Iemand tips?

Nieuw hier :wink: Vandaag op twitter een hele leuke reis gezien naar Nepal en Tibet: http://bit.ly/1nupW5c De reis ziet er super uit. Ik en mijn man willen deze reis graag deze zomer doen, samen met onze drie zoons van 14, 17 en 19 jaar. Onze vraag of er dingen zijn waar we rekening mee moeten houden. We snappen natuurlijk dat het een avontuurlijke reis is en dat we rekening moeten houden met de hoogte en wat je wel en niet kunt eten. Maar wie is al eens met pubers naar Nepal en Tibet geweest? Denk je dat het een leuke reis is of heb je alternatieven? Dan kunnen we dit aan de reisorganisatie doorgeven. Iemand die tips heeft? En wat zijn de beste vliegtickets (We wonen in Almere dus Schiphol is het dichtste bij).

Nepal lijkt me uitermate geschikt voor een reis met tieners. Maar Tibet? Alles daar staat in het teken van de religie (prevelende oudjes overal) en verder veel Chinese prostituees.

Via Wereldwijzer app

Ik heb een vergelijkbare reis gemaakt met een vriend, dus zonder reisorganisatie en zonder kinderen. Ik vond het een erg mooie trip, mijn reisverslagen zijn te vinden op IkReis - Reizen naar Tibet en Nepal: route, tips en ervaringen (Tibet) en IkReis - Rondreis Nepal: mijn route door de Kathmandu Vallei (Nepal).

Wat ik bijzonder vond aan de reis zijn de bovengenoemde ‘prevelende oudjes’ (veel pelgrims), de kleurrijke tempels en de overweldigende landschappen. Houd er wel rekening mee dat je in het regenseizoen reist. Ik ben ook gebonden aan schoolvakanties en ben in dezelfde tijd gereisd, en behalve af en toe een bui heb ik vooral veel wolken gehad. Dan sta je ineens bij het Everest Basecamp, en dan kun je het topje van de berg welgeteld twee minuten zien omdat het bewolkt en mistig is! Dat is jammer, maar ik heb er desalniettemin geen spijt van dat ik ben gegaan. Zie ook de foto’s op mijn site.

Het is zeker een mooie reis. Maar of het interessant is voor je kinderen, hangt van hun belangstelling af. De reis heeft een aantal facetten: natuur, landschappen, mensen en andere cultuur / boeddhistische cultuur. Zo jong zijn je kinderen niet meer, dus moet je m.i. een beetje weten in te schatten of dat hun interesse heeft. En ze kunnen het zelf ook denk ik goed aangeven of het hen iets lijkt.

Hallo!

Leuk, al die reacties. Mooi om de foto’s te zien en de reisverslagen te lezen, krijg er al helemaal zin in! Jenny, wij gaan ook alleen met ons gezin op reis hoor, we willen zeker niet in een groep op reis en daarom hebben we voor een individuele reis gekozen! Omdat Tibet soms een moeilijk land is met visum en permits en dat soort dingen kiezen we voor een Nederlandse reisorganisatie, dat is veel makkelijker met de reisverzekering, wat hopelijk niet nodig is! Hopelijk hebben wij net als jij niet veel regen (en geen wolken als we bij de Everest zijn)! Tibetlover, onze kinderen zijn opgegroeid met vakanties op natuurkampeerterreinen, huisjes in afgelegen streken en reizen naar niet-toeristische bestemmingen, ze zullen vast genieten van Nepal en Tibet en kijken er net als wij al naar uit. Als je nog een tip hebt wat we zéker moeten gaan zien in Tibet laat je het ons dan weten? We kunnen de reis bij deze Nederlandse reisorganisatie namelijk helemaal op maat laten maken als we dat willen, erg fijn!

Met de groeten van Regine

Hallo Regine,

Tibet heeft veel moois te bieden, maar aan de reis die je noemt te zien, heb je maar zo’n 8 dagen in Tibet. En je eindigt in Nepal. En dan staat daarmee je reisroute in principe vast. Een aantal dagen Lhasa, en dan via de zogenaamde friendship highway met Gyantse, Shigatse, Sakya en EBC richting Nepalese grens. Als je nog niet eerder in Tibet bent geweest, dan zie je zo heel veel hoogtepunten. Ik zie in Shigatse niet het grote Tashilhumpo klooster op het programma staan. Vind ik toch wel een must. Ik ben zelf totaal acht keer in Tibet geweest, waarvan zeven keer in de laatste 3,5 jaar. Ik heb dus al heel veel daar gezien. Tibet is fantastisch. Maar zoals gezegd, biedt het aantal dagen dat jullie in Tibet zijn weinig ruimte om andere dingen te gaan doen/zien. Ik wijs jullie om ideeën op te doen op mijn eigen website met foto’s / info over Tibet en mijn foto’s op Picasaweb van mijn reizen met daarbij veel foto’s van Tibet. Bij de foto’s staat vermeld waar die genomen zijn. Ook op mijn website tref je de reisprogramma’s aan van mijn laatste twee reizen in Tibet. Zie hiervoor de volgende links:

http://www.ellenebens.nl/
http://picasaweb.google.com/ellenebens

Succes met het voorbereiden van jullie reis en als jullie vragen hebben, kunnen jullie die altijd aan mij stellen.

Groet, Tibetlover