Ik zou graag een reis maken door Nepal en Tibet. Welke redenen zouden jullie aanhalen om dit zeker te doen? Wat bijvoorbeeld met de hoogte (veel last van of niet?) en wat met de natuur (te dor of heel mooi). Wat zijn aanraders?
ik heb heel erg veel landen op mijn lijstje staan en tibet en nepal zijn allebei echt toppers gebleken, denk dat ik niet zo snel dit kan overtreffen.
nepal is absoluut niet dor trouwens, eerder super groen en sub-tropisch
tibet is her en der wel dor vanwege ontbossing en massieve bergen, maar juist de leegte, de bar- en boosheid van het geheel hebben een ondoorgrondelijke schoonheid!!
de hoogte is soms wat vervelend, maar als je goed naar je lichaam luistert, veel drinkt en het rustig aan doet en langzaamaan hoger gaat is er niets aan de hand. ik heb echt een heeeeel erg slechte conditie en behalve een beetje hoofdpijn had ik weinig tot geen last.
hoogtepunten:
*tibet: Lhasa, cultuur, boeddisme, de mensen, bergen, meren, yaks, mount everest, muziek, kloosters
Tibet her en der dor is wel een understatement. Zeker West Tibet heeft bijna geen begroeiing, maar zoals je zegt deze pure woestenij is juist wat het mooi maakt. De kleuren, de bergen, het onherbergzame.
Ik ben van Lhasa naar West Tibet geweest, maar dat is een trip waar je minimaal 2 weken voor uit moet trekken (week heen rijden, week terug). Voor mij waren de hoogtepunten het landschap van Guge, Mt Kailash, de kloosters, het boeddhisme, de mensen, uiteraard het gehele landschap, etc etc.
Qua hoogte heb ik in de buurt van Lhasa weinig last ervan gehad. De eerste halve dag voelde ik het (ik ben vanuit Kathmandu naar Lhasa gevlogen), ik heb toen wat op bed gelegen en alleen een klein ommetje naar de Barkhor gemaakt. Vervolgens veel, heel veel water gedronken, elke dag. Het verschilt van persoon tot persoon, maar je moet goed naar je lichaam luisteren, in het begin rustig aan doen en veel water drinken.
Bij Mt Kailash heb ik nog wel echt last van hoogteziekte gehad. Dat was op 4800m. Het ging de anderhalve week ervoor goed terwijl we geleidelijk klommen (ongeveer 100m per dag), maar ineens sloeg het toe. Ik werd 's ochtends wakker en was compleet uitgeteld. Ik kon 1 dag helemaal niks behalve hijgend op bed liggen in de hotelkamer. De dag erna was het weer okee. Ik denk dat ik het gevaar onderschat had omdat het al die dagen zo goed ging.
Ik ga in sept/oct naar Tibet. Het landschap moet prachtig zijn. Je moet wel van bergen houden!
Ik ga omdat ik het tibetaanse volk een wonderbaarlijk soort mensen vind. In 1972 heb ik een half jaar in Nepal gewoond en was vooral door de tibetaanse vluchtelingen onder de indruk.
Op 8 maart is in A’dam een lezing door stichting Rokpa Holland, www.rokpa.nl
Op 20 april is een groot tibet festival op de NDSM-werf in A’dam, www.ticketfortibet.com
Veel reisplesier, en tegen hoogteziekte bestaat ook medicatie. Te krijgen via huisarts.
Hoi,
Wij zijn vorig jaar voor de 1e naar Tibet geweest en deze reis heeft heel veel indruk op ons gemaakt. Vooral ook door de Tibetanen zelf en het ruige landschap wat (letterlijk) adembenemend mooi is!
Wat betreft de hoogte; neem de tijd om te acclimatiseren, doe het de eerste dagen extreem rustig aan en drink veel heel veel water, dat helpt echt! We hebben alleen de eerste 2 dagen in Lhasa wat last gehad van hoofdpijn en slapeloosheid, verder gelukkig geen problemen.
Luister gewoon goed naar je lichaam.
Onze “hoogtepunten” waren: de mensen, boeddhisme, landschappen
Mount Everest Basecamp, Lhasa (Jokhang tempel), overnachting in het klooster van Reting, bezoek aan een blindenschool in Lhasa. En wat de natuur betreft, wij vonden het landschap juist heel erg mooi.
Pas alleen op met wat je zegt en tegen wie op politiek gebied…
Ik ben inmiddels wel overtuigd dat ik naar Tibet wil, hopelijk dat het nog kan straks! Ik zal er eind van het jaar heen willen, dus hoop dat het dan weer rustig is daar… Niet alleen voor mij natuurlijk, maar vooral voor de Tibetanen zelf!!!
je hebt groot gelijk! ik wil ook niet dat t terug wordt zoals t was, maar dat t (weer) rustig wordt in het voordeel van de Tibetanen! laat ze eindelijk eens hun eigen leven leiden…