In de zomer van 2014 ga ik samen met een vrienden 30 dagen naar Midden Amerika. We hebben ons ticket geboekt, we komen aan in Guatemala-City en vertrekken een maand later vanuit Managua, Nicaragua. Heeft iemand toevallig dit stuk ook gereisd? Is het goed te doen? En wat zijn de belangrijke dingen die we echt moeten zien?
Alle tips (ook over waar te slapen etc.) zijn meer dan welkom! We willen gaan backpacken, low budget, en hebben allebei al een aantal verre reizen op deze manier gemaakt.
Ik zou beginnen met een reisgids (bijv. Lonely Planet) aanschaffen en op internet zoeken wat er te zien is. Drie/vier landen in 30 dagen is heel erg kort. Je moet van te voren dus echt bepalen wat je wilt zien en eigenlijk zo min mogelijk tijd besteden aan het reizen zelf. Ik ben zelf nooit in Guatemala of Honduras of El Salvador geweest, dus echt specifieke tips kan ik je niet geven, behalve Roatan in Honduras, dit schijnt een van de best duikplekken ter wereld te zijn! Het zijn allemaal relatief gezien onveilige landen, dus check van te voren ook het reisadvies van Minbuza zodat je weet welke gebieden je niet heen moet reizen. Stel dat je in Nicaragua maar een week de tijd hebt, dan raad ik het volgende aan: Drie dagen Granada met uitstapjes in omgeving (dus Masaya, Laguna de Apoyo, Mombacho). En vier dagen in León, of San Juan del Sur of Isla de Ometepe.
Ik ben net een weekje terug van dezelfde route, maar in omgekeerde richting. Wij hadden een krappe 3 weken de tijd. Gevlogen op Managua en meteen doorgegaan naar Granada. Daar een paar dagen geweest met wat uitstapjes (Mombacha, tochtje over het meer). Daarna Léon, met een overnachting op de Telica-vulkaan. Vond ik erg gaaf (wel een redelijk pittige klim). Daarna Estelí. Vanuit Estelí met een wat luxere bus naar San Salvador. Paar dagen Playa el Tunco en 4 dagen Santa Ana, met uitstapjes naar Tazumal, Santa-Ana vulkaan en Ataco. En toen nog 2 dagen Antigua.
Ik was zelf al eerder in Guatemala en Nicaragua, daarom had ik bijvoorbeeld Tikal en Ometepe al gezien. Tikal vind ik eigenlijk een ‘must’, maar ligt wel aardig uit de route. Je kan het als 1 of 2-dagentrip boeken vanuit Antigua, maar dat zal wel best duur zijn. Wij hebben alles met de gewone bussen gedaan en dat is prima te doen. Alleen van Esteli naar San Salvador een duurdere touringcar gepakt: op zo’n lang stuk is dat wel fijn en scheelt tijd. Onze goedkoopste kamer was 15 dollar, de duurste 25 (In Santa Ana: hostel Casa Verde: zeer aan te raden). Als we echt hadden gewild, had het nog wel goedkoper gekund. Wij waren in 3 weken iets van 650 euro pp kwijt.
Ik zou iig de Lonely Planet eens door gaan kijken en dingen eruit pikken die je echt wil zien. En dan grofweg een route bepalen; de rest komt ter plekke wel! Een zeer mooi vooruitzicht!