De “wai” is de thaise manier van begroeting en respect tonen.Als de wai als begroeting door thai wordt gebruikt is het onbeleefd om deze niet te beantwoorden.De enige persoon die nooit de “wai” hoeven te beantwoorden zijn monniken en leden van de koninklijke familie.Hoe en wanneer je de "wai"brengt is afhankelijk van de sociale status van de persoon in kwestie en de relatie die je met die persoon hebt.Bij iemand van een hogere sociale status ben jij degene die eerst de wai maakt.als iemand ouder is dan jezelf moet jij als eerste de “wai” brengen.Wat denken jullie forumleden een handje blijven schudden of de “wai” inbrengen in onze maatschappij??het heeft ook zijn voordelen ivb:hygiene(handen)gegroet:georgessiam.:chin:
Volgens mij zijn er ook regeltjes hoe hoger je de waai houd hoe belangrijker de persoon die je begroet voor ons westerlingen moeilijk aan te leren :chin:
Maar het lijkt me niks voor in Nederland en of Belgie
Hier zijn bijna ook geen Boediste
als ik in Thailand ben begroet ik thaise mensen altijd met de “wai” en ik vind het een zeer respectvolle manier van begroeten maar ik denk dat het in ons toch wat minder respect volle weste niets zal worden om de “wai” in te voeren
ook lijkt het me lastig als je rug klachten hebt
Toen wij dit jaar toekwamen ikn CEI kregen wij onverwacht drie kussen bij aankomst en iedereen van de familie kwamen van metersver met uitgestrekte arm om een hand te geven en wij waren getraind om de wai te beoefenen !
En in Patong bekeken ze ons ook maar scheef ( zo van wat doen die ) en toen ik het eens vroeg zeiden ze dat is toch hetzelfde als hello…
Ik vind persoonlijk dat dit eigen is aan dit land maar door het toerisme begint alles te verwateren spijtig!
En voor de wai gebruikt men zen hoofd niet zijn rug :.)
Wanneer wij in Thailand zijn wordt er richting ons een wai gegeven/gebracht. Dat gebeurt meestal door hotelpersoneel. Omdat wij niet precies weten tegen wie en hoe te groeten zeggen we meestal gedag. Dat wordt ook op prijs gesteld. En wat betreft het invoeren in het westen: dat lukt m.i. niet. Ik heb trouwens niet het idee dat de hygiëne van de meesten hier verkeerd is. Een beetje vergezocht. Aardig topic, trouwens en gebracht in prima Nederlands.
Ik had enkele maanden geleden,toevallig op de thaise tv,een reportage gezien van een Amerikaanse mevrouw,die als verwelkoming de Thaise “wai” bracht,inplaats van een gewone handdruk,ik was er een beetje van gecharmeerd.Natuurlijk kunnen we Thailand niet vergelijken met het westers leven,maar toch!!gegroet:georgessiam.
Ik had een reportage gezien op de buis,ivb:met de mexicaanse griep(dit ff on topic)en het ging over het wassen van handen,dat je minimum 30seconden je handen moest wassen met zeep,daarmee heb ik de “wai” in verband gebracht.gegroet:georgessiam.
Het ziet er altijd erg mooi uit de Wai. Maar er zijn wel een aantal spelregels die een farang vaak niet weet. Zo kan je niet zomaar als eerste een Wai geven als een ander persoon lager geplaats is. Thai denken dat het dan ongeluk brengt. Ik heb er een stukje over geschreven op mijn blog: Thaise begroeting: de Wai - lees meer op Thailandblog.nl
Groet,
Peter
Ik had vroeger een klein boekje gekocht,en daar stond ook in,dat je klein kinderen niet over hun hoofd mocht strelen!!Of je voeten plaatsen in de richting van een monnik.groetjes:georgessiam.
De 'wai" wordt eerst door de jongere of lager in status persoon gebracht, het is zeer beleeft deze te beantwoorden.
Als jij een bureau (imigratie, politie, enz. binnenkomt, pas dan goed op in welke richting je de wai brengt De chefs zijn gemakkelijk te herkennen (in uniform door de sterren of strepen, in buger let je op hun stoel (hoe confortabeler hoe hoger in rang)) Vergeet ook nooit de Sawadie Krub erbij.
In een hotel of restaurant breng jij, als klant, nooit de eerste de wai, ze denken dat je met hen lacht
In het openbaar kan je geen enkele Thai over het hoofd stijken want daar zit hun ziel. In het prive kan het wel bij de familie als ultime relatie blijkgeving, wel bij iemand die jonger is dan jij en dan liefst op het achterhoofd.
MVG Frank
Ook nog vermelden,dat de"wai"onstond uit een oude groet,die diende om te laten zien dat beide partijen ongewapend waren(dus het sittueerd zich tijdens de vroegere oorlogen)nog een regeltje:een vrouw(thai of andere nationaliteit)mag de monnik niet aanraken!!georgessiam.
Hoy Frank,
Mag je dan een kind over het hoofd strelen of niet?
Wij als Belgen doen niks anders als wij een kleuter zien !
Frankbe
Hoi again Frank (Be),
Neen, je stijkt geen enkele Thai over het hoofd, zie bovenstaande. In toeristische streken zijn ze het wel gewoon ze schudden je zelfs de hand om je te plezieren met onze gewoontes.
Overigens Georges de hand geven bij ons komt ook door het tonen van niet gewapend (open blote gesrekte hand).
Vergat het, de zool van de voeten in de richting van iemand tonen word aan zien als jij bent VEEL lager dan ik.
MVG Frank
:chin:Liu ik hoop niet dat je dat in Thailand doet kinderen op een hoofd aan raken als ouders dit zien kan je groote problemen Krijgen en wijs ook niet met je voet naar een persoon
De voeten zijn het laagste deel van het lichaam en worden daarom als onrein gezien. Daarom idd nooit je voeten richting een boeddha richten, maar ook niet over mensen heen stappen die op de grond liggen.
Wat betreft kinderen over een bolletje aaien, is dit echt niet zo’n groot probleem. Anders is dit bij volwassenen. Zoals de voeten het laagste deel van het lichaam zijn en daardoor onrein, is het hoofd het hoogte deel van het lichaam en wordt daardoor als meest ‘heilige’ deel van het lichaam gezien.
Overigens vind ik niet dat we de ‘wai’ ook in Nederland/Belgie moeten invoeren. De ‘wai’ hoort nu eenmaal bij de Thaise cultuur, net als dat een handje geven bij onze cultuur hoort…
ha ha Dave je geeft me gelijk,de Wai hoort bij de "nl"cultuur!!Ikzelf vind het een propere manier om iemand te verwelkomen,ja maar wie ben ik?gegroet:georgessiam.
Juist Dave, in het hoofd zit de ziel (Boedisme) en het is dus “heilig” (niet de zelfde mening als bij ons).
De voeten zijn onrein en dus iemand eronder…
Maar ik blijf erbij ! PRIVE en in FAMILIE (zeker als jij de oudste en ook kostwinner bent) is ALLES veel losser en zeker als een Thai iets gedronken heeft.
MVG Frank
Van Fransjes mag ik niet over het bolletje aaien en van Dave wel ?!
R Frank (Be)
Het is allemaal te zien hoe traditioneel de mensen zijn.
Ik woon maar 2.5 Km buiten het centrum van een stad (100 000 inw.) en het scheelt hem al een stuk. Dus om de Thaise mensen niet te kwetsen …
NIET OVER HET BOLLEKE AAIEN, zeker niet in het openbaar.
MVG Frank