In 2009 ga ik naar Honduras en aansluitend op mijn reis wil ik graag Nicaragua en Costa Rica bezoeken. Vanuit Costa Rica vlieg ik door naar Equador (en dan reis ik over land verder naar Peru). Ik vraag mij nu af hoeveel tijd ik zal uittrekken voor Nicaragua en Costa Rica. Ik wil graag natuurparken en steden/dorpen gaan bekijken, ook excursies naar bijvoorbeeld ecologische boerderijen lijken me erg leuk.
Ik heb echter geen idee hoe lang ik hiervoor uit moet trekken! Ik wil liever niet meer dan 2 maanden hieraan besteden omdat ik dus ook nog naar Equador en Peru ga. Ik vind het ook moeilijk om qua budget in te schatten wat ik kwijt zal zijn.
Wie heeft beide landen binnen twee maanden bezocht? Vond je dit voldoende of te kort/te lang?
Ik heb Costa Rica en Nicaragua in drie en halve week bezocht en dat is echt veel te weinig als je ook de tijd wilt hebben voor een vrije dag. Ik was overal maximaal 2 dagen en aangezien je behoorlijke afstanden moet afleggen is zeker 6 weken aan te raden.
Als je nog wat meer het oude onderontwikkelde leven wilt zien, zou ik je echt aanraden om Nicaragua goed te bekijken. Costa Rica is toch al meer verwesterd, al zijn er prachtige plekjes te bekennen.
Hoi,
Ik ben in 2006 van Costa Rica door Nica, Honduras naar Guatemala gereisd en dit op 5 weken. Heb enkel wat hoogtepunten gezien. In 2008 heb ik dan 4 weken door Honduras gereisd. Dit alles als “backpacker”
Voor langere afstanden de TicaBus en Hedman Alas bus genomen.
In Costa Rica kwa natuur enkel Corcavado National Parc bezocht; afgelegen, niet toeristisch en de mooiste natuur die ik ooit gezien heb (wel niet zoveel wildlife wegens o.a. een ziekte onder de apen die toen massaal stierven)
In Nica enkel Granada waar ik een hulpproject bezocht
Heb heel veel praktische infomatie (kostprijzen, adressen, duur verplaatsingen e.d.); Indien je meer info wenst, altijd welkom.
Je kan ook een kijkje nemen op mijn websites:
Als je zo rondreist, neem dan de tijd om op één plek wat langer te blijven, inplaats van overal maar één of twee dagen te blijven. Je kunt beter op een plek 5 dagen zijn en dan die omgeving goed gaan bekijken/ontdekken, als vrijwel alleen maar in bussen of autos te zitten. Je komt dan misschien op wat mindere hoeveelheid plekken, maar waar je bent geweest heb je alles goed gezien. Praat met de eigenaren van het hotel, zij kennen immers hun omgeving het beste? Zij kennen soms plekjes die in geen enkele reisgids staan. En al die highlights in de boekjes? Mooi, maar druk, toeristisch en duur. Vaak kun je dezelfde dingen zien op andere plekken waar het niet druk en toeristisch is.
Bijvoorbeeld Monteverde: mooi maar druk en duur. Waarom niet naar San Gerardo de Dota, halverwege San José en San Isidro? Helemaal niet druk, en toch dezelfde nevelwouden waar de quetzals te zien zijn. En wie kent nou de waterval Santo Cristo in Tinamaste, halverwege San Isidro en Dominical? Een schitterende plek, je waant je in het paradijs. Maar bijna niemand kent de plek. En Boruca, het indianendorpje halverweg San isidro en Palmar Norte? Daar maak je kennis met cultuur en levenswijze van de indianen en mag je wellicht helpen bonen plukken voor het middagmaal.
Veel plezier in Costa Rica, waar 12 maanden nog niet genoeg is om alles te zien.
bedankt voor jullie reacties! Ik ben inderdaad ook van mening dat je beter 1 ding goed kan zien dan een paar dingen gehaast. Die ervaring heb ik zelfs opgedaan in Amerika en ik ga het nu zeker anders aanpakken.
bedankt voor de tips, ik heb ze genoteerd en neem ze mee!
groetjes Mika