Dag,
Mijn vriendin en ik overwegen Costa Rica als vakantiebestemming. We hopen zo’n 6 weken weg te kunnen gaan in de periode van half/eind oktober tot november, begin december. We zijn, naast vakantieliefhebbers, ook grote natuurliefhebbers en vandaar dat bij ons de volgende vragen spelen:
- kan iemand ons meer vertellen omtrent de weersomstandigheden in CR gedurende genoemde periode (zijn er mensen geweest gedurende deze maanden)? Ik lees/proef (tussen de regels door) dat het toch een mindere periode is om het land te bezoeken. Valt het land goed op eigen houtje/openbaar vervoer te bereizen dan?
- eigenlijk in combinatie met de eerste vraag: hoe staat het met de flora en fauna in genoemde periode? Maw. is het een goede of slechte tijd voor de natuurliefhebber (plantenbloei, vogels, zoogdieren met jong grut, schildpadden)?
Vriendelijke groet,
Anne en Joachim
Meestal is de regentijd eind oktober, begin november op z´n hevigst.
Dit wil niet zeggen dat het de hele dag regent. Normaal gedurende de regentijd regent het 2 uur in de namiddag.
Maar in deze tijd kan het vaker regenen en meerdere keren per dag.
Dit geldt vooral voor de Pacific kant van Costa Rica. De Caribische kant heeft in deze tijd de droogste periode van het jaar.
Dit is van september tot half november. Dit wil niet zeggen dat het hier niet regent. Maar veel minder dan in de rest van het jaar.
De temperatuur blijft goed. Afhankelijk waar je bent tussen de 24 en 29 graden. Alleen hoger in de bergen is het kouder.
En elke dag zul je zeker de zon zien. Het land is prachtig groen.
Johan
www.costaricaopmaat.nl
Dag Johan,
Dank je wel voor je reactie! Kan ik zeggen dat we dus wel meer kans maken op veel regen in deze periode maar dat het even goed perioden droog kan zijn op een dag? En hoe snel wordt het weer de droge tijd? Maw kan je vanaf half november al merken dat de droge tijd er weer aankomt? Wellicht zou het voor ons dan een idee zijn om eerst de Caribische kant van CR te bezoeken (ik hoorde dat het daar nml dan gemiddeld droger is)?
Vriendelijke groet, Anne en Joachim
De droge tijd begint in het noorden (Guanacaste) rond half november.
In de regentijd moet je denken aan een bui van 2 uur gedurende de namiddag.
In oktober tot half november kan het wat langer regenen. Soms zelfs enkele keren
per dag. Maar normaal heb je elke dag zeker in de ochtend zon.
Neem in ieder geval een 4*4 auto, zodat je overal kunt komen.
Aan de Caribische kant (Dit geldt ook voor het noorden) is het van september tot november
zomertijd. Je kunt het land indelen naar de bergrug die dwars door het land loopt.
Ten oosten is er de Caribische invloed en ten westen heb je de invloed van de Pacific.
De regentijd begint in het zuiden en eindigt ook weer als laatste in het zuiden.
Dus hier is de regentijd het langst. In het noorden (Guanacaste) aan de Pacificzijde
is er een kortere regentijd. Zowel qua aanvang later en het stopt weer vroeger.
Johan
www.costaricaopmaat.nl
Bedenk dat je het weer niet in hokjes kunt stoppen die precies op tijd open en dicht gaan, wel of geen
regen
.
In grote lijnen is het weer zoals Johan het beschrijft, maar uitzonderingen zijn er altijd.
Vandaar dat een 4wheel auto is aan te raden, want dan kun je in een paar uur tijd je zelf verplaatsen naar een gebied waar het weer gunstiger is.
Als het regent is een paraplu handig. Regenjassen zijn vaak zo warm dat je binnen in de regenjas net zo nat wordt. Regen is hier ook als een warme douche, je wordt wel nat, maar niet koud.
En als je 's middags, na een actieve morgen, in een hangmatje ligt met een boekje en je ziet de regen langs de dakrand naar beneden gutsen, dan is dat heel relaxed en vallen de ogen meestal langzaam toe…
Groeten
Otto
www.elmonofeliz.com

Ik had nog een vraag m.b.t. het OV in November, kun je in deze periode op alle plekken komen of is het toch aan te raden om een auto te huren?
Het OV rijdt altijd. Alleen je doet er wel even over om ergens te komen. En soms gaat er slechts een enkele bus per dag.
En ter plaatse heb je geen vervoer. Dus een huurauto maakt je flexibeler, je hebt ook vervoer ter plaatse en je verdient heel veel tijd.
Johan
www.costaricaopmaat.nl
Als je 5 weken hier bent kun je prima met de bus, tijd zat!
Maar als je maar 2 of 3 weekjes hebt?