Nicaragua, Honduras en Guatemala of Panama, Costa Rica en Nicaragua

Hoi!

Ik en mijn zus willen deze zomer (2012) gaan backpacken door midden-amerika. Nu dachten we in de eerste instantie aan Panama, Costa Rica en Nicaragua. Maar na wat research, komen we er achter dat Panama en Costa Rica vrij duur zijn. Nu denken we er dus aan om Nicaragua, Honduras en Guatemala aan te doen. We hebben in totaal 2 maanden de tijd en reizen echt op een low budget. Voor welke 3 landen zouden jullie gaan en waarom?

Groetjes!

Hallo,

Mijn vriendin en ik willen november en december 2012 door Midden Amerika gaan trekken en ook in ieder geval Cuba en misschien nog Jamaica. Wij denken te beginnen in Cuba, dan evt. Jamaica en dan via Cancun door zoveel mogelijk verschillende landen trekken en terugvliegen van San José in Costa Rica. Maar ook wij willen low budget.

Volgens ons is juist Costa Rica de moeite waard en dat willen we dan ook sowieso doen. Voor de rest gaan we alles nog uitzoeken, dus als jullie deze zomer geweest zijn dan horen we graag jullie tips en ook die van anderen!

Graag horen we van reizigers wat we vooral moeten gaan zien!

Groetnis!

Alles hangt af van twee dingen. (1) hoe lang ga je reizen en (2) wat wil je te zien krijgen. Op basis hiervan kan ik je volgende tips geven.
Om drie Midden-Amerikaanse landen volledig te kunnen uitkammen, reken ik (is persoonlijke mening uiteraard) op een 3-tal maanden. Je kan het uiteraard in minder tijd maar dan vrees ik dat je ten eerste keuzes gaat moeten maken en ten tweede door het snelle reistempo waardevolle momenten gaat missen. Zo kan een namiddagje babbelen met een local in een parkje soms bevredigender zijn dan een dagje gaan trekken in een mooi nationaal park. Maar voor dat babbeltje ga je slechts tijd maken als je langer reist. Als je maar één maand hebt beperkt je dan tot één land (max. 2). Ik ben in Panama en Nicaragua geweest (en op doorreis door Costa Rica maar slechts enkele dagen) en kan je Nicaragua erg warm aanbevelen.

Ten tweede; wat wil je te zien krijgen? Wil je vooral voor (tropische) natuurbeleving is Panama fantastisch. Wil je mooie steden bezoeken, marktjes doen, sferen opsnuiven van verschillende culturen,… is Nicaragua heel leuk! Voor culturele zaken moet je absoluut niet in Panama of Costa Rica zijn, naar mijn mening. Correct me if I’m wrong.
Ik ben niet overal in Midden-Amerika geweest maar mijn gevoel zegt me dat je eerste etappe (Nicaragua, Honduras en Guatemala) een betere mix heeft van cultuur en natuur dan je andere etappe met Panama en Costa Rica. Met Panama en Costa Rica ga je wel een pak comfortabeler kunnen reizen (qua overnachtingen e.d.) maar daar hangt uiteraard ook een prijskaartje aan vast… het duurste van heel Midden-Amerika.

Wat het ook wordt, no worries… het zal wel fantastisch zijn.

groeten

Joris

Costa Rica is inderdaad wat duurder en ook meer toeristisch. Nicaragua is een echte aanrader en zeer voordelig. Ook Guatemala heeft heel veel te bieden. Je zou ook El Salvador nog kunnen overwegen.

In Panama zijn Panama-Stad (je hebt er een mooi historische gedeelte en een modern gedeelte met hele luxueuze malls) en Bocas del Toro (hier komen backpackers uit heel de wereld) aanraders. Qua prijzen valt Panama wel mee, er zijn in ieder geval genoeg mogelijkheden om goedkoop te overnachten, in het bijzonder in Bocas waar heel veel low budget reizigers heen gaan.

saludos
Spaanstalige Wereld

Ik ben net twee maanden in panama geweest en kan het zeker aanraden, erg mooi, voor natuur én cultuur. In twee maanden heb ik nog lang niet alles gezien, maar ik ben dan ook een langzame reiziger :wink: Zie eventueel mijn blog voor meer over Panama. Maar het is niet het goedkoopste land. Costa Rica is nog duurder. Nicaragua ben ik niet geweest maar hoor er niets dan goeds over! Als budget erg belangrijk is is Nicaragua, Honduras, Guatemala waarschijnlijk een betere optie.

Ben het eens met Joris!

Vorig jaar ben ik 2 maanden in CR & Panama geweest, nu doe ik in 3 maanden de rest van de landen. Honduras vond ik persoonlijk niet zo heel bijzonder vergeleken met de rest vd landen.

Backpackers zijn vaak te spreken over 1 Nicaragua, 2 Guatemala en 3 Panama… moeilijk kiezen dus…
Ik zou zelf sowiezo voor Guatemala en Nica gaan… guatemala veel avontuur/natuur en nica idd veel cultuur. Panama vond ik ook erg leuk… en het volgens mij na nica, guatemala het goodkoopste.

Ik zou zeggen, koop een Lonley planet, lees wat de dag budgets zijn voor elk land (bij mij klopte dat precies).
Je kunt altijd naar een land vliegen en kijken hoe je reis loopt en hoeveel tijd je over houd.

Met twee maanden zou ik het houden bij 2 landen. In Nicaragua alleen al zou je makkelijk 2 maanden kunnen reizen zonder je te vervelen. Ik vond dat een heerlijk land voor vakantie, veel variatie van cultuur, natuur, geschiedenis, landschappen (vochtige tropen, strand, drogere bossen, vulkanen… en natuurlijk erg leuke steden). Mijn foto’s vind je hier.

En probeer in het voorjaar een cursus Spaans te doen (als je dat niet al spreekt)! Dat maakt het reizen 10x zo leuk.

Hallo,

Ik ben Steffie en samen met een vriendin ga ik in september naar Centraal Amerika. Wij twijfelen over net dezelfde dingen en geraken er maar niet uit. We zijn ook wat bang voor het weer? Weet er iemadn hier iets meer over? Waar hebben we minder kans op regen? We houden wel van wat afwisseling, strands is leuk, maar wat avontuur, cultuur hebben we ook wel graag.

Ik heb centraal amerika gedaan in 2011/ 2012 Van panama tot mexico.

Misschien heb je wat aan mijn site.

www.joycevandijk.waarbenjij.nu

[

Bedankt Joyce :slight_smile: