Op dit moment zijn wij onze reis door thailand ongeveer aan het bedenken.
Vandaar de vele vragen… sorry… Uiteraard willen we Chiang Mai aan doen en daar rondreizen. Maar ik heb wel een paar vervoersvraagjes:
wij willen met de trein naar Chiang Mai. Ik lees hier overal dat de meeste mensen voor de nachttrein kiezen (met kans op slecht slapen), maar ik vraag mij af of waarom dit zo is. Kan je niet gewoon de dagtrein nemen? Of is dat echt een heel gek idee?
We willen graag rondreizen in het noorden, ongeveer 5 dagen vanuit Chiang Mai. Wat ik hier veel lees is dat autorijden niet echt een lolletje is. Wat zijn goede alternatieven? En wat zijn van die alternatieven zo ongeveer de prijzen?
Voorbeeld van route, tijden en kosten: Nachttrein Bangkok&Chiangmai
upperbed 531 baht (€ 11.95)
lowerbed 610 baht (€ 13.73)
commisie 91 baht (€ 2.05)
De trein vertrekt om 22.00 uur en komt officieel om 12.45 uur de volgende dag aan. Een vertraging van een uur komt voor. In totaal zit je dus 15 uur in de trein. Ter vergelijking: de nachtbus van:bangkok naar Chiangmai kost 300 of 350 baht (€ 6.75 of € 7.88) en doet er 10 uur over.De meeste mensen nemen een nachtrein om tijd en logement uit te sparen.gegroet:georgessiam.
weet niet hoe het is op de route bkk chiang mai met de goedkope bussen.
maar de route bkk naar het zuiden richting eilanden hoor ik legio verhalen van mensen die een goedkope bus nemen en bij aankomst erachter komen dat hun tas is leeggehaald.
meeste extreme verhaal dat ik heb gehoord dat ze iets in dus bus spoten en iedereen knock pit was en dat ook alle handbagage was leeggeroofd.
dus neem niet de goedkoopste bus want in dit geval goedkoop is duurkoop.
songserm is een betrouwbaar bedrijf zover ik weet.
Ik heb de nachttrein verschillende keren genomen en het leukste wat ik altijd doe als ik met die trein ga is naar het restaurant en lekker eten en bier drinken. Nog wat leuks al 2 keer op de trein NL muziek te horen gekregen. Dit komt omdat ze een cd van een NL hebben gekregen en ze zijn er helemaal gek van. De thaien doen altijd ontzettend gezellig mee en je ontmoet ontzettend veel reizigers. Ook al zou vliegen goedkoper zijn ik ga lekker met de trein van Bangkok naar Chiang mai mijn favoriet.
:chin:Ik denk dat mensen dit doen om niet een dag kwijt te zijn met reizen als je over dag in de trein zit kost je dit een vakantiedag en het schilt een nacht hotel kosten:THAILAND:
Oke, dus als ik het goed begrijp wordt de nachttrein vooral gekozen omdat je anders hotelkosten hebt en een dag ‘kwijt’ bent in je reis.
Toch vraag ik mij af hoe het is om de dagtrein te nemen, het lijkt me dat je dan veel van de omgeving kunt zien, wie heeft ervaringen??? Ik hoor ze graag!
Met het rondreizen in het noorden per auto bedoelde ik eigenlijk vanuit Chang Mai rijden en dan het bezoeken van bijv de gouden driehoek, bergstammen en het goede olifanten reservaat (ik ben de naam even kwijt). Omdat ik veel lees dat het best gevaarlijk/lastig is om een auto te huren en in het noorden rond te reizen vroeg ik mij af of daar alternatieven voor zijn… en wat uiteraard daar ongeveer de kosten van zijn.
Alternatieven zat afhankelijk van je budget bv wagen met chauffeur reken zo tussen de 30-60 euro ,of gewoon excursies in alle soorten en maten te boeken bij de vele reisbureau,s die er zijn komen je ophalen bij je hotel 10-20 euro. Fietsen,boottochtjes over de rivier wat je maar wilt.
Theo
Heb de vorige keer de trein van rond 15:00 gepakt vanuit Chiang Mai richting Bangkok. De volgende keer zal ik wéér de vroegere trein pakken omdat, zoals je al aangaf, je op deze manier wat meer van het landschap zult zien, en het landschap is echt prachtig!! Ik geloof dat ik wat foto’s heb, zal ze proberen straks na het eten te posten :chin:.
Als ik zo de verhalen goed lees dan blijkt dat een goede auto huren incl alle verzekeringen enz. enz. via een gerenomeerd bedrijf bijna net zoveel kost als een chauffeur voor een dag. Wat ik mij afvraag, stel nou dat je een auto met chauffeur regelt: kan je dan ook bijvoorbeeld meerdere dagen weg bijv 4 en onderweg overnachten? Zo ja, hoe zit dat dan met eten en een slaapplek voor de chauffeur? En waar vind je zo’n taxi?
:chin:Ja dat is ook mogelijk van noord naar zuid lijkt me dit ook wel een optie maar van zuid naar noord lijkt me dit niet echt nodig je komt dan in het middag uur aan hebt dus de hele ochtend om naar buiten te kijken alvast een fijne tijd toegewenst in Thailand:THAILAND:
Je kan bij green wood travel een auto met chauffeur (met of zonder engels sprekende gids) regelen via internet, kijk op hun website voor verdere details!
Wat ook een optie is dat je bv een aantal dagen in Chiang Mai verblijft en vandaar uit vervoer voor de omgeving regelt vervolgens met de bus, er rijden zeer luxe bussen bv de VIPbus van Greenbus (ca €6)in 4uur naar Chiang Rai en vanuit daar kan je ook lokaal je trips regelen .
Dat verhaal van iedereen in de bus narcotiseren geloof ik persoonlijk niet.
Wat wel waar is: diefstal is een probleem, maar: alleen op de zogenaamde Khao San bussen, dus de bussen waarvoor de tickets worden verkocht op de reisbureaus (met name Khao San Road). Daarop is het bijna de gewoonte dat een handlanger van de chauffeur in het bagageruim kruipt en alle backpacks doorzoekt.
Dit komt niet voor in de reguliere bussen (waarvoor tickets worden verkocht op het busstation) en niet op de bussen naar andere bestemmingen dan Chumpon-Surat Thani (dus de Golf eilanden en zuid Thailand. o.a. Krabi, Phuket).
Wat betreft autorijden in het Noorden van Thailand: is geen enkel probleem naar mijn mening, en valt enorm mee. Autohuur en zo naar het noorden gaan om daar ook vervoer te hebben is dus naar mijn mening zeker een overweging.
Je hebt gelijk, natuurlijk kan het op reguliere bussen voorkomen, maar daar komt het (vrijwel) nooit voor.
Na lezing van je verhaal vraag ik me trouwens af wat voor soort bus je genomen hebt. De reguliere bussen komen namelijk rond de vertrektijd vrijwel continu langs, en zijn vrijwel allemaal volgeboekt bij vertrek vanaf het busstation. Ik heb er ook nog nooit een busboy op gezien. Daarnaast hebben deze bussen geen nummers zoals we gewend zijn (dus geen: lijn 56 rijdt naar Phuket, 55 naar Surat Thani, etc.) Ik praat dan alleen over de lange afstandsbussen Bangkok-Phuket.
Ik heb het vermoeden dat je ook in een van de Khao San bussen terecht bent gekomen. Maar ik moet er wel bijzeggen dat ik tegenwoordig deze bussen eigenlijk niet meer neem, nu de kosten van een vliegticket fors naar beneden zijn gegaan.
Ik heb ze op een iets andere manier up-geload dan anders, maar je zou een idee moeten krijgen van de omgeving. http://www.mypicx.com/04052010/Nighttrain_Thailand/. Als je, nadat je op de link hebt geklikt, op één van de foto’s klikt dan komt deze wat scherper in beeld!
Tijdens de rit.
Dit was 's ochtends toen iedereen langzaam ontwaakte voor aankomst in Bangkok.
Dat zou ook goed kunnen Steven, om eerlijk te zijn heb ik geen verstand van welke bus, en welke bus niet bij het busstation hoort. Wat ik wel weet is dat de desbetreffende bus de ene dag van Phuket naar Surat Thani reedt, en de volgende dag weer terug. Ook de busboy en de chauffeur waren bekend bij het busstation zelf trouwens.
:chin:Waarde artikelen gewoon als handbage mee nemen dus niet onder in de bus maar dit lijkt me normaal en in elk land moet je voorzichtig zijn met reizen wees niet te nonchelant met de gedachte diefstal over komt mij niet .
pinnen(bij banken) kan ook overal dus niet te veel contanten op zak.
Ja buiten bkk is een auto rit goed te doen maar altijd in het achter hoofd dat je buitenlander bent als je een ongeluk maakt wordt de schuld (bijna)altijd bij de buitenlander neer gelegd.
als dit je eerste reis naar Thailand is zou ik het gewoon bij betaald vervoer laten.
dat is goed geregeld in Thailand:THAILAND:
Ik wil jullie heel erg bedanken voor de vele reacties!
Dankzij jullie tips hebben we besloten om met de dagtrein naar Chaing Mai te gaan en vanaf daar zoveel mogelijk met het OV te gaan doen. We gaan denk ik eerst naar Mae Hong Son of Pai met de bus en vanaf daar op zoek naar rijstvelden, warmwaterbronnen en de vissengrot. Misschien met een organisatie / taxi of (als dat kan) met een brommertje.
Hebben jullie ervaring met deze plaatsen en de mogelijkheden van het bezoeken van rijstvelden, warmwaterbronnen en de vissengrot?
Verder willen we graag 1 regenwoud aan doen. De opties zijn
Khao Yai of Erawan NP. We kunnen ook wel naar Khao Sok maar dan moeten we verplicht naar beneden reizen en we weten nog niet welk strand we gaan kiezen. Om zekerder te zijn van mooi weer in eind juli denken we aan Ko Samet en dan is het niet handig om helemaal naar het zuiden te treinen en daarna weer naar boven.
Hebben jullie misschien ervaringen of tips om een NP te kiezen?