Ik en een studiemaatje gaat 5 maanden stage lopen op Aruba. Daarna willen we 3 weken naar Nicaragua of Costa Rica. Ik lees overal dat je beter kunt kiezen tussen een van de twee, omdat 3 weken erg kort is. Ik hoor dat CR op sommige plekken al redelijk verwesterd is daarom kiezen we liever voor Nica.
Welke plekken moeten we absoluut gezien hebben? We landen op Managua waarschijnlijk en vanaf daar willen we onze reis voortzetten…
In 3 weken is dat voldoende om het westen en het oosten van het land te zien? Ik kan namelijk niet kiezen. Onze voorkeur gaat uit naar avontuur en we zouden graag wat van het regenwoud willen zien…
Wie o wie heeft er tips? Ik hoor graag van jullie!!! alvast bedankt!
3 weken is idd heel erg kort, het is daarom beter om 1 land te kiezen. Costa Rica is vrij verwesterd vergeleken met Nicaragua.
Je kunt veel hoogtepunten in Nicaragua in 3 weken zien, maar dan ben je eigenlijk alleen aan het reizen, dan dat je ergens bent. Voor de drie weken dat je er bent zou ik het volgende aanraden: vliegen op Managua, Granada (en omgeving), San Juan del Sur en Isla de Ometepe (eventueel León).
Aangezien je regenwoud wilt bezoeken, zou ik eerder kiezen om naar Costa Rica te gaan en een paar nationale parken te bezoeken. De omgeving rond deze parken is vaak minder verwesterd.
Venezuela en Colombia liggen veel dichterbij Aruba dan Costa Rica of Nicaragua, je zou eventueel ook daar heen kunnen gaan voor regenwoud.
Ik heb 2,5 week door Nicaragua gereisd en de volgende plekken bezocht:
(- Magagua direct achter ons gelaten door meteen na aankomst een taxi naar Granada te nemen. Andere mogelijkheid is een shuttlebusje (Paxeo ofzo). Want Managua schijnt groot en gevaarlijk te zijn en niet zo mooi.)
Granada (en Las Isletas), mooie stad, leuke eilandjes (boottripje van een uurtje is genoeg, maar eventueel kun je ook overnachten op een van die mini-eilandjes)
Isla de Ometepe (wel aardig maar eigenlijk kost het in verhouding veel reistijd… en elders zijn ook veel vulkanen… de kanotocht daar vond ik wel heel mooi.)
Estelí, beetje ruig stadje in de bergen, koffieboerenland, koeler klimaat, leuke café’s en parkje, m.n. La Casita net buiten de stad, veel mooie muurschilderingen en grafitti in de stad, ook wel leuke marktkramen
Miraflor national park - homestay bij een koffieboer en een lerares. Erg leuke ervaring, primitief, mooie omgeving. Te regelen via Luz & Luna in Estelí.
León, superleuke bruisende stad, heet klimaat. Daar in de buurt ook van een vulkaan af geboard (zittend op een speciaal board) met 46km/u, erg gaaf, dit is goed te regelen via bv. Bigfoot hostel. Met gratis biertje en twee superlekkere mojito’s achteraf. Leuke markten, café’s, restaurants, kerken. Op vrijdagavond live muziek bij ViaVia Hotel / Bar, leuke mix met veel Nicaraguanen en expats en toeristen.
Las Peñitas strand, op halfuurtje van León. Rustig, relaxed, nog niet toeristisch, heet.
(- Op het eind ook een bus naar Managua en zonder overnachting daar, direct naar het vliegveld gereisd.)
Wat ik nog had willen doen: canopying (hoog tussen boomtoppen slingeren) bij de Massaya vulkaan; de Massaya vulkaan bekijken.
Ik vond dit al met al best te doen in 2,5 weken. De afstanden zijn maar klein in westelijk Nicaragua. We hebben niet echt regenwoud gezien, wel het Miraflor natuurgebied / bergen.
Wat bij de keuze Nica / Costa Rica ook meespeelt is dat Costa Rica vrijwel 2x zo duur is. Dat hoorden wij van diverse mensen die in beide landen hebben gereisd.
De suggestie voor Colombia vind ik ook een goeie, als het goedkoper is om daarheen te vliegen. Daar heb je echt het Amazonegebied en het schijnt een supermooi land te zijn. Ik hoor altijd alleen maar lyrische verhalen erover. Gewoon opletten waar je niet heen moet gaan, maar grote delen schijnen best veilig te zijn.
Venezuela schijnt juist best wel onveilig te zijn.