4 weken, alleen CR of combi met Panama/Nicaragua?

Ik ben mij aan het oriënteren op een reis naar Costa Rica, ik zou 4 weken willen gaan maar als ik zoek naar routes krijg ik de indruk dat de meeste mensen 3 weken gaan. Is 4 weken te lang of is dat prima in te vullen (ik houd van afwisseling/combi van natuur, cultuur, stad en strand)? Een combi met Panama of Nicaragua zou voor mij eventueel ook nog een optie zijn. Ik wil met het ov gaan reizen en krijg de indruk dat dat ook al wat meer tijd in beslag neemt, klopt dat? Is het wel goed te doen met het ov?
Is het een veilig land als vrouw alleen? Ik heb de sticky’s gelezen maar vind het fijn om nog persoonlijke ervaringen te lezen, ik heb wat reiservaring en natuurlijk gebruik ik mijn gezonde verstand.

Tot slot zit ik nog een beetje met de periode. Ik zat eraan te denken om in maart te gaan (ik ga liever niet in het regenseizoen) maar kom er net achter dat Pasen en de week ervoor nogal uitbundig gevierd wordt. Ik denk niet dat ik het fijn vind om daar dan te zijn, ik heb opgezocht dat de vieringen van 20 t/m 28 maart zijn. Als ik zorg dat ik rond 16/17/18 maart terug naar huis zou vliegen ben ik dan de drukte nog voor? Of wat zou jij als beste reisperiode aanraden?

Als je op 19 maart of eerder weer vertrekt dan mis je de Semana Santa. Het superhoogseizoen.
Verder is maart wel hoogseizoen, maar niet zo druk als in de Semana Santa wanneer alle scholen en
veel bedrijven vrij zijn.
Met het openbaar vervoer kun je goed reizen. Het kost wel veel tijd, maar je hebt 4 weken.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Toch is het regen seizoen echt niet vervelend, integendeel, het is niet zo heet en benauwd in de regentijd. Regentijd is niet hetzelfde als 24 uur per dag regen. s’Morgens zonnig en droog en ergens in de middag een afkoelen de bui.
Voor cultuur moet je niet zijn in Costa Rica. Behalve de grote ronde stenen bollen (wereld erfgoed!) in het zuiden, zul je hier weinig cultuur aan treffen zoals bijvoorbeeld in Peru of Guatemala Mexico. Een paar oud koloniale huizen een enkele oude Spaanse kerk en dat is het wel. Costa Rica is vooral machtig veel schitterende natuur.

Tja … Costa Rica is een fraaie natuurbestemming, maar … natuur heeft water nodig.
Het weer is er erg veranderlijk. Doorgaans hoor of lees je dat de drogere periode in Costa Rica van december tot april loopt.

Wij trokken meerdere keren naar Centraal-Amerika en de Caraïben. Af en toe een heftige regenbui is geen erg, wel integendeel. Maar, nergens zoveel regen gehad als in Costa Rica. In februari-maart, nog wel.

Wat betreft de regentijd: wij zijn afgelopen juli in CR geweest en hebben bijna geen regen gehad! Af en toe 's nachts een bui maar daar heb je dan geen last van.
Temperatuur vond ik heerlijk in juli.

Ook wij zijn in Juli 3 weken naar CR geweest. 2x een flinke bui overdag gehad voor de rest Snachts… en dat in het regenseizoen! CR is echt prachtig als het gaat om de natuur… heel divers. Ik ben verliefd geworden op Corcovado :wink:

Bedankt voor jullie reacties, maar los van dat het regenseizoen is wil ik ook niet in onze zomermaanden zo’n reis maken en komt het ivm werk ook niet goed uit, vandaar mijn extra voorkeur om in februari/maart te gaan. Hebben jullie misschien nog tips/antwoorden op mijn andere vragen?

Je zou een paar dagen de grens met Nicaragua over kunnen gaan om de koloniale stad Granada te bezoeken.
Panama is ook te bezoeken als je naar het toeristische Bocas del Toro zou gaan.

Een vrouw alleen kan prima rondreizen, maar ga niet 's avonds alleen op pad. Neem de voorzorgsmaatregelen die je thuis ook neemt. Ga niet alleen het oerwoud in, altijd met een groepje en een gids. Als je wat overkomt, ( je breekt bijvoorbeeld een been, of verzwikt je enkel, om maar wat geks te noemen) kun je met elkaar het probleem oplossen.
Paspoort, geld en pasjes tijdens het reizen op je lijf dragen. Niet in een rugzak stoppen die je dan boven je hoofd in het bagagerek legt. De rugzak kan zo maar ineens verdwenen zijn.
Voor backpackers zijn er websites met backpackers hostels hier in Costa Rica.
Google geeft jou op (bijna) elke vraag een antwoord, in de vorm van tekst (reisverslagen van anderen, lijsten van hostels in CR, beschrijvingen van natuurparken, busroutes en reistijden, enz enz enz) en mooie foto’s of plaatjes.
Costaricaanse mannen zijn enorme fliters, maar ook erg aardig, beleefd en hulpvaardig.

Ik heb inmiddels mijn ticket geboekt! Ik vertrek 18 februari voor bijna 4 weken.

Ha, leuk ! Vast een hele fijne reis toegewenst !

Alvast hele fijne reis! :slight_smile:

Dit jaar hebben we een El Nino jaar in Costa Rica en staat het weer hier een beetje op zijn kop. Heel droog in het noord-westen en te veel regen in het noorden / Caribic. Met Pasen is het met name druk aan de stranden in het binnenland valt het wel mee met de drukte. Met het o.v kan men goed reizen, het kost wel meer tijd. De bussen rijden mooi op tijd. Nadeel is dat ze veel mooie plekken voorbij rijden en je afhankelijk bent van een taxi of bus op de plaats waar je overnacht. Er rijden ook minibusjes die van hotel naar hotel reizen is wel duurder.
Cultuur kun je bijna niet vinden in Costa Rica. Bocas in Panama is prima te doen met o.v.
Goede reis.