Rondreis Costa Rica-Nicaragua-Panama

HI!

In september 2010 willen mijn vriend en ik graag een rondreis maken door Costa Rica, en dit wellicht combineren met Nicaragua of Panama.
We hebben drie weken de tijd. Is dit haalbaar? Heeft iemand tips in een haalbare reisroute?

We vinden natuur en strand een leuke combinatie, of ja i.e.g. de vakantie afsluiten aan het strand :wink: …
Verder weet ik niet of we dit georganiseerd moeten doen of op de bonnefooi met de backpack (hierin hebben we ervaring in Azië en vinden we super!). Maar is dat te doen in deze landen en in dit tijdsbestek?

Graag jullie reactie waarvoor dank!

Groetjes Anouk

Hallo!

Ik ben in 2008 in Costa Rica en Panama geweest. Wij zijn toen georganiseerd in 15 dagen van panama city naar san jose geweest…dus eigenlijk van hoofdstad naar hoofdstad. En daarna hebben we nog 1,5 week zelf door costa rica gereisd. Vond zelf alleen panama een beetje tegenvallen, wat daar wel ontzettend mooi is is Bocas del Torro, eilanden groep vlak bij costa rica. In Costa Rica is het reizen zelf goed te doen, voornamelijk met de bus hebben wij gereisd. Wij zin in Costa Rica geweest naar: San José, Manuel Antonio (voornamelijk strand), Arenal (vulkaan) La fortuna, monteverde (regenwouden/ zipplinen) etc. Alleen wilde ik graag naar het schilpadden eiland/strand maar dat ligt ver buiten de route en paste helaas niet in ons programma.

Hoop dat je er wat aan hebt…en als er nog vragen zijn hoor ik het wel! Succes met de voorbereidingen.

Anouk,

Ik zou je aanraden je te beperken tot 2 landen tenzij je de meeste tijd van de vakantie in de bus wilt zitten. Beter 2 landen goed bezoeken dan door 3 heen racen…

Je hoeft dit zeker niet georganiseerd te doen. Internet, een goede reisgids, tripadvisor/zoover, dan kom je een heel eind!

Thorwald

Hoi,

Ik wil zelf ook graag naar Costa Rica in september 2010. Ik twijfel tussen Summum en Fox, beide organisaties gaan 20/21 dagen voor een goede prijs, gecombineerd met een bezoek aan Nicaragua (Granada) en Panama (eiland Bocas del Toro).
Ik ga sowieso met een groepsreis. Ik laat eea ook nog even afhangen van de groepssamenstelling. (ben zelf vrouw van 31, liever niet allemaal 50+ers).

groet,
frederieke

Nee hoor, je hoeft het niet georganiseerd te doen. Ik zou het je zelfs afraden.

Costa Rica is erg goed te bereizen, een heel vriendelijk land, met een goed busnetwerk.

We zijn vorig jaar in 4 weken in Costa Rica, Nicaragua en Panama geweest. Ik zou je adviseren om Panama dan te laten schieten gezien het feit dat jullie maar drie weken hebben. Meer dan Boquete zul je niet kunnen doen en aan de westkant van Panama is er niets anders interessant. Of je moet ervoor kiezen om vanaf Cahuita/Puerto Viejo (CR) een paar dagen naar Bocas del Toro (Panama) te gaan (ligt er heel dichtbij).

Nicaragua vond ik eigenlijk het mooist. Ik zou je zeker aanraden om daarheen te gaan. Wij zijn een week in Nicaragua geweest (in Granada, Ometepe en San Juan del Sur). Vooral Granada en Ometepe moet je echt doen. San Juan is vooral surfen en strand (en voor de echt mooie stranden moet je naar de dorpjes om San Juan heen, San Juan zelf is niet veel aan).

In Costa Rica heb je zoveel keuze. En iedereen maakt keuzes en volgens mij is elke keuze die je maakt goed! Het is een prachtig land en heel veel te zien.

ik heb inmiddels geboekt: summum, 21 dagen, 2 sept 2010!

houd er rekening mee dat september een regenmaand is. Activiteiten zo veel mogelijk 's morgens plannen, in de middag gaat het vrijwel elke dag regenen. Soms om 2 uur, soms pas om 6 uur. Het hangt ook af van de regio waar je je bevind. Costa Rica heeft 7 micro-klimaten, waar het weer elke keer weer anders is. Een goedkope plastic poncho is erg broeierig, je wordt onder de poncho net zo nat als van buitenaf. Neem een poncho mee die ventileert. Tico’s lopen trouwens met een paraplu en niet met een poncho. Van die grote lederen wandelschoenen worden nat, gaan schimmelen en willen maar niet opdrogen. Zelf loop ik graag op katoenen basketball schoenen, die zitten stevig om je enkels en drogen gauw weer op.
En reizen door Costa Rica betekent niet dat je moet gaan rally rijden. Eén dag hier en de volgende dag alweer ergens anders heen, racen en hollen om weer verder te moeten. Het schema moet immers gevolgd worden. Je ziet dan wél alle wegen van Costa Rica, maar zo weinig van de natuur. Take it easy, ga relaxed reizen, maak geen vaste afspraken, er is een overschot aan hotels waar een plekje te vinden is. Ga je met een huurauto op stap dan kom je tenminste op plaatsen waar je nooit met een bus kunt komen en je hebt de tijd aan je zelf. Vrijheid = blijheid! Sommige busdiensten zijn eindeloos onderweg en stoppen elke 300 meter bij iedereen die maar aan de kant van de weg zijn hand opsteekt. Natuurlijk zijn er ook wel snelle busdiensten die de grote plaatsen met elkaar verbinden.

Dan zitten we denk ik in hetzelfde vliegtuig! :slight_smile: zelf ga ik voor 3 maanden rondreizen. In iedergeval Panama en Nicaragua erbij en als ik tijd over heb richting Guatemala.

kan iemand mij vertellen hoeveel geld ik ongeveer mee zou moeten nemen voor 3/ 4 weken costa rica…

ja ja ligt aan de uitstapjes die je maakt etc…

maar ruw weg?? ik hoef niet luxe te slapen of eten, zou dat liever besteden aan een bijzondere plek waar het niet vol toeristen zit…

alvast bedankt!
roos

ps ik reis waarschijnlijk alleen, of wilt er iemand mee??? (+/- 10 juli tot 10 augustus)

reken op ongeveer 30 dollar per dag. (waarvan nicaragua rond de 18 en costarica rond de 35.dan slaap en eet je redelijk en doe je af en toe ook nog een excursie!

1 like

Dat vind ik aan de krappe kant hoor…

In Costa Rica kost een privé kamer rond de 25 dollar. Eten is niet duur nee, maar ontbijt, lunch en avondeten kost je toch al wel gauw 20 dollar. En wat echt ontzettend duur is, zijn de excursies! Daar vragen ze gewoon gerust 100 dollar voor een tripje met gids.
Zonder gids zie je gewoon vrij weinig (hebben wij geprobeerd hier en daar), die gidsen zijn zo getraind en zien continu dieren.

Ik schat als je regelmatig tours wilt doen (en uiteraard wil je dat, je bent niet voor niets in CR) dat je echt moet rekenen op minimaal 50 dollar per dag. Tenzij je in slaapzalen slaapt…

1 like