India - Nepal - Tibet - Laos - .. - ..

Hallo allemaal!! Ik ben bezig om een rondreisje van ongeveer 2 maanden door Azie te plannen en wil beginnen in India of Nepal om vervolgens naar Tibet te gaan. Via Tibet wil ik op een of andere manier richting Laos en Cambodja, het liefst over land of water.

Heeft iemand ervaring met het reizen tussen deze landen en hoe is het met het regelen van visums en dergelijke. Over Tibet lees je veel over de Permit welke je nodig hebt om binnen te komen.

Mocht je informatie, tips of must-see zaken hebben dan zou ik dat erg waarderen!

Bump.

Aangezien ik redelijk dezelfde plannen heb, ga ik stiekem wat met dit draadje meeliften.

Weet je zelf al wat meer Hein of ben je intussen al geweest?

Nepal is heet meest eenvoudig. Paspoort mee, pasfoto mee, euro’s mee en je haalt op het vliegveld je visum op.
En mocht je eerst naar Idnia gaan. Dan in Den haag of Amsterdam (of per post) je visum voor India regelen. Als je over land naar Nepal gaat, zelfde verhaal als op het vliegveld.

Tibet is lastiger, daatrvoor ga ik even wat knippen en plakken:
Visum

Om naar Tibet te reizen heb je een paspoort nodig dat na afloop van de reis nog minimaal zes maanden geldig is. Voor zowel China als Nepal is een visum verplicht. Een visum voor China kun je aanvragen bij de Chinese ambassade in Den Haag. Kijk op de website van de Chinese ambassade: http://www.chinaembassy.nl/eng/ls/fhqz/default.htm.
Ga je Tibet vanuit Nepal binnen dan ben je momenteel verplicht je visum voor China in Nepal te halen. Een visum voor Nepal kun je bij het consulaat in Amsterdam krijgen, of bij aankomst in Nepal.
Wil je het visum niet zelf regelen dan zijn er bureaus die dat voor je doen, zoals het Visumburo (www.visumburo.nl)

Tibet Travel Permit

Alle buitenlanders die naar de Tibet Autonomous Region (TAR)willen reizen hebben behalve een visum voor China een Tibet Travel Permit nodig – ook mensen met een Chinese verblijfsvergunning. Niet alle reizigers worden op hun permit gecontroleerd. Maar als je gesnapt wordt zonder permit, kun je vastgehouden worden op het politiebureau en een boete krijgen, en word je teruggestuurd naar de plaats waar je vandaan komt. Om binnen de TAR naar gebieden buiten de regio Lhasa te reizen heb je naast de gewone permit nog een Alien Travel Permit of een Military Permit nodig. Hoe kom je aan een permit?

De permit kun je alleen krijgen door een groepstour te boeken. Een groep kan al uit twee personen bestaan. Veel reisorganisaties en hostels in China en Nepal willen trouwens pas een permit plus trein- of vliegticket regelen als je ook een tour bij hen boekt. Je kunt een vlieg- of treinreis met een korte tour boeken om de TAR binnen te komen en daarna in Lhasa verlenging regelen door een volgende tour te boeken. De reisorganisatie waarbij je de permit regelt geeft je een kopie; het origineel ligt bij het Tibet Toerisme Bureau. Zorg er altijd voor dat je een kopie hebt en dat je naam en paspoortnummer er goed in vermeld staan!
Wat kost een permit?

Eigenlijk kost de Tibet Travel Permit maar zo’n zes dollar (vijftig yuan). Maar de meeste mensen betalen er meer voor. Dat komt doordat alleen het Tibet Toerisme Bureau in Lhasa de permit kan vergeven. Door de vele tussenpersonen bij de reisorganisaties wordt de prijs veel hoger. De permit kan daarom rond de vijftig dollar gaan kosten.
Alien Travel Permit

Een Alien Travel Permit is nodig als je naar TAR-gebieden buiten de regio Lhasa reist. Bijvoorbeeld naar Samye, Chamdo, over de Friendship Route, Mount Everest, Kailash en Guge. Uitzonderingen zijn Nam Tso, Nagchu, Amdo-stad, Ganden klooster, Shigatse en een paar andere kleine plaatsen. Alien Travel Permits zijn makkelijk en snel te regelen. Als je in Lhasa een trip per fourwheeldrive boekt, is de permit bij de prijs inbegrepen. De permit kost ongeveer twaalf dollar (honderd yuan). Bij verschillende checkpoints worden de permits gecontroleerd. Reizen zonder deze permit kan je een boete opleveren, en je wordt teruggestuurd naar waar je vandaan kwam. Momenteel moet iedereen die buiten Lhasa reist overigens begeleid worden door een reisorganisatie. Als je een gids neemt, laat het dan een Tibetaanse gids zijn.

Hoe je dan verder kunt naar bv laos, dat weet ik eerlijk gezegd niet, maar er zijn forums op deze site waar ze het wellicht wel weten.

Mocht je met een groepje naar Tibet gaan en werk je toevallig bij defensie, zet dit dan niet op de visumaanvraag. Vorig jaar was ik met twee mensen in Kathmandu die dat wel hadden gedaan, die waren een halve dag en veel leugens kwijt over hun functie bij defensie om zichzelf alsnog aan een visum te helpen.

Dankjewel erik voor je tips.

Als toerist over land naar Laos gaat al zeker niet over Myanmar tenzij je per vliegtuig aankomt in Myanmar heb ik begrepen.

Ikzelf zou heel graag Lhasa in Tibet zien maar misschien ruil ik dit wel in voor Bangladesh en Myanmar, ben er nog niet helemaal uit. Ook Bhutan staat erg hoog op m’n wantlist maar dit zou ogenschijnlijk duur zijn voor toeristen. Heel misschien probeer ik dat via vrijwilligerswerk maar daar ben ik nog voor aan het zoeken…