Groepsreis alleen Costa Rica of combi met Nicaragua en Panama

Hallo,

Het nieuwe jaar komt er aan en dan krijg ik altijd weer reiskriebels. Eigenlijk heb ik een zwak voor Afrika, maar vind het nu tijd om weer eens ergens anders naar toe te gaan. Misschien wel naar Midden-Amerika. Ik ben alleen en wil in een groepsreis (ook al zou het eventueel alleen kunnen). Planning is in de regentijd, september. Twijfel of ik nu Costa Rica, Nicaragua en Panama doe of alleen Costa Rica. Beide reizen 23 dagen. Nicaragua trekt me wel: minder toeristisch, nog wat ongerepter. In de reis naar Costa Rica reis je naar Tortuguero, Cahuita, Fortuna, Rincon de la Vieja, Monteverde, San Gerardo de Dota, Vergel Punta de Mala (marina ballena park), Corcovado en Manuel Antonio.
Natuur ben ik gek op, maar houd ook wel van om iets van cultuur mee te krijgen (markt bezoek, dagelijks leven, hoeft geen stedentrip…). Afijn, heeft iemand ervaring met het bezoek van drie landen? IS het te veel reizen?
In Panama alleen Bocas del Toro, in Nicaragua ook REserva Indio Maiz, Granada, Isla Ometepe. Ten opzcihte van alleen Costa Rica bezoeken we dan niet: Corcovado, San Gerardo de Dota.

Groet
Annegien

Je geeft aan dat je in september wil gaan en dat je naar een rondreis kijkt, eigenlijk zou ik niet voor deze combinatie gaan. En eerder heb ik naar deze rondreis gekeken en het maakt geen indruk op me, veel plaatsen zijn het net niet. In september kan het verschil in weer tussen Cahuita en Corcovado een verschil van dag en nacht zijn, ik kan je daarom aanraden om geen reis vast te leggen en in de tijd van het jaar is dat ook helemaal niet nodig.
Een reis met Nicaragua is goed te combineren, je kunt met de bus naar Managua en daar dan meteen vertrekken richting Granada, Samaya of zoals je anageeft Ometepe. Deze plaatsen liggen in het Noorden, niet ver van de grens en bovendien redelijk dicht bij elkaar.

Voor markt, cultuur en steden moet je niet in Costa Rica wezen, vooral als je Samaya op je vizier hebt staan.

Drie landen combineren in 3 weken lijkt me te veel van het goede, of je moet bereid zijn de nodige interne vluchten te maken, en dan zou je Panama City, Bocas del Toro er bij kunnen nemen, maar daar zie ik de meerwaarde niet echt van in hoewel je wel kans hebt rond die tijd met beter weer in Bocas del Toro te zitten.

Als je een reis zelf wilt samenstellen zou ik Cahuita verruilen voor Puerto Viejo, zou ik er bij stil staan dat Arenal geen zichtbaar actieve vulkaan meer is, je ziet meer aan Poas en Turrialba, dat als je Ometepe bezoekt je niet zo veel meer aan Rincon de la Vieja hebt, dat Corcovado erg de moeite waard is maar wellicht verpest wordt door de regen, maar dat je Manuel Antonio dan wel over zou kunnen slaan. Monteverde zou ik er wel ergens tussenin laten zitten als je van wandelen houdt en het weertechnisch een beetje in met midden zit, je zit dan zo’n beetje aan het eind van het beste seizoen.

Waar je niks over schrijft, maar waar het seizoen perfect voor is; walvissen spotten! Vooral in Drake Bay.

Ohja, denk eraan om het weekend rond 15 september niet naar het (caribische) strand te gaan als je niet van drukte houdt, heel Costa Rica gaat dan waarschijnlijk naar het strand.

Bedankt voor je reactie. Zoals eerder gezegd ga ik bewust met een rondreis, dus voor mij is het wel een optie. Walvissen zijn te spotten bij Marina Ballena np. Dus dat staat we op mijn lijstje!

Als je echt de groepsreis wil doen zou ik de 3 landen niet doen, je bent meer onderweg dan dat je kunt genieten van de omgeving. Al vind ik de Costa Rica rondreis ook geen hoogtepunt.

drie landen in zo’n korte tijd is vooral in bussen zitten en eigenlijk maar weinig van het land zelf zien.
Ik raadje aan om het bij een land, hooguit twee, te houden en per plek meerdere tijd te verblijven om zo de omgeving goed te kunnen verkennen.
Probeer dan een rondreis te zoeken die niet naar de klassieke toeristische oorden gaat zoals Manuel Antonio, Monteverde, Samara, Tamarindo, Arenal, maar eens verder te zoeken naar een rondreis die het nog onontdekte Costa Rica aandoet.

bedankt voor je reactie Monofeliz. Ik heb de knoop doorgehakt en ga alleen naar Costa Rica. Daar zitten ook de standaard dingen in zoals je opnoemde: Manuel Antonio, Monteverde, Arenal, maar ook Tortuguero, Cahuita NP, Rincon de la Vieja, San Gerardo de Dota en Corcovado. Twijfel alleen nog of ik half augustus vertrek of toch mijn geplande 8 september. Scheelt misschien toch iets qua regen (ja het is regentijd, maar in Corcovado eind september of begin september zitten, zou dat iets uitmaken?)

Denk nou niet dat in september, oktober en november het alleen maar 24 uur per dag regent op het schiereiland Osa, waar dus ook het nationale park Corcovado ligt. Dat denken sommige mensen misschien wel, maar is niet helemaal waar. Wat wél waar is dat het iedere dag kan gaan regenen, meestal begint dat ergens in de loop van de middag en in de avond houdt het dan ook weer op. De morgens beginnen dan weer zonnig. In die maanden heb je wel de kans dat een lagedruk gebied er voor zorgt dat het 2, 3 soms wel 4 of 5 dagen achter elkaar door regent. Met soms bedoel ik dat dat 1, 2 of 3 keer kan voorkomen in die drie maanden. November: park dicht.
Eind augustus en september is de tijd dat de meeste walvissen hier voor de kust van Costa Ballena te zien zijn. De eerste twee weekenden van september hebben we hier het walvissenfestival ( festival de Ballenas) en kun je tegen gereduceerde tarieven met een boot mee de zee op om er de walvissen te gaan spotten. Indrukwekkende, maar zeer goedaardige dieren, die wel 30 ton kunnen wegen.
FILMPJE KIJKEN.

Gaaf filmpje! En bedankt voor de tip!