Ik ga op reis en ik neem mee.....

Zoals eerder vermeld zijn de vliegtickets geboekt , de planningsroute om 23 dagen in Bali rond te slenteren is volop bezig en ik dacht om terwijl eens poolshoogte te nemen over de ditjes en datjes die men best mee in de RUGZAK neemt.

we zijn met zijn drietjes, de dochter van 9 is ook mee vandaar dat we misschien toch wat helderder gaan moeten nadenken wat onze bagage betreft.

ik begin alvast mijn lijstje en als er dingen zijn die je ons zou aanbevelen laat het ons dan gerust weten.

  • Zaklantaarn
  • Klamboe (voor de dochter ) geen overbodige luxe als 3de persoon in een kamer!
  • oordopjes , voor de blaffende honden, de krijsende hanen en de vroege moskees
    -misschien wel van die ooglappen want ik vermoed dat het daar heel snel klaar is smorgens :slapen:
    -malariapillen ( maar dan eerder voor in geval men het reeds heeft )
    -antibiotica, immodium,koortsweerde medicatie, ontsmettingsmiddel
    -iets tegen de muggen
    -zonnecrème ( massas’)
    -teenslippers
    -een dikke leesboek
    -gezelschapspelletjes die niet veel plaats innemen (iemand een idee?)
    zoals uno
    -zonnebrillen
  • reserver bril voor de dochter en eventueel met glazen die verdonkeren in de zon
    -slaappillen voor in de vlieger, ik neem er altijd een halve en zo ontspan ik me meer waardoor ik dan ook beter slaap tijdens de nacht op’t vliegtuig, mag niet voor kinderen!!!
    -zakjes van dat zout (die je soms in schoendozen aantreft) om onze fotomateriaal van het vocht te ontzien.
    -duikbril, zwemvliezen,snorkel (x3) en ook duikschoenen. Anders moeten we deze constant huren, en we duiken ook dus dat kunnen we zeker niet missen.
    -…

Ik ben ook een lijstjesmaker en ik heb nog wel wat ‘tips’:
-Lippencréme (evt met beschermingsfactor), ik heb snel last van schrale lippen in airconditioned omgevingen (hotels, vliegtuigen, auto’s)

  • DEET (en dan maar hopen dat je die malariapillen niet nodig gaat hebben)
  • ORS (bij of tegen uitdroging)
  • Opblaasbaar nekkussentje (vliegtuig en strand/zwembad) Ikea heeft hele fijne met een zacht vachtje erom (op de Ikea Family afdeling)
  • Grote omslagdoek of sjaal; overal handig voor en lekker warm in het vliegtuig
  • Koptelefoontjes (die van het vliegtuig zitten meestal niet zo prettig)
  • 3 x 25 USD of 3 x 20 euro in contanten voor je visum (volgens mij zijn dat de kosten, je kan het elders op die forum vinden wat het exact is…)

Verdeel je geld over twee bankrekeningen en neem altijd maar 1 pasje mee als je op pad gaat, mocht het gestolen worden, kwijt raken, blokkeren, dan kan je via internet al je geld doorsluizen naar rekening nummer 2 en in geval van fraude of diefstal ben je ‘maar’ de helft van je budget kwijt.
En neem kopieën van je pasjes en paspoorten mee.

En je hebt er wellicht al over gelezen, maar houd je dochter (en ook jezelf uiteraard) uit de buurt van honden en apen ivm hondsdolheid.

Veel plezier! :dag:

1 like

bedankt voor de tips, er zitten er zeker tussen waar ik nog niet aan gedacht had :dag:

-Malariatabletten heb je op Bali echt niet nodig.
-Muggenspul kan je daar ook kopen. OFF is een heel goed merk gewoon in de supermarkt en supergoedkoop
-reisspelletje: Yatzee! Heel klein om mee te nemen. Kijk bij de Action hiervoor die hebben een neppert die heel goedkoop is.

  • ik had voor 1e a 2e dag mini’s mee van doucheschuim, shampoo etc. de echte grote verpakkingen kocht ik daar ook ter plekken in de supermarkt. Ze hebben zelfs gewoon Dove enzo. en goedkoper. (scheelt dus in gewicht in je koffer)
    -omslagdoek kan je ook daar kopen: heb je meteen een souvenier.
    -ik heb een kompasje omdat ik wel eens wandelingen doe. Kijk er bij het beginpunt op zodat ik me kan orienteren als ik even het niet meer weet onderweg.
    -bij Xenos hebben ze ook veel reisspulletjes. Ik heb ook zo’n microvezelhanddoek, heel klein maar droogt heel goed.
    -extra handdoek kan nooit kwaad.
    -kleding wassen kan je gewoon met shampoo doen
    -boeken: in veel hotels hebben ze een boekenkast waar achtergebleven boeken/tijdschriften van toersten staan. Ik kijk hier thuis altijd in de bibliotheek in de afgeschreven boekenkast waar je boeken van 1,- heb en die neem ik dan mee, laat ze dus ook gewoon achter. Of ik heb de bijlages die zomers hier wel eens in tijdschriften zit met grote verhalen erin mee. Zijn dun en kan je ook lekker achterlaten.
    -Schriftje/pen voor notities. plastic map om folders in te doen.
    -rol al je kleding etc op. als je koffer heb. Lange dingen onderin, daarop de rolletjes en de lange uiteinden die nog uit je koffer hebben sla je hieroverheen. (ruimtebesparend)
    -koop je ORS-oplossing gewoon hier in Ned. in de apotheek = goedkoper dan bij de drogist.
    -natuurlijk: van dat hygienespul. Helaas zie ik geen kleine flesjes meer maar heb nog van die kleine hervulbare flesjes (Xenos) dus vul dat wel even. Heb ook van die doekjes mee en wat van die vochtige toiletdoekjes.
    -ik heb ook altijd iets mee om daar aan kinderen uit te delen.(kleine dorpjes)

Wat wij altijd heel erg fijn vinden is dat we onze tandenborstels en zo’n kleine tandpasta bij ons hebben in het vliegtuig. Dan kun je voor het landen of vlak nadat je bent geland even lekker je tanden poetsen heerlijk fris.

Overigens is eigenlijk bijna alles wat je vergeet wel te koop ter plekke hoor.

En wat ook handig is om scans van je paspoort en bankpasjes etc naar jezelf e mailen en zo online op te slaan in bijvoorbeeld je g-mail. Zo heb je altijd je reisdocumenten nog digitaal achter de hand, kan altijd handig zijn die gegevens.

Van Singapore en Malaysian weet ik dat je een tandenborstel met tandpasta krijgt in het vliegtuig. Trek anders de laden in de wc open. Liggen ook kammen!
Neem vooral niet te veel mee. Bijna alles is te koop daar. Grote winkelketens als Hardy’s, Matahari en Carrefour hebben alles voor verzorging.
Malaria komt niet voor op Bali. Knokkelkoorts of Dengue wel. Deze mug is vooral overdag actief, dus smeer je ook goed in gedurende de dag.

We wonen bijna 4 jaar op Bali met onze dochter van nu 12 jaar. Alles is hier te koop of te verkrijgen met natuurlijk de uitzondering van drop, stroop, en wat andere typisch Hollandse lekkernijen.

Neem een of beter twee simlock vrij oude mobieltjes mee. Voor een klein bedrag is hier een Balinees telefoonnummer te koop met beltegoed ( vanaf Euro 2,-) handig voor het geval dochterlief op de kamer blijft en jullie nog wat willen zitten bij de bar. ook handig voor het regelen van een chauffeur of het bellen naar het hotel. De meeste mensen kunnen je helpen bij het opwaarderen van het beltegoed.

Het is het land van de antibiotica, dus alles wat dat aangaat is te verkrijgen. Neem gewoon een goede apc mee, een goede sunblock en een goede aftersun.

Neem een paar lekkere luchtige wandelschoenen mee. Verder neem zo min mogelijk mee. Een oud T-shirt om mee te snorkelen en oude T-shirts om weg te geven. Ik weet zeker dat je de ruimte wilt benutten voor spullen die hier te koop zijn en die je graag mee zou willen nemen terug.

De meeste hotels hebben gewoon een AC en onder de 24 graden doen de meeste muggen niks meer in Bali; veel te koud… :slight_smile:

1 like

Koptelefoons voor in het vliegtuig worden neem ik aan wel gratis uitgeleend?!
Dit is bij China-Air en EVA in ieder geval wel zo…

Dat is niet altijd zo.

Bovendien vind ik mijn eigen oortjes fijner dan die gratis dingen in het vliegruig, ik neem dus altijd een eigen koptelefoon mee.

Laat ik ze voor de zekerheid maar meenemen dan.

Ik vind het altijd handig om de kleding te splitsen. Dus de helft van mij in de koffer van mijn man en andersom. Ook de medicijnen splitsen.
Mocht de koffer zoek/kwijt raken, kun je je eerst nog wel even redden.