Ik ben van plan om per januari 2014 3 maanden door Midden Amerika te gaan reizen. Ik weet alleen niet zeker of ik het ga redden met de centjes. Ik hoor dat de uitgaven vaak toch hoger zijn dan van te voren ingeschat.
Mijn plan is om eerst een maand in Nicaragua Spaans te gaan leren en daarbij in een gastgezin te verblijven. Daarna wil ik graag een maand rondreizen richting Guatemala waar ik een leuk vrijwilligersproject heb gevonden. Daar wil ik dan ook nog een maand blijven. De Spaanse les en het vrijwilligerswerk zijn inclusief verblijf en 3 maaltijden per dag. Als ik dat en mn vliegticket van mijn budget af haal heb ik nog zo’n 1500 euro over. Dit om tijdens de maanden in Nicaragua en Guatemala leuke dingen te doen en om 1 maand rond te reizen, en dus verschillende plaatsen te bezoeken, richting Guatemala.
Ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met het rondreizen in Midden Amerika die mij misschien kunnen vertellen of mijn reisplannen realistisch zijn of dat ik mijn plannen beter wat kan aanpassen. Er staat namelijk nog niks vast.
Ik denk dat je met 1500 euro voor een maand een mooi budget hebt voor in landen zoals Nicaragua, Honduras en Guatemala. Tip: probeer als je Spaanse lessen neemt in Nicaragua, dit op verschillende plekken te doen, bijv. in Granada, León, San Juan del Sur. Zo zie je meteen ook meer van Nicaragua dan dat je op een plek zit voor een maand en dan alleen de weekenden vrij hebt om te reizen. Veel taalscholen hebben ook zo’n programma. Nicaragua is een erg goedkoop land en heeft heel veel te bieden. Daarnaast moet je ermee rekening houden dat je tijdens je Spaanse lessen en vrijwilligerswerk door de weeks niet kunt reizen, dus dat je van te voren goed moet bedenken wat je per land graag wilt zien en dan daarvoor tijd inpland. Ik zou in Nicaragua vooral Granada en omgeving bezoeken incl. Isla Ometepe, de Pacifische kust en het noorden, zoals León, Matagalpa, Estelí. En dan in Honduras in ieder geval de Caribische kust, zoals Roatan. Verder ken ik Honduras of Guatemala niet goed, dus kan ik niet echt tips hierover geven.
Hartstikke bedankt voor je reactie! Na veel lezen op het internet weet ik niet zeker of Guatemala wel een goede keuze is. Aangezien ik als vrouw alleen op reis ga. Nicaragua, Costa Rica en Panama zijn volgens velen toch een stuk veiliger. Dat ik in Nicaragua start en Spaanse lessen ga volgen is in ieder geval zeker, dus hartstikke bedankt voor de tips! Nu nog even verder twijfelen of ik daarna richting het noorden of het zuiden ga.
Costa Rica en Panama zijn relatief veiliger dan Honduras en Guatemala, maar deze landen zijn ook stukken duurder. Dus daar moet je wel rekening mee houden met je budget! Daarnaast zijn het ook meer toeristische en ontwikkelde landen, terwijl Honduras en Guatemala weer authentieker zijn. Je moet zelf dus kijken welke landen je het meest aantrekken om te reizen.