De laatste jaren hebben de kranten vol gestaan
over elkaar de kop inhakkende, neerschietende Maluku’s en laskar jih(haat) cellen op Ambon manisee. Zouden daarom nog mensen niet gauw naar de oostelijke buiten gebieden gaan…?!
Als je al 20 uur hebt gevlogen ben je misschien het reizen ook wel even zat en de kosten. Zou dat een reden zijn dat het toerisme zich met name zo concentreert op de bekende plaatsen: Java/Bali…?!
Eerste keer in een land zijn de hoofdattractie’s; Java & Bali de moeite waardt, zeker de Borobudur, en de Prambanan. De verder gelegen Bromo heeft ook charme.
Vliegen naar de buitengebieden, is een gedoe en dus ‘not done’. Overstappen en door vliegen naar plekken die anders zijn dan het ‘‘paradijs’’ Bali dat is not done…
ikzelf zou juist naar zo’n afgelegen plaatsen willen daar is het tenminste niet overspoeld door toeristen, als de massa bang is of andere problemen heeft met deze locaties dan zeg ik ok dat zet ik op mijn lijstje,
maar ik denk de meeste mensen kiezen voor veiligheid en een makkelijke vakantie, als mensen iets in de krant lezen gaan ze er waarschijnlijk nooit meer naartoe en dat is denk ik de hoofdreden waarom er weinig mensen komen en dat er weinig mensen komen is denk ik de tweede regel dan voelen mensen zich nog onveiliger en is het nog moeilijker om er te komenook zal het toerisme hier dan minder ontwikkeld zijn\worden\blijven
Het is gewoon voor mij als reisbegeleider. Als je regelmatig naar de bekende plekken gaat met een groep toeristen die je begeleid dan wordt het gewoon. Ik ga ook liever ergens anders heen dan de bekende plekken. Indonesie is zo groot; 3 tijdzones, van Sabang naar Merauke ben je 9 uur in het vliegtuig, meer dan 13.000 eilanden; zoveel meer dan alleen Java en Bali.
20 uur in een vliegtuig. Is niet mis. Dan ben je blij als je op Nghurai Airport Denpasar aankomt en een hoteletje aan de Jl. Raya Pantai Kuta hebt en daar een ‘paradijselijke’ vakantie viert, huur er een scootertje bij en race wat over en weer door Kuta, ga naar de Mata Hari in Denpasar, voor een cocktail sunset ga je naar Kudeta, Jalan Dyana pura heeft ook een aantla leuke tenten Liquid, Bahiana, Fashioncafe, en meerdere. Je vitamine D doe je op met wat sunlotion op het strand. Een island tour erbij met een paar site steps naar Ubud, de noordkust.
Transport is erg duur op Papua, vooral als je alleen gaat, grote afstanden die je moet afleggen, dure benzine enz. In kleine plaatsen moet je soms dagen wachten op een vliegtuigje, dat niet kan vliegen vanwege het slechte weer, of volgeboekt is. Je moet daar niet met een instelling van “effies naar Papua” naar toe gaan. Dan kun je beter naar het toerisme gaan van Bali, hoewel dat is weinig toerisme vandaag de dag. Massa ontslagen in het toerisme na de laatste bomblast. Verder en dat is mijn indicatie: het toerisme wordt op Bali juist extra gepromoot door de Indonesische overheid ten koste van andere regionen. De achtertuin van ‘down under’ de place to be for aussie’s is de toerisme plek van Indonesie en dat zal het voor velen blijven.
Net wat jij zegt denk ik:de meeste mensen kiezen voor veiligheid en een makkelijke vakantie; dan is Bali een optie… Beetje aan sleutelen met bv een tour over Sumatra, en een overland Java en zo door naar het paradijs op Bali…
wat zijn nog andere goedkopere en weinig toeristische opties in indonesie of oceanie ? ik maak me geen zorgen om veiligheid maar ik heb niet veel te besteden
Goedkope tickets zijn voor mij een sprookje, want ik heb er niets aan, ik moet altijd een open retourtje hebben, dat een jaar geldig is. Plus een Airline die geen omweg maakt. Garuda was altijd de maatschappij die dat kon leveren voor een zeer schappelijke prijs, dusdanig dat ik altijd met groot plezier bijbetaalde om Premium Classe te zitten, helaas dit sprookje is uit. Nu moet ik Air Frans/KLM vliegen niet het meest gezellige spul in de lucht, in vergelijking met de Aziaten die vliegen> de Singapore girl is een toch iets galanter dan een blauwmantelpakje van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij.
Maar goed om terug te komen op jouw verhaal…
Lombok, t’is lang geleden (jaar of 5) dat ik daar voor het laatst geweest ben en het eilandje heb doorkruist met wat familie. Vraag me echter niets meer.
Het wordt ook pulau perawan (maagdelijk) genoemd.
Bali = pulau dewata (goden) , maar lombok is wat mij betreft paradijselijker (en maagdelijker) dan Bali. Je gaat 50 jaar terug in de tijd…
Accomodaties en vervoer zijn gemakkelijk ter plekke te regelen in Indonesie…(spreek je een woordje Indonesisch…? .
Je kan ook beginnen in de Kebon Raya te Bogor, niet naar Jakarta is een vuile teringzooi, dan per auto door het mooiste deel van Java : Sunda. Yogya de Borobudur heel vroeg in de ochtend met je liefje hand in hand op de trappen. Dan naar Malang pak gelijk nog een paar theetuinen erbij, er is veel in Semarang de moeite waard even proeven aan wat thee en pak er een sate kambing bij, geen ayam. Je zou in het bergoord Bandungan kunnen gaan zitten, koud daar, 's avonds lekker dicht tegen je liefje aan. Je zou nog iets in Oost Java kunnen doen: Bromo of zo en dan naar het eiland: Bali. pak daar en paar Bir Bintang en een paar kara-okee bars en je vakantie is okee.
Vliegtickets zijn vaak te boeken in combinatie met een arrangementje op bv Bali. Touroperator X heeft 50 stoelen die hij verkoopt in combi met een paar weken beachbungalow Kuta, na een paar weken beachbungalow Kuta gaat Tijn weer fijn terug naar Holland voor een schappelijk prijsje off season.
Oceanie…dan zit je met hele andere tickets Tijn…RTW, richting downunder, endan een cirkel pacific (conjunction ticket) oid van Qantas naar Fiji of zo, kost geld…
ok bedankt voor de informatie maar ik zal er de komende jaren waarschijnlijk niks mee kunnen, ik ben nog maar 14 en ik ben nog gebonden aan de wensen van het gezin omdat het op mijn leeftijd moeilijk is om alleen zo’n vakantie te organiseren maken en laat staan financieren ik heb gelukkig nog ouders die graag vakantievieren dus ik zie zeker nog wat van de wereld voordat ik alleen op pad kan zij (en vooral mijn broer die ook inbreng heeft) zijn meer gericht op veiligheid en een makkelijke vakantie dan ik en de financiering zal ook moeilijk worden voor vier man dus voor mij zit zo’n trip er de komende jaren niet in maar toch bedankt voor de hulp
Als je met een ervaren reisorganisatie naar de Molukken of Papua reist is er niets gevaarlijks aan. Zij zijn op de hoogte van eventuele problemen en zullen die plekken omzeilen of er helemaal niet naar toe gaan.
De meeste mensen gaan niet zelf op onderzoek uit via internet enz maar laten zich informeren door familie en kennissen, waarvan de meesten ook alleen naar de bekende plekken gaan.
Verder reizen (vliegen, varen) is natuurlijk wel duurder en dan heb je meestal ook nog minder comfort. Op Ambon heb je nog wel goede hotels maar op Saparua, Ceram en de Banda Eilanden zijn de mogelijkheden minimaal.
Maar als je het financieel kunt veroorloven laat je dan niet weerhouden door angst om naar deze prachtige eilanden af te reizen. De natuur is adembenemend, de zee biedt op veel plekken nog imposante duik en snorkelplekken. De bevolking is bijzonder vriendelijk en gastvrij.
Wij hebben afgelopen februari een 4-weeks reis Molukken mogen beleven en zijn, buiten ons gezelschap van 16 mensen geen andere toeristen tegen gekomen. Wij reisden met Arcadia Alkmaar die daar ruime ervaring mee heeft. Ons reisverslag/dagboek is nu ongeveer klaar en is voor geïnteresseerden te bekijken op http://wiki.snaaijer/index.php/Molukken2007/HomePage incl. foto’s en achtergrondlinken.
Marina
Waarom gaan mensen niet zo snel naar de uithoeken als Maluku/Papua en andere plekken?
Het antwoord is denk ik simpel:
Mensen willen niet ontheemt zijn van de gemakken en luxe van de toeristische trekpleisters als Bali en Java. Ten tweede is het vliegen op buitengebieden vaak heel erg duur en dat hebben mensen er of niet voor over, of ze hebben het geld simpelweg niet te besteden.
Ik denk niet dat mensen zich erg laten weerhouden door de berichten over dat het onveilig zou zijn. Want er zijn genoeg andere landen die vaak veel onveiliger zijn en daar viert het toerisme ook hoogtij.
Ten eerste denk ik dat weinig mensen de verre uithoeken van Indonesie bezoeken, omdat er weinig over gepubliceerd wordt in de reisreclame. De meeste organisaties bieden grotendeels reizen naar Java en Bali aan. Daarnaast denk ik dat veel mensen een negavitieve indruk hebben om bijv. de Molukken of Sulawesi te bezoeken waar voor een deel nog negatief reisadvies wordt afgegeven. Ook is een bezoek aan een meer afgelegen plek vaak duurder en ontbreekt de luxe er. Ik ben vorig jaar naar de Kleine Soenda Eilanden geweest (Lombok, Sumbawa, Komodo, Flores) en daar heb ik ervaren dat de minder toeristische plekken heel bijzonder zijn en dit vooral in de cultuur terug te vinden is. Daar vind ik de bevolking op z’n puurst en vaak ook op z’n vriendelijkst. Dit heb ik niet alleen in Indonesie ervaren, maar ook in landen als Vietnam en Madagaskar. Ik zou heel graag nog een keer naar Sulawesi en naar Sumba, Oost-Flores, Alor, Solor en Timor willen gaan.
Groeten,
Chiel
www.traveltoparadise.nl
Mijn persoonlijke indruk (heb de Molukken, Papua, Flores, Komodo, etc., etc. bezocht) is dat hoe verder je naar het oosten gaat, hoe hoger het “toeristen naaien” in het lokale vaandel staat. Bij alles wat je probeert te regelen, aan accommodatie, transport, uitstapjes, huur van brommer of duikspullen, bij alles worden werkelijk IDIOTE prijzen gevraagd. Ik denk dat deze mentaliteit van de locals al gauw doorverteld wordt, dus een echte mond- op mondreclame krijgen deze gebieden ook niet.
Mijn ervaringen zijn in het geheel niet zoals hierboven beschreven door mp2036, integendeel.
Op West Papua na heb ik in de afgelopen 15 jaar veel ‘onbekende’ regionen bezocht, waarvan echte hoogtepunten Maluku en Noord Maluku, de Sanger-Talaud eilanden (2x), Pulau Simeulue en Kepulauan Banyak (Aceh) en recentelijk nog de Banggai eilanden (Sulteng).
Nergens ben ik echt afgezet of ook maar een poging daartoe, veelal werd me onderdak en eten aangeboden en moest ik moeite doen om er überhaupt iets voor terug te kunnen geven/doen. Ik was Gast met de hoofdletter G, niets dan respect voor deze mensen.
Niemand valt je lastig met ‘transpor, souvenir’, iets wat op Bali en andere toeristische hotspots wel anders is!
ik weet wel dat ik in 1995 voor het eerst naar de molukken ging…en steeds daarna weer,
Op den duur kwam ik veel toeristen tegen die naar de molukken gingen en
ook naar papua nieuw guinea willen gaan
maar toen de toeristen het oosten ging ontdekken werd op ambon gevochten tussen moslims en christenen
RAAR??? want ze hebben altijd vredig met elkaar geleefd en dat waren familie en bloedveranten van mekaar
Ik denk dat dit een politieke spelletje was om toeristen niet massaal naar de buitengebieden te laten gaano want het geld moet immers op java bali en sumatra blijven rollen
weet je dat de hoge pieten van het leger ook investeringen hebben op Bali