Waarschuwing voor Noorse douane

Ik wil iedereen die van plan is een vakantie in Noorwegen door te brengen toch even waarschuwen voor de onverantwoordelijke praktijken en methode van ondervragen van de Noorse douane. Toen ik op 6 juli van de ferry (Kopenhagen-Oslo) aankwam in Oslo werd ik uit de rij gepikt door de Noorse douane. Ik moest onmiddellijk mijn auto in een loods rijden en sleutels en gsm afgeven. Zelf moest ik mee naar een afgesloten verhoorruimte en werd daar 2 uur lang om de beurt ondervraagd door 3 douaniers terwijl de andere douaniers mijn auto doorzochten. Ik wist niet wat het probleem was en op mijn vragen werd ook niet geantwoord. Wel ben ik gedurende die 2 uur bestookt met allerlei bizarre vragen. Ik moest zeker iemand kennen in Noorwegen, ik moest de dieselprijzen in Noorwegen weten, ik moest de plaatsnamen waar ik naartoe wilde uit mijn hoofd kennen want mijn antwoord dat deze informatie in de auto lag was niet goed. Ik gaf naar hun menig blijkbaar geen juiste antwoorden op hun vragen en dat voelde als praten tegen een muur. Alles wat logisch was werd door deze manier van ondervragen onlogisch en is naar mijn menig psychisch zeer belastend. Na deze 2 uur mocht ik gaan omdat ik geen drugs had! Ik ben een alleen reizende vrouw van 54 jaar. Na 90 km te hebben gereden naar een camping waar ik wat tot rust kwam, sloeg de paniek toe toen ik zag dat de Noorse douane ook de airbag in mijn stuur hadden losgemaakt en niet juist teruggeplaatst. Een plaatselijke garagist is het op de camping komen herstellen. Bij de douane zelf heb ik op 7 juli mijn beklag gedaan. Ik kon een ‘sorry’ krijgen een adres om mijn klacht naar toe te sturen. Ook op het politiebureau op Hammersborggata te Oslo werd mij, na een telefoontje met de douane, geweigerd om een klacht tegen de douane neerleggen hoewel de douane mijn leven in gevaar hadden gebracht door met mijn auto te knoeien. Dit is een schending van mijn Europese burgerrechten. Ik heb op 14 juli jl. een klachtenbrief gestuurd naar de Noorse douane. Na ruim anderhalve maand heeft de Noorse douane nog altijd niet het fatsoen om op mijn klachtenbrief te reageren.
Als nietsvermoedende toerist met het idee een mooie vakantie te kunnen doorbrengen in Noorwegen, heeft dit mij de stuipen op het lijf gejaagd en ik ben met de eerste ferry waar een plaats vrij was weggevlucht.
Voor de duidelijkheid: ik was in Noorwegen op 6 juli dus ruim voor de aanslag van 22 juli van Breivik. Misschien had dit alles, als ik een waarschuwing voor de Noorse douane had kunnen lezen op internet, niet zo’n grote impact gehad op mij en mijn vakantie.

Hallo,
jeetje wat een verhaal.
En ik had nog wel het plan om ergens volgend jaar als alleen staande vrouw naar noorwegen te gaan met mijn hond.
Ga er nu zeker nog wel even over nadenken of ik niet iemand mee.
Hester

Dit is heftig, dat verwacht je toch niet als je naar Noorwegen gaat.
Ik was in Noorwegen met mijn camper ook in juli, maar geen problemen gehad.
Misschien een tip om net als ik via de bruggen te rijden en geen ferry te nemen?
Ik ben ook een vrouw en reis ook alleen.
Laat je door het gebeurde niet weerhouden om nog naar Noorwegen te gaan, want het is echt een prachtig land.

Had ik inderdaad beter gedaan, maar ik wist het niet en dacht lekker snel
en comfortabel te reizen waardoor ik meer tijd in Noorwegen aan de fjorden zou kunnen doorbrengen.
Ik zou Noorwegen nog wel willen bezoeken want ik heb dus geen fjorden of zo gezien, alleen ik denk niet dat ik nog zonder problemen door de douane kom. Word nogal nerveus van die jongens en als ze dat zien, denken ze ‘met die vrouw is iets mis’ en zullen mij zeker controleren. Dus als ze bij de EU komen kan ik Noorwegen nog een bezoeken. Douane is dan weg!
Of misschien ooit eens een cruise en hopen dat ze daar niet staan?

Volgende week vertrek ik met mijn hond naar Noorwegen.
Al z’n papieren zijn in orde, maar ik heb al vernomen dat de noorse douane van elke mug een olifant maakt…zelfs als alle papieren in orde zijn wordt je vaak stevig op de rooster gelegd.

Ik heb wel al heel wat problemen gehad aan amerikaanse grensposten dus ik weet wat ik kan verwachten.

Aan de grens met Montana werd ik in een glazen cel gezet en apart ondervraagd, ze hadden er zelfs een drugshond bhijgehaald.

Er was ook geen drugshond op de dag dat ik in Noorwegen aankwam. Zijn baasje had op die dag juist een vrije dag.
Dat je de Amerikaanse toestanden al hebt meegemaakt is in je voordeel. Goede reis en ik hoop dat ze je zonder veel gedoe de Noorse grens laten passeren.
:dag:
Nog altijd geen reactie van de Noorse douane mogen ontvangen op mijn klachtenbrief. De rechtsbijstand van mijn auto heeft ondertussen ook al 2 brieven naar hun gestuurd.
Ondertussen heeft wel de Belgische ambassade in Oslo mijn mail vertaald en naar het Noorse ministerie van buitenlandse zaken gestuurd. Dus nu weer verder afwachten.

Nadat, via de Belgische ambassade in Oslo, mijn mail is gestuurd naar het Noorse ministerie van buitenlandse zaken heb ik uiteindelijk bericht gekregen van de Noorse douane. Het komt er op neer dat de douane officier in kwestie ontkent dat in de twee uur onderzoek van mijn auto de airbag in het stuur is losgemaakt. En dat ik een klacht had moeten neerleggen bij de politie in Noorwegen. Dus nogal corrupt! De politie in Oslo weigerde, na een telefoontje met de douane, om mijn klacht tegen de douane te aanvaarden. Dus zolang je niets tegenkomt, is Noorwegen misschien een mooi vakantieland, maar als er iets gebeurt sta je in Noorwegen nergens. Want buiten het corrupt zijn is dit dus ook de normale werkwijze van de douane die er trouwens ook niet voor terugschrikken om zich enkele van je bezittingen eigen te maken. Noorwegen is een land met twee gezichten. Naar de buitenwereld toe een heel Europees land tot je de andere kant van Noorwegen ziet en je je ergens in Iran of Irak waant.

Ik kwam rond 10 uur 's avonds noorwegen binnen met een trein…ik heb geen douane gezien:)
Ik had nogtans een hond mee.

Klinkt als een zeer vreemd verhaal in je openingpost. Ik ben vele tientallen keren de grens over gegaan en ben nog nooit gestopt.
Misschien zie jij of je auto er op een of andere manier “verdacht” uit?

En dat je ze nu beticht van corrupt zijn en dat ze stelen? Waar komt dat opeens vandaan? Waarom staat dat niet in je oorspronkelijke bericht? Wat is er volgens jou gestolen? En op welke manier zou er “corrupt” gehandeld zijn? Wat ben je nog meer vergeten te vertellen zodat het hele verhaal misschien wat genuanceerder is op te vatten?

Het bericht is inmiddels al 7 maanden oud en het lijkt mij het beste om het maar naar de diepte van het forum te laten zinken.

Sorry, niet naar de datum gekeken, was de topics onder Noorwegen een beetje aan het doorlezen en kon het niet laten om hierop te reageren, juist vanwege mijn eigen ervaring. Maargoed, ik rij al meer dan 10 jaar op Noors kenteken rond, dus ik ben misschien daardoor niet interessant meer.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen in Noorwegen. Maar dan in een nieuw topic :slight_smile:

Toch nog even een reactie van mij. Ik heb niets vergeten te vertellen. Het blijkt dat een vrouw die alleen op vakantie gaat met een auto voor de Noorse douane verdacht is. Wat ik kwijt ben geraakt is enkele pakjes sigaretten. En ik had niet meer mee dan de toegestane hoeveelheid. De corruptie blijkt uit het feit dat de Noorse politie weigerde onder invloed van de douane om een klacht op te stellen. Het onverantwoordelijk gedrag van de Noorse douane betreft dat ze mij met een levensgevaarlijke auto gewoon wegstuurden en dit, terwijl ze het wisten. Een van de douanebeambten waarschuwde mij nadrukkelijk voor de kuilen in de weg. Die waren levensgevaarlijk volgens hem. Op dat moment begreep ik het niet en vond het maar bizar. Toen ik de airbag in mijn stuur zag begreep ik hem.
De uiteindelijke reactie (onderdruk van de Belgische ambassade) van de douane was, dat ik door hun alleen vergoed zou worden als ik een klacht bij de politie had neergelegd. Moet ik nog meer vertellen?
Ik heb nu een betere vakantiebestemming gevonden in het zuiden.

Hey, ik kan me in het verhaal van de dame met de camper wel herkennen:
Begin mei dit jaar zijn we (2 oudere mannen) eveneens in Oslo met de boot aangekomen. We waren die avond de laatste die van de boot reed. Door de “toll” zijn we staande gehouden en één ervan kwam binnen. Ook wat vragen over “waar we naar toe gingen en wat we kwamen doen”. Ze vertelden ons vlakaf dat ze ons niet vertrouwden, dat we waarschijnlijk drugs bij hadden, en we moesten eveneens een werkplaats met een rode poort binnenrijden. Ze vroegen ons of we een probleem hadden met een drugshond (die we overigens niet gezien hebben) en dat we niet moesten liegen want dat we dan zéér grote problemen zouden hebben en nog wat bedreigingen enz… We moesten een belendende kamer binnen en de deur werd zonder dat we er argwaan in hadden achter ons op slot gedaan. Daar hebben we twee uur zonder uitleg opgesloten gezeten terwijl we hoorden dat ze serieus met de camper bezig waren. Uiteindelijk zijn ze na 2 uur de deur komen openmaken. Wat we toen te zien kregen is eigenlijk iets voor in een horrorfilm: Alles, werkelijk alles was uit de camper gehaald (we hebben een camper van 7 ton). Gans de inboedel lag naast de camper op de grond. De enige uitleg was dat de drugshond niet had gereageerd. We mochten alles weer inladen en dat kon niet vlug genoeg gaan. Daarbij hebben we mogen vaststellen dat de kabinedeur was kapotgebroken, de frigo kapotgebroken, de scharnier van een kastje beschadigd. Kortom die mannen zijn echt aan het slopen geweest. Opmerkingen worden weggelachen… ze zeggen zelf dat als de politie moet komen het nog allemaal veel erger wordt.
We zijn uiteindelijk nog 2 weken in Noorwegen gebleven zonder er veel plezier te beleven: ze moeten géén campertoeristen en dat voelt ge echt niet alleen aan de “tollbeambten”, dat voelt ge overal. Ik begrijp niet waar camperaars het halen om op internet zulke prachtige verhalen neer te schrijven over Noorwegen als camperbestemming. Ze moeten je niet en je bent Niet welkom. Overal wordt je uitgezogen en weggekeken, overal rij je die "bomppoorten voorbij en dat betekent “dokken”. De noren zijn sociaal gestoord en voor een defechte koppelingsplaat met drukgroep heb ik haast 4000 € betaald. Mij zien ze er nooit meer en ik kan het echt niemand aanraden. Tot 25 jaar geleden was het een straatarm land en plots zijn ze stinkend rijk door de olie en de gas. De mensen ginder zijn ongeschoold. Ze moeten hersens importeren uit de andere europalanden. Cultuur hebben ze niet. Ze wonen in barakken met ongekuiste ruiten en vuile gordijnen en als je in een nederzetting (enkele huizen met een winkel en een benzinepomp waar ze elke avond samenkomen zonder uit hun auto te stappen.) 100m loopt, passeer je 10 verbodsbepalingen. Enkel s’avonds aan zulke nederzettingen kun je noren zien want tijdens de dag komen ze niet buiten. De winkeltjes in de stadjes waar ze de “cruise-toeristen” droppen worden steeds uitgebaat door Nederlandse en Duitse dames.

Frustratie over douane kan als je die ervaring hebt maar dit laatste stukje vind ik echt totale onzin. Beetje meer respect mag wel lijkt me.

Hey drieske16

Wat ellendig voor jullie dat ze de camper zo hebben gesloopt. Ik ben het helemaal met je eens. Voor mij is ook de reden om echt nooit meer naar Noorwegen te gaan omdat je als oud vuil wordt behandeld en de douane en politie met je mogen doen wat ze willen. Jullie zullen dus ook wel behoorlijke schade hebben aan de camper die helaas niet vergoed zal worden. Het enige dat ik iedereen kan aanraden die naar Noorwegen gaat en zo’n fijne controle krijgt, is Ambassade erbij roepen. Voor er wordt gecontroleerd!!! Jammer dat jullie mijn berichtje niet eerder hadden gelezen want dan had je een betere bestemming kunnen kiezen waar je wel welkom bent. Ik begrijp die Noren ook echt niet en doe ook geen moeite meer. Is ver genoeg en zeker geen goede vakantiebestemming. Ondertussen heb ik ook al van kennissen gehoord dat als je daar in een ziekenhuis belandt, je het risico loopt dat je als tweederangs wordt behandeld omdat je geen Noor bent. De behandelende arts zei tegen de verpleegster dat hij geen tijd wilde verdoen aan buitenlanders terwijl er Noren zijn hulp nodig hadden. Jammer genoeg voor de arts verstond deze patiënte wel Noors! Wees dus gewaarschuwd.

Beste Theyz, frustratie zal wel zn rol spelen, daarin geef ik je groot gelijk.
Ik hoop echter dat het je nooit overkomt!
Maar als je je ogen en oren opendoet in noorwegen zal je vlug merken dat de noorse gemeenschap echt geen respect verdiend: ken je nog een ander land in ons werelddeel waar je geld krijgt als je je kinderen NIET naar school stuurt?, waar eenieder verplicht moet worden om in de week voorafgaand aan de nationale feestag “grote kuis” te houden? Waar privacy zero waarde heeft en eenieder middels zn “tax-login” toegang heeft tot het bezit en de schuld van ieder ander?..Ben jij één van de gelukkigen die het meegemaakt heeft dat je een lachende noor hebt gespot?
…ik ga er in ieder geval nooit meer naartoe hoor.

Moderator break.

Ik vind het zo wel mooi geweest, iedereen heeft zijn zegje kunnen doen, in hoeverre één en ander daadwerkelijk heeft plaatsgevonden op de wijze zoals door beide klagende posters is omschreven is voor mij niet na te gaan. Wat wel vast staat is dat er nu respectloos wordt gesproken over de Noren in het algemeen. Voor dergelijke scheldpartijen is hier geen plaats, het draadje gaat dan ook op slot.