto Viejo de Talamanca
22-07-2015 Puerto Viejo de Talamanca - Puerto Viejo de Sarapiqui
23-07-2015 Puerto Viejo de Sarapiqui
24-07-2015 Puerto Viejo de Sarapiqui - La Fortuna
25-07-2015 La Fortuna
26-07-2015 La Fortuna - Arenal
27-07-2015 Arenal - Rincon de la Vieja
28-07-2015 Rincon de la Vieja
29-07-2015 Rincon de la Vieja - Nosara
30-07-2015 Nosara
31-07-2015 Nosara - Montezuma
01-08-2015 Montezuma - Monteverde
02-08-2015 Monteverde
03-08-2015 Monteverde - Quepos
04-08-2015 Quepos - Dominical
05-08-2015 Dominical
06-08-2015 Dominical
08-08-2015 Dominical
09-08-2015 Dominical - San Isidro de El General
10-08-2015 San Isidro de El General
11-08-2015 San Isidro de El General - San José
12-08-2015 San José - Panama - Amsterdam
13-08-2015 Amsterdam

Hi,
La Fortuna en Arenal lijken mij hetzelfde? Hier kun je evt een dag schrappen, in een dag kun je de mooiste dingen daar wel doen. Deze nacht zou ik extra doen in Sarapiqui of ervoor kiezen om korter naar Dominical te gaan en een paar dagen verder door te rijden naar Corcovado. Verder lijkt me de route prima!

Heb je gekeken naar de maanstanden voor een verwachting van een schildpadden arribada in Ostional voor je naar Nosara gaat?

Groetjes,
Jose

Je gaat 1 dag naar Montezuma. In deze tijd van het jaar moet je dan echt via Puntarenas en dan de ferry nemen.
Is nogal wat voor slechts 1 nachtje. Ik zou het overslaan. San Isidro del General is niet echt een plaats om te bezoeken.
Of je moet het als uitvalbasis zien voor een beklimming van de Chirripo. Iets verder San Gerardo del Dota is weer wel
de moeite waard. Kans om de Quetzal te zien.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Helaas zullen we niet midden in een Arribada terecht komen, ik had al gezien dat het volle maan zou zijn. Ik twijfel sowieso nog over het ‘schiereiland’. Wellicht beter om vanuit Rincon de la Vieja direct naar Monteverde te reizen en dan langer aan de zuid kust te blijven en hier wat strand dagen te pakken. Of zijn plaatsen als Tamarinda, Nosara, Samara en bv. Montezuma echt de moeite waard?

Het is inderdaad beter naar het zuiden te gaan. Hier is meer te zien.
Dominical is niet een plaats waar je kunt zwemmen in de Pacific vanwege de sterke onderstroom.
Het is een echte surfplaats.
Iets zuidelijker heb je wel kleine strandjes die in een baai liggen.

Johan
www.costaricaopmaat.nl
www-

Wij vonden de overtocht met de boot en ons verblijf in het zuiden van Nicoya erg leuk! Nationaal park Curu was prachtig en hier zagen we veel dieren. De waterval en het strand van Montezuma is ook mooi. Samara en Nosara vonden wij met uitzondering van de arribada in Ostional niet echt de moeite waard.

Het zuiden heeft meer ongerepte natuur, meer te doen en zien. Je zou ook ter plekke de beslissing kunnen nemen wat je doet, dan kun je beter inspelen op het weer.

Groetjes,
Jose