Waarheen?

Hallo,

Ik wil rond mei graag twee maanden een groepsreis doen. Maar ik weet niet zo goed waarheen. Mijn voorkeur gaat uit naar Zuid-Amerika (Peru, Ecuador, Bolivia, Brazilie) maar ik twijfel een beetje vanwege de lage temperaturen rond die tijd.

Dus mijn vraag: Waarheen?
Ik wil graag zoveel mogenlijk zien en doen. En een beetje low budget, indien mogenlijk.

Ervaringen en tips zijn welkom!

Alvast bedankt;)

Twee maanden is een mooie tijd om te gaan reizen, maar kun je aangeven in welke maanden je wilt? Het klimaat is namelijk best een raar beestje in Zuid-Amerika.

Ik ben geen grote fan van koud weer maar in zulke prachtige landen als Peru en Bolivia maakt het mij echt niet uit als het geen strandweer is. Overdag valt het trouwens best mee hoor, kan het best t-shirt-weer zijn. Maar in het Andesgebergte kan het vooral 's nachts erg afkoelen. Maar in Ecuador en Peru heb je ook een kuststrook met milder klimaat, en Ecuador, Peru en Bolivia hebben regenwoud / Amazonegebied waar het altijd warm en klam is (en aardig veel regent).
Verder heb je in diverse gebieden ook hot springs waarin je kunt zwemmen, dus lekker opwarmen. :slight_smile:

Brazilië is zo gigantisch groot, dat heeft veel verschillende klimaatzones. In het noorden is er eigenlijk vooral een droog seizoen en een regenseizoen (en het hele jaar warm tot heet), terwijl in het zuiden wel andere klimaatregels gelden.

Los van dit alles is het klimaat in de hele wereld enorm van slag en moet je je ook niet blind staren op bestaande klimaattabellen. :slight_smile:

Overigens zou je ook zelfstandig kunnen rondreizen daar, heb ik ook twee keer gedaan (Chili, Bolivia, Peru 1997-1998, en Brazilië + Peru 2006). Op mijn website vind je samenvattingen en veel foto’s. Zelfstandig reizen is goedkoper en flexibeler. Als je het ergens leuk vindt, kun je langer blijven, en als het tegenvalt reis je gewoon door.

Hopelijk heb je hier wat aan. Succes met de keuzes.

Bedankt!

Ik heb er nog is overnagedacht en met een vriendin over gehad, (zij heeft deze reis gedaan) en er zijn inderdaad ook warmere periodes. En inderdaad, Zuid Amerika is het wel waard. Gewoon slim inpakken.

Ik heb besloten met een groepreis te gaan omdat ik zelf nog niet zoveel zelfstandig heb gereisd. Ik ben dan ook pas 18. Alle plekken die ik wil zien zitten in deze reis en mocht ik een excursie niet willen doen kan ik me uitschrijven en mn eigen plan trekken.

Nogmaals bedankt voor de reacties!

Alleen maar hitte heeft ook nadelen hoor. :slight_smile: Bijvoorbeeld in Laos was het elke dag 30 graden en heel klam, en was het overdag eigenlijk te heet om wat actiefs te ondernemen (behalve op/in het water). Ik heb toch af en toe een fietstocht gemaakt of een stevige wandeling door de jungle, omdat ik niet zoveel uren van de dag bij het hotel wilde blijven of alsmaar in cafeetjes in de schaduw zitten… maar dan was het echt afzien in de brandende zon en hoeveel vocht en zout je dan verliest. :slight_smile: En ook in de bus zitten als het 30 graden is (en in de bus ongeveer 40 graden) is ook geen pretje.

Kortom trek je niet teveel aan van het feit dat het vaak 15-20, soms 10 en soms 0 graden is waar je heen gaat. Misschien kom je ook in gebieden waar het wel 30 graden is.

Oh ja en een muts help veel, qua warmtebeleving voor je hele lijf. En een winddicht fleece vest kan heel fijn zijn. Of combineer een fleece jas / vest met een winddicht regenjasje.

Veel plezier!

Ja daar heb je inderdaad gelijk in. Ben ik 2008 naar Thailand geweest en dat was best wel pittig met de warmte soms.

Ik heb net even je site bekeken, gaaf zeg! Al die reizen:)

heb je trouwens nog tips voor me om (low budget) aan spullen te komen? (goede slaapzak, jas, etc)

Moet je een slaapzak meenemen dan? Ik gebruik liever gewoon de lakens en dekens die de hotels verschaffen. Of boek jij de reis bij een organisator die zegt dat je een eigen slaapzak nodig hebt? Ga je ook kamperen bijvoorbeeld?

Ik vind spullen van Wildebeast (bij Perry Sport) altijd prima, en veel goedkoper dan die dure merken. Misschien mag je ook wel spullen lenen van vrienden / familie.

Ja er zijn dagen dat we kamperen, vandaar.
Maar als ik zo op deze site zit te kijken, zou ik ook best naar Afrika willen om vrijwilligers werk te doen, lijkt me ook ontzettend leuk! Moeilijk zeg, kiezen!

Ja ik kan inderdaad vast ook wel dingen lenen, moet ik nog even rondvragen.

Dankje!

Vrijwilligerswerk kan je ook altijd nog in Nederland doen… ook werk dat effect heeft op Afrika of Zuid-Amerika. Ik zou lekker vakantievieren als ik jou was. :slight_smile: Met het geld dat je daar - al reizend - uitgeeft, ondersteun je ook de lokale economie.