treintickets

Wij willen de nachttrein boeken, verblijven dan in Kanchanaburi en vandaaruit naar koh phayam, Andaman zee, pronvincie Ranong.
Kan ons iemand helpen ivm keuze welk eindstation we dan nemen? Chumpon of Surathani. Vandaar moeten we nog de transfer doen tot aan de haven van Ranong.
Ik zou graag nu reeds de treinkaartjes online boeken, voor de nachttrein. Bij welke site zal ik dan best boeken?
Alvast bedankt.

Hee Magd,

Jij wilt blijkbaar een nieuwe film maken : Mission Impossible 18 of zo…
Er zijn heel wat "uitdagingen "onderweg, ik zal ze even schetsen.

Van Kanchanaburi gaat de nachttrein niet, er is een (eentje maar) zuidelijke spoorlijn die naar Chumphon, Surat Thani e.d. gaat.
De spoorlijn naar Kanchanaburi is een aftakking daarvan, dat houdt in dat je na een stukje ( anderhalf uur of zo) zult moeten overstappen.

Eindstation zal Chumphon moeten zijn, en van daaruit moet je de bus nemen naar Ranong.
Surat Thani is een onverstandige keuze, want dat ligt een paar uur zuidelijk van Ranong.

Uurtje of drie van Chumphon naar Ranong, zeg ik , maar het is langggg geleden, dat zeg ik erbij.

Echter: Dan ben je nog niet in de haven van Ranong, hoe ver dat is , weet ik niet.
Hoe lang het dan nog varen is naar Koh Phayam, ook geen idee.

Hans.

je moet in BKK de trein nemen richting zuiden, dat was al duidelijk. Maar heeft emand ervaring met boeken van de nachttreinickets?
Ook overweeg ik om de nachtbus te nemen, komt s’morgens meteen aan in Ranong, op tijd voor de ferry. Zo vermijd ik de 2 H durende rit van Chumpon naar de haven in Ranong. Iemand ervaring met deze nachtbus? Uit ervaring weet ik wel dat reizen in een vip bus in Thailand wel comfortabel zijn.

Nee Magd,

Je hoeft voor de nachttrein niet helemaal terug naar BKK, je kunt ergens “onderweg” instappen.

Waar dat is weten ze in je hotel of guesthouse in Kanchanaburi wel. Ze kunnen je daar ook vertellen hoe daar te komen.

Uiteraard kun je ook een nachtbus nemen, dat is aan jou.
Hans.

Hallo,
Weten jullie op welke website je best boekt als je een nachttrein wil boeken van bangkok naar chang mai / chang rai? Welke is het meest betrouwbaar?
Alvast bedankt!

Hee Jessica,

De nachttrein gaat wel naar Chiang Mai, en niet naar Chiang Rai. Chiang Rai ligt iets noordelijker, een busrit van 4-5 uur .

In principe is het niet nodig de nachttrein vooraf te boeken, behalve in dec-jan, en enkele Thaise feestdagen.

Zodoende houd je je reis flexibel. www.seat61.com schijnt een goede site te zijn.

Hans.

Hey,
Bedankt voor je reactie. Wij gaan idd in januari naar thailand en willen daarom onze nachttrein op voorhand boeken. Ik zal eens kijken op seat61, bedankt!
Enige ervaring met de nachttreinen in thailand? wat is het best 1ste of 2de klas, wat raad je aan?
Jessica

De beste keus is de tweede klasse met airco en een onder bed.

Hee Jessica,

Zaan heeft hardstikke gelijk !

En trouwens: Wanneer je na 11-12 januari reist, niet op een vrijdag, en niet net voor Chinees nieuwjaar, dan is vooruit boeken niet nodig.

Hans.

hey! bedankt voor jullie reactie! Wij gaan voor de eerste maal naar thailand en dit met mn ouders, dus we willen iets minder risico nemen ( voor hen dan want wij hebben reeds veel landen in azie doortrokken ) door ook wat eens te boeken bij zon lokale travel agency, hebben jullie aanraders?

Hee Jessica,

Je schrijft: “we willen iets minder risico nemen”.
Het mooie van Thailand is dat je altijd keuze genoeg hebt, met uitzondering van 10 dec-10 januari. Je reist na die tijd, dus het kan nog wel eens een
enkele keer voorkomen dat het hotel van je keuze vol zit, maar dat was het dan ook wel.

Thailand kun je perfect bereizen via de “go with the flow” methode.
Je blijft dan een dagje langer waar je het naar je zin hebt, en vertrekt een dagje eerder waar je bent uitgekeken.

Stel, de nachttrein zit vol. Dan neem je de nachtbus, die is er ook.
De nachtbus is wat luxer, maar mist de charme “we gaan met z’n allen op hetzelfde doel af” van de nachttrein.

Mooi dat je met z’n vieren bent, want dan kun je een minibus met chauffeur huren, en gaan naar de plekken die je interesseren.
Voor weinig geld, dat ook nog.

Hans.

Hey Hans,

Bedankt voor je reactie. Iets minder risico nemen is mss een verkeerde uitdrukking :slight_smile:
We willen er wel een programma insteken omdat we maar 17dagen hebben en dan niet te veel tijd willen verliezen door nog te moeten zoeken achter een nachttrein of zo.
We willen graag eerst enkele dagen bangkok bezoeken en dit zelfstandig, maar om bijv de floating market te bezoeken, zouden we liever een excursie boeken en er naartoe gevoerd worden zodat we niet trein na trein moeten pakken, dus vooral om tijdbesparend te zijn. Dus we betalen liever iets meer dan da we er snel zijn voor zo’n excursie, begrijp je?
Maar kun je dit dan ginder ter plekke boeken of idd met een minibusje daar naartoe? Heb je adresjes?

Bedankt voor je reactie,
Jessica

Hee Jessica,

Nu begrijp ik hoe je het hebt bedoeld…
Meestal kun je voor dat soort vragen prima bij je accomodatie ter plekke terecht.

In Bangkok logeer ik altijd in Atlanta Hotel, Sukhumvit Soi 2,
www.theatlantahotelbangkok.com. Daar kun je prima terecht. Er zit een dame achter een desk, die regelt alles voor je.

Hans.

Hey,
Bedankt voor je reactie!
Heb je al zelf gereden met een auto in thailand?
Jessica

Hee Jessica,

Nee, dat heb ik nog nooit gedaan.
Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar zeker in en rond Bangkok en andere grote steden,
en in het algemeen snelwegen, en in het donker is het niet aanbevelenswaardig.

Ga ervan uit dat, wanneer je iets overkomt, je vrijwel altijd de schuld zult krijgen.

Maar voor dit alles: Wanneer je voor rond 50 euro per dag een auto met chauffeur kunt nemen,
en reizen met bus of trein een (heel) andere ervaring is dan hier, waar zou je je dan druk over maken ?

Hans.

Ga ervan uit dat, wanneer je iets overkomt, je vrijwel altijd de schuld zult krijgen.

Een veelgehoorde redenering die niet op waarheid berust. Als iemand een comfortabele chauffeur is, is er geen reden om snelwegen of steden te mijden. Ik rijd zelf inderdaad niet graag in Bangkok, maar dat is meer vanwege onbekendheid en moeten zoeken plus uitstekend openbaar vervoer dan andere redenen.

Wij hebben al in verschillende Aziatische landen ( ook links ) zelf een auto gehuurd en das altijd al goed meegevallen, da zal wel in thailand niet anders zijn zeker?
We zijn niet van plan om in Bangkok een auto te huren, maar wel in Chang Mai, zo naar Chang Rai rijden en alles rond Chang Mai zelf bezoeken.
Hopelijk valt dit in thailand ook mee, mijn man kan gelukkig uitstekend rijden :slight_smile:
Ja grootsteden zoals Bangkok zijn idd moeilijker omdat je er de weg niet kent en dan al die eenrichtingsverkeerstraten en zo, dus daarom liever geen auto in Bangkok en idd een chauffeur inhuren, dus als je er goeie plaatsen kent om dit te boeken, laat het me gerust weten!
Alvast bedankt voor jullie reactie,
Jessica