Verschillen tussen Nepal en Tibet...Tibet overslaan?

Hoi!

Momenteel ben ik mij aan t orienteren en aan t uitzoeken welke landen we volgend jaar willen aandoen. We willen in ieder geval starten in India en eindigen in China (backpacken, ong. 4 maanden).

Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn tussen Nepal en Tibet? Lijkt t op elkaar? Wij denken erover om Tibet over te slaan en te vliegen naar China vanuit Nepal of India. (dit ivm met de rompslomp en onzekerheid omtrent het krijgen van visum/permit) Of missen we dan echt veel?

groetjes

Nepal en Tibet hebben deels wel overeenkomsten, maar dat is maar een klein deel van met name Nepal dat Tibetaans aandoet. Over het geheel genomen zijn het zeer verschillende landen (of eigenlijk land en bezet gebied).

Tibet is veel homogener qua bevolking, cultuur en religie. Nepal heeft vele verschillende bevolkingsgroepen, met verschillende tradities, geloof en taal. In die zin is het dus veel te kort door de bocht om Nepal en Tibet op 1 hoop te gooien. Ook qua landschap zijn Nepal en Tibet zeer beschillend. Nepal ligt tegen de Himalaya aan, begint op 0 en klinkt tot aan de toppen op 8000+. Tibet ligt op een hoogvlakte boven 4000m met uitgestrekte valleien en vlaktes. Nepal is een en al bergen en heuvels, van zeer groen tot onherbergzaam en woest. Dan nog het verschil in grootte, Nepal is qua oppervlak vergelijkbaar met Nederland, Tibet met West-Europa, vele malen groter dus en zeer dun bevolkt.

Ik kan nog wel een tijdje door gaan zo… :slight_smile: Ik zou als ik jou was wat op internet rondzoeken naar verslagen en foto’s. Dan krijg je een beter beeld.

ik heb op het Tibet forum al een reactie gegeven.

Ik zou inderdaad een paar reisverhalen vergelijken van mensen die zowel in Nepal als Tibet geweest zijn
(mijn weblog: www.bloemdiscoverslife.web-log.nl )

ok bedankt voor de info! Ga ik zeker doen!

Tibet en Nepal zijn heel verschillend. Tenminste: ik moet zeggen dat ik in Nepal niet echt de bergen in ben gegaan: ik ben in Kathmandu, Chitwan en Pokhara geweest. Ik kwam vanuit Tibet, en ben bij Zhangmu de grens naar Nepal overgegaan. En voor mij was het echt een wereld van verschil: ineens weer meer groen, warmer klimaat, veel hindoeistisch (en dus kleurrijk) geklede vrouwen… Niet te vergelijken. Er zal inderdaad wel een gebied zijn wat meer op Tibet lijkt, maar daar kan ik dus niet over oordelen. Wel vond ik het beide geweldige landen (ja, oke, tibet is geen land, maar ook met china is er een groot verschil, dus ik zie het toch als apart land ;)) en ik zou je dan ook aanraden om ze allebei mee te pakken als dat lukt. Ik heb de route de andere kant op gedaan, dus weet niet of het vanuit Nepal makkelijk is om Tibet in te komen. Maar ook al kost het wat moeite: ik denk dat het zeker die moeite waard is!