Beste mensen
Wij willen jullie even waarschuwen om voorzichtig te zijn als je onderweg bent op Bali ( en elk ander land natuurlijk).
Wij zijn een maand door Java en Bali getrokken en in de laatse week op Bali zijn we bruut overvallen door 2 man op een snelle scooter die ons van al onze spullen beroofden.
Wij waren alles kwijt: paspoorten , tickets , geld enz.
Wij werden gelukkig spontaan geholpen door een restauranthouder en er was zelfs een man uit zeeland die ons spontaan 160 euro in onze handen drukte om te kunnen eten en drinken.
Je snapt dat je op dat moment volledig van de kaart bent en radeloos.
Dan begint het hele circus.
Aangifte doen bij de politie , die geen woord engels spreekt , maar wel de moeite doen een rapport op te stellen.
Creditcards blokkeren.
Naar de NEDERLANDSE AMBASSADE , waar je als een crimineel ontvangen wordt , niemand spreekt nederlands, je kunt een voorlopig paspoort krijgen maar dan wel 50 euro dokken. Heb je geen geld: Jammer dan.
Niet even vragen: hoe is het dan met jullie zelf?
Na 4 dagen mag je dan je pas ophalen en moet je nog blij zijn ook.
De koningin die aan de muur hing was de enigste die ons toelachtte. Volgens mij dacht het personeel dat het een Nederlands melkmeisje was, want er was geen enkele binding met Nederland te bespeuren op dat Kantoor.
Tickets ophalen bij GARUDA in UBUD. De mensen daar waren heel begaan met ons en voelden zich rot omdat het in HUN Bali gebeurd was.
Chapeau voor de mensen van ons hotelletje die met ons meevoelden. Zij brachten geen kosten in rekening voor de gestolen hotelsleutel, maakten elke dag een praatje met ons, lieten ons gratis telefoneren en brachten ons met hun priveauto naar de ambassade om taxiokosten uit te sparen.
Dus wil je dit allemaal niet meemaken , wees dan voorzichtig. Volgens de politie komt dat wat ons gebeurde regelmatig voor en zouden het georganiseerde bendes zijn.
Thuis heb je dan ook een hele klus om weer alles in orde te krijgen en kun je je nagels afbijten als je met de burocratie te maken krijgt.
Wij reizen al vele Jaren in de gekste landen en tot nu toe ging alles goed.
Hopelijk de laatse keer.
Al ben je nog zo allert en reis je duizenden kilometers per jaar, net die ene meter kan fataal zijn .
Groet Ton en Ria
http://www.tonstegers.nl
Poeh wat een verhaal! Bedankt ervoor: een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Verschrikkelijk wat jullie is overkomen!!!
Zaten jullie zelf ook op een scooter?
Weet wel,dat als je in een auto zit de deuren moet vergrendelen,omdat het ook al gebeurd is dat de deuren worden open getrokken,tas weg en dieven er op de motor vandoor.
Hoi Ton & Ria,
Dat zijn inderdaad nou juist de dingen die je niet mee wilt maken als je op vakantie bent (thuis uiteraard ook niet…). Paspoort, tickets en geld is echt erg om kwijt te zijn, maar hebben jullie het fototoestel met foto’s nog wel!? Hoop het wel voor jullie!
Ben eigenlijk wel erg benieuwd waar deze overval heeft plaatsgevonden…in de buurt van Kuta of Sanur of juist meer in het noorden?
Sterkte!
Heb net jullie weblog gelezen, dat jullie op de fiets zaten,heel erg jammer,om een vakantie af te sluiten met zo’n nare ervaring.
Ton en Ria,
Wat rot dat jullie dit mee hebben gemaakt!!
Ik heb een soort gelijke ervaring gehad in Spanje. Kort samengevat, ik was met m’n familie op vakantie gegaan en we zaten op een terras in Nerja, zuid spanje.
Op eens hoorden we een scooter langs rijden en ja je gaat er van uit dat het 1 van de zoveel scooters zijn, maar deze reed langs ons tafeltje en degene die achterop zat stal mijn tasje met allerlei gegeven inclusief creditcard mijn pasport en van de kinderen.
Gelukkig ook veel hulp gekregen van de restaurantmanager.
Met de schik dachti k ook over de creditcards die ik bij mij had en heb ze zsm kunnen blokkeren.
Thuis heb ik ontdekt dat er een prepaid creditcard bestaat en deze heeft mij veel rust gegeven. Blijkbaar werkt het net al een gewone creditcard. Je kan het dus vergelijken met een prepaid kaart voor een telefoon. Als je dus geen geld op je kaart hebt dan zal je dit zelf kunnen opladen en stel (even afkloppen) je kaart wordt weer gestolen dan kan je alleen dat geld wat er op staat kwijtraken…
Ik wilde het graag met jullie delen en misschien is het een oplossing. Mij heeft het wel geholpen en meer rust gegeven.
Succes verder en geniet van de volgende vakanties!!
Nicole
Wat een vervelende dingen zeg om mee te maken lijkt mij. Ik kan alleen maar hopen dat dit mij nooit gebeurd. Overigens heb ik mij in Maleisië en Bali nog nooit bedreigd gevoeld en loop ik daar prettiger rond dan in sommige plekken in Amsterdam en Almere, maar dat neemt niet weg dat het overal kan gebeuren. Zeker als toerist ben je altijd een makkelijk doelwit.
Wat ik mij wel afvroeg, als zo’n pre paid credit card wordt gestolen, ben je het geld dat daarop staat dan zo en zo kwijt?
Want bij een gewone credit card kun je hem hopelijk toch snel genoeg blokkeren, zodat ze er niks vanaf kunnen halen en anders ben je (of de maatschappij) verzekerd en wordt het gestolen geld toch terug geboekt? Of heb ik dat mis?
Bij een prepaid creditcard krijgt met een account waar bij de geldzaken en dergelijke kan regelen. Op deze prepaid creditcard link, zie je meerdere prepaid kaarten en mogelijk hebben elk wel een account waarbij je het kan regelen.
Wat een vreselijk nare ervaring Zoiets hoop je nooit mee te maken en al helemaal niet in een land waar je de taal niet spreekt. Had het op Bali ook niet verwacht … zo zie je maar weer het kan overal gebeuren!
Onds volledig reisverhaal staat nu online
http://www.tonstegers.nl/indonesie/index.html
groet ton en ria
Ik kan heel goed begrijpen als je met vakantie bent en je wordt overvallen, dit betekent vaak heel veel ellende. Ik kan uit jullie reisverslagen niet opmaken op welke dag de overval heeft plaatsgevonden. Maar ik wil jullie op het volgende wijzen.
Ik kom zelf ook vaak op bali en heel veel onder de lokale bevolking. Ik wordt altijd gewaarschuwd voor diefstal van persoonlijke bezittingen. Vooral in de weekenden (zaterdag en zondag) komen heel veel Javanen naar bali om hun weekend te houden. Voora deze dagen word je gewaarschuwd.
Ik heb hiervoor mijn voorzorgsmaatregelen genomen. Uit hoofde van mijn werk kwam ik regelmatig in contract met rechercheurs van de politie. Deze adviseerde mij om in het buitenland van de paspoorten fotocopiën te maken en het origineel in de kluis van het hotel te bewaren. Geld uit de de pinautomaa te halen en alleen die hoeveelheid mee te nemen wat je denkt nodig te hebben voor die dag. Het fotocopie en het geld in een plastic zakje te dragen in je zak (zo plat mogelijk), zodat niet gezien kan worden dat je iets bij je hebt. Zeer veilig.
Andere bezittingen mee nemen in een oude tas of rugzak zodat een overvaller de indruk heeft ze hebben niets van waarde bij zich. Veel mensen kopen nieuwe tassen e.,d. voor hun vakantie, beslist niet doen. Als je er op uit gaat neem zo veel mogelijk oude dingen mee. Het werkt heel goed en kan een hoop ellende voorkomen.
Ik heb altijd een beurs bij me met als inhoud, een verlopen creditcard, een verlopen bankpas en enkele (kleine bankbiljetten). Dit om af te geven indien wij bedreigd worden. Crimineel tevreden en wij kunnen gezond weer ( zij het met een nare ervaring) verder.