Tips voor doorreis India, Nepal en Tibet

Hoi,

Ik vertrek vanaf eind maart voor maximaal 5 maanden naar Azië.
Mijn planning is om de landen India (3 maanden), Nepal (1 maand) en Tibet (1 maand) aan te doen. Mijn doorreis door India staat al helemaal vast. Maar na drie maanden India zou ik graag door willen trekken naar Nepal en vervolgens Tibet.

Hebben jullie tips hoe ik het beste kan reizen na India?
1 Kan ik het beste vanuit Varanasi de trein nemen, of zelfs vliegen naar Nepal?
2 Ik neem aan dat ik voor een maand toch zeker een visum voor Nepal aan moet vragen?
Ik heb wat informatie gelezen betreft de toegang tot Tibet.
3 Is het mogelijk om vanuit Nepal door te trekken naar Tibet? Kan ik daar een visum aanvragen?

Ik heb veel vragen waar ik overal antwoorden vandaan probeer te halen.

Bij voorbaat dank.

Greetz
Colin

Vraag 1: elders op dit forum staan tips wat betreft de treinen. Ik heb dit traject niet afgelegd, dus ik kan je niet adviseren.

Vraag 2: het visum van Nepal is aan de grens te krijgen. Een multiple entry visum van 30 dagen kost US$ 40. Een single entry visum zal waarschijnlijk iets goedkoper zijn.

Vraag 3: ja, het is MEESTAL mogelijk om van Nepal naar Tibet te reizen, maar zo af en toe (enige weken per jaar) dan gooien de Chinezen de grenzen dicht. Je kan dan niet naar Tibet.

Maar daar is alles mee gezegd… Je kan dus de grens over, maar je kan niet vrij reizen in Tibet. Waar je ook gaat of staat, je hebt buiten Lhasa altijd een gids en een chauffeur nodig. Dit is zo bepaald door de Chinese bezetter.

In Nepal (Kathmandu) zijn reisbureaus die je kunnen helpen om Tibet in te komen. Zij regelen een gids en auto voor je, zij boeken je accomodatie, en zij helpen je aan een permit voor Tibet. Dit is heel belangrijk, want werkelijk overal kun je gevraagd worden om je permit te laten zien! Langs de kant van de weg, bij het inchecken in je hotel, maar ook als je bv een klooster wilt bezoeken.

De meeste tours naar Tibet zijn 7 nachten/8 dagen. Je reist dan in een bus met maximaal 24(!) reizigers, en je vliegt na afloop van je Tibettrip terug naar Nepal. Reken op zo’n US$700 voor een dergelijke trip, inclusief alles behalve eten en drinken.

Jij wilt echter 30 dagen naar Tibet, en je zal individueel moeten reizen. Op zich kun je ook in je eentje (of met zijn tweeen) een gids en een chauffeur regelen, maar daar hangt een aardig prijskaartje aan.

Ikzelf ben afgelopen zomer met een vriend naar Tibet geweest. Vliegen van KTM naar Lhasa, en langzaam overland terug naar KTM. Deze trip van 12 dagen/11 nachten kostte zo’n 1350 euro. Wanneer je langer blijft zou je bv van Lhasa naar Mnt. Kailesh kunnen gaan en dan terug naar Lhasa. Lijkt me echt heel mooi! Maar houd er dus rekening mee dat het ook echt heel duur gaat worden!!!

Ik heb afgelopen zomer geboekt bij Asian Heritage Treks. Dat vond ik een aanrader.

1 like

Dank je Jenny voor de informatie. Dat is erg hulpvol. Ik ben zo beetje bij beetje alle onderwerpen aan het doorlezen om meer informatie te vinden. Het is fijn om te weten dat ik aan de grens van India een visum voor Nepal aan kan vragen. Klinkt ook logisch, maar om zeker te weten dat het mogelijk is is mooi meegenomen. Ik merk dat de regelgeving en mogelijkheden iedere dag weer veranderen.

Maar ik begrijp dat het lastig en duur is om individueel (of met een reisgenoot) door Tibet te trekken? Het geeft niet dat het allen begeleid moet zijn. Maar Tibet in 14 dag is wel weinig, lijkt mij. Hoe is jouw reis door Tibet bevallen? Was het voldoende?

Zie hier mijn reisverslag van Tibet:

Het HOEFT niet lastig te zijn Tibet in te komen, bij mij liep alles heel gesmeerd. Maarja, duur is het wel.

Is 12 dagen voldoende? Ik denk dat ik best een aardige impressie heb van een klein deel van Tibet, maar ik had me er ook veel langer kunnen vermaken. Je moet echter ergens een grens trekken, en bij mij lag deze grens dit keer op 12 dagen. Ik ga nog wel een keer terug om de rest te zien :slight_smile:

Mijn ervaring is dat het niet uit maakt hoe lang je ergens heen gaat, er zijn altijd dingen die je niet kan zien. Je kan je daar druk om maken en je heel erg gaan haasten, maar daar schiet je volgens mij niets mee op. Je ervaart een land dan niet, en je weet pas thuis met de foto’s voor je neus wat je gedaan en gezien hebt.

Tibet was overweldigend, maar ik merkte dat ik niet heel goed tegen de hoogte kon. Ergens was ik dan ook wel blij dat ik weer terug was onder de 3000 meter en dat ik mijn energie weer terug kreeg.

Daar heb je ook gelijk in. Dat is ook niet mijn probleem. Maar voor een flink bedrag wil ik wel de afweging maken of een korte trip de moeite waard is. Maar ik kan het niet laten om Tibet niet aan te doen. Dit staat al heel lang op mijn lijstje en nu ik de mogelijkheid heb wil ik zeker gaan.

Ik zal jouw reisverslag eens doorlezen, thanks!

Ik vond mijn trip de moeite waard! Je doet echt zo ontzettend veel indrukken op in die korte tijd…