Hola!
Mijn vriend en ik willen dit jaar een keer naar Midden Amerika, nadat we nu 3 jaar achter elkaar naar Azië zijn geweest. We twijfelen nu alleen ontzettend tussen Nica en Panama (over Cuba hebben we ook nog nagedacht, maar we zijn bang dat dat wat te duur gaat worden) en hopen dat we o.a. door jullie tips tot een goede keuze kunnen komen.
Twee jaar geleden wilden we ook naar Nica, maar helaas waren, toen we eindelijk onze vakantie akkoord hadden en konden boeken, de ticketprijzen niet te betalen. We hopen dus dat het dit jaar wel lukt om de grote plas eens over te steken;-). (Overigens erg jammer dat de prijzen naar Azië zoveel goedkoper zijn, maar goed).
We zitten gebonden aan juli en hebben helaas maar 3 weken vakantie, dus zullen een dag of 18-19 op vakantie gaan.
Zelf ben ik in Costa Rica geweest en dit vond ik echt fantastisch qua natuur, vond het 1 grote dierentuin! Mijn vriend zou ook graag een x naar Costa Rica willen, maar omdat ik dit al gezien heb, ga ik toch liever naar 1 van de andere landen. Daarnaast vond ik CR best aan de prijs. Ik ben me er wel van bewust dat deze drie landen niet echt met elkaar te vergelijken zijn, dat ze allemaal min en pluspunten hebben.
Wat we zoeken op vakantie? Mooie natuur en dieren voor het CR gevoel zou geweldig zijn! Lekkere stranden met in de avond wat vertier, wat cultuur (hoewel wij geen mensen zijn die bijvoorbeeld de hele vakantie gaan tempelhoppen hoor). 's Avonds willen we toch wel graag wat gezelligheid en ergens een borrel kunnen drinken zonder dat we met z’n 2en aan de bar hangen haha. Al met al zoeken we van alles een beetje.
We zijn de afgelopen jaren gewend om behoorlijk veel kilometers te maken op reis. Op zich is reizen ter plekke dus geen probleem, maar we willen het dit jaar wel iets rustiger aan doen en wat meer relaxen, want dat is natuurlijk ook vakantie.
Daarnaast zijn wij wel “budget reizigers”. We zijn absoluut niet op zoek naar luxe, maar willen wel gewoon lekker kunnen eten, drinken en tours kunnen doen. We weten dat Nica goedkoop is en over Panama horen we hele verschillende verhalen. Weet iemand wat de dagbudgetten zijn voor beide landen?
Nou, alle tips zijn welkom! Alvast bedankt!
Beter laat dan nooit… Misschien heb je de keuze al gemaakt maar als je CR laat schieten voor Panama omdat CR te duur is of je al een deel gezien hebt… Ga dan niet naar Panama. Onze ervaring is dat Panama veel duurder is dan CR, vooral hotels en vervoer. Daarnaast moet je echt op zoek naar de natuur, wat in CR overal dichtbij is. Daardoor kom je dus bij die dure hotels, want je wilt toch op de mooie plekken verblijven. CR is niet zo groot maar biedt zoveel verschillende gebieden, heb je alles al gezien? Nica is wel een goedkoper alternatief, maar daar heb in geen ervaring mee.
Groetjes,
Jose
Via Wereldwijzer app
Hoi José
Bedankt voor je antwoord! Maar de vraag was inderdaad Panama of Nicaragua omdat ik al een uitgebreide rondreis heb gemaakt door Costa Rica. Geweldig en prachtig land, ik was helemaal verliefd!!! Natuurlijk nog niet alles gezien, maar wil nu graag een ander Midden Amerikaans land aandoen en het liefst wel wat minder toeristisch (en daardoor ook wat avontuurlijker) dan Costa Rica. De keuze is op Panama gevallen. Deels omdat we een goede aanbieding qua vliegticket hebben gevonden wat ontzettend scheelde met nica op het moment van boeken en deels na zeer positieve verhalen van mensen uit onze omgeving. We verheugen ons erop! Ik lees overigens overal dat Panama juist goedkoper is dan Costa Rica? Maar dat is dus niet jullie ervaring? We gaan het meemaken, gelukkig dus al geld op t ticket kunnen besparen ;-).
Via Wereldwijzer app
Hi,
Dat klinkt heel bekend! Een simpele tip: richt je op de toeristische parken en gebieden, daar buiten is vaak echt niets. En als je wilt zien wat wij daar deden : www.joseluken.blogspot.com, reis van 2011.
Groetjes en veel plezier!
Via Wereldwijzer app
Wij zijn in beide landen geweest, zowel panama als Nicaragua . Panama gingen we ook vooral heen voor de visarun. We hebben een poosje in Costa Rica gewoond. Nee ik vind Panama niet duurder dan Costa Rica. En ook hier is veel natuur te vinden hoor. Ga een beetje van de gebaande paden af en je komt de mooiste plekjes tegen. Uiteraard als je sommige bekende dingen wil bezoeken ontkom je niet aan toeristische ( duurdere) gebieden. Wij onderhandelde altijd over de prijs van een overnachting. En ja dat leverde soms flinke kortingen op!
Wij vonden ook het openbaar vervoer in panama beter. Overal rijden kleine busjes naar elke plaats. Het is niet helemaal duidelijk waar en hoe maar met behulp van de mensen daar kom je overal met die busjes. En dat had Costa Rica niet.
Nicaragua is wel goedkoper dan Costa Rica vonden wij. En ook prachtig. Veel natuur en aardige mensen.
Maar het blijft toch ook altijd een beetje de vraag… Wat is duur, hoe duur wil je het maken en wat wil je zien?
Smaken en ervaringen verschillen tenslotte altijd.
Neem eventueel een kijkje op onze site… Wij zijn door heel centraal America gereisd in een half jaar…( waren op wereldreis)
Www.joycevandijk.waarbenjij.nu
[