Nicaragua of Panama?

Hola!

Mijn vriend en ik willen dit jaar een keer naar Midden Amerika, nadat we nu 3 jaar achter elkaar naar Azië zijn geweest. We twijfelen nu alleen ontzettend tussen Nica en Panama (over Cuba hebben we ook nog nagedacht, maar we zijn bang dat dat wat te duur gaat worden) en hopen dat we o.a. door jullie tips tot een goede keuze kunnen komen.
Twee jaar geleden wilden we ook naar Nica, maar helaas waren, toen we eindelijk onze vakantie akkoord hadden en konden boeken, de ticketprijzen niet te betalen. We hopen dus dat het dit jaar wel lukt om de grote plas eens over te steken;-). (Overigens erg jammer dat de prijzen naar Azië zoveel goedkoper zijn, maar goed).

We zitten gebonden aan juli en hebben helaas maar 3 weken vakantie, dus zullen een dag of 18-19 op vakantie gaan.
Zelf ben ik in Costa Rica geweest en dit vond ik echt fantastisch qua natuur, vond het 1 grote dierentuin! Mijn vriend zou ook graag een x naar Costa Rica willen, maar omdat ik dit al gezien heb, ga ik toch liever naar 1 van de andere landen. Daarnaast vond ik CR best aan de prijs. Ik ben me er wel van bewust dat deze drie landen niet echt met elkaar te vergelijken zijn, dat ze allemaal min en pluspunten hebben.
Wat we zoeken op vakantie? Mooie natuur en dieren voor het CR gevoel zou geweldig zijn! Lekkere stranden met in de avond wat vertier, wat cultuur (hoewel wij geen mensen zijn die bijvoorbeeld de hele vakantie gaan tempelhoppen hoor). 's Avonds willen we toch wel graag wat gezelligheid en ergens een borrel kunnen drinken zonder dat we met z’n 2en aan de bar hangen haha. Al met al zoeken we van alles een beetje.
We zijn de afgelopen jaren gewend om behoorlijk veel kilometers te maken op reis. Op zich is reizen ter plekke dus geen probleem, maar we willen het dit jaar wel iets rustiger aan doen en wat meer relaxen, want dat is natuurlijk ook vakantie.
Daarnaast zijn wij wel “budget reizigers”. We zijn absoluut niet op zoek naar luxe, maar willen wel gewoon lekker kunnen eten, drinken en tours kunnen doen. We weten dat Nica goedkoop is en over Panama horen we hele verschillende verhalen. Weet iemand wat de dagbudgetten zijn voor beide landen?
Nou, alle tips zijn welkom! Alvast bedankt!

Hola,

Leuk dat jullie naar Nicaragua gaan! Ik kan je helaas niet veel over Panama vertellen, maar wel over Nicaragua. Nicaragua is een erg goedkoop land, met een dagbudget van 25 euro pp kun je prima backpacken met ruimte voor wat meer luxe, zie hier wat bepaalde dingen kosten.

Nicaragua heeft niet zoals Costa Rica grote nationale parken waar je allerlei wilde dieren makkelijk kunt spotten, maar Nicaragua biedt zeker mooie en spectaculaire natuur (zoals vulkanen, laguna’s, stranden, nevelwouden, jungle, etc.) en wildlife. Vaak is dit wat moeilijker toegankelijker, omdat er op dit moment relatief gezien nog weinig toerisme is, maar dit zal de komende jaren wel veranderen. Daarnaast is de sfeer heel gemoedelijk in Nicaragua, totaal anders dan bijv. in Costa Rica of Panama. Nicaragua heeft authenticiteit en charme door haar cultuur, de open en gastvrije mensen, de (koloniale) stadjes en traditionele dorpjes.

“Wat we zoeken op vakantie? Mooie natuur en dieren voor het CR gevoel zou geweldig zijn!” –> Jungle in Río San Juan, nevelwouden, koffie- en cacao plantages in omgeving Matagalpa of Estelí, canyon Somoto, Isla de Ometepe
“Lekkere stranden met in de avond wat vertier, wat cultuur (hoewel wij geen mensen zijn die bijvoorbeeld de hele vakantie gaan tempelhoppen hoor).” –> San Juan del Sur en omgeving. Perfect voor surfen en uitgaan/feesten. Ook de Corn Islands zijn een must, tropische stranden, duiken, reggae en chillen. Mocht je erg van surfen houden, dan zijn de stranden omgeving Tola een must.
" 's Avonds willen we toch wel graag wat gezelligheid en ergens een borrel kunnen drinken zonder dat we met z’n 2en aan de bar hangen haha. Al met al zoeken we van alles een beetje." –> Granada, León en San Juan del Sur zijn hier heel geschikt voor. In Managua kun je verder goed uitgaan. Maar in Nicaragua maken ze overal een feestje met een fles Flor de Caña (lokale rum), biertjes en muziek!

Saludos,
Sole

Muchas gracias Sole!

Onze voorkeur gaat op dit moment ook uit naar Nica!!! Het lijkt ons toch wat meer divers en makkelijker te bereizen qua afstanden.

We moeten even wachten totdat we onze vakantie akkoord hebben en hopelijk zijn tegen die tijd de prijzen nog te betalen. Hebben nu een ticket gevonden van rond de 950 en dat is prima lijkt me. Wel echt duurder dan Azie, maar goed, dat hebben we er wel voor over.

Helaas zullen we gezien de krappe tijd toch een keuze moeten maken tussen bestemmingen.
We hadden al gelezen dat San Juan del Sur het enige stukje echte jungle is, maar dat de reis hier naartoe behoorlijk wat tijd vergt, dus ik denk dat we dat overslaan dan. Andere mooie natuur is ook goed. En volgens mij zijn er overal wel apen bijvoorbeeld, voor het tropische gevoel? We hebben afgelopen jaar de echte jungle op Sumatra al gezien, dus is het niet zo erg om dat dit jaar over te slaan.

Hetzelfde geldt eigenlijk een beetje voor de Corn Islands. We lazen dat het een lange reistijd is en best prijzig om er te komen? En persoonlijk denken we niet dat het kan tippen aan de Aziatische stranden, maar dat kunnen we natuurlijk helemaal mis hebben! Is puur gebaseerd op de foto’s die we her en der zagen haha. Dan heeft Nica misschien weer andere authentieke Midden-Amerikaanse plaatsen die de moeite waard zijn. Zitten in dubio, want toch lezen we ook dat dit wel echt een must see is.

Op dit moment dachten we zelf globaal aan (eigenlijk dezelfde dingen die jij schreef haha)

• Granada (Manaqua willen we perse overslaan, dus dachten meteen een taxi te nemen richting Granada)
  • Miraflor (Esteli?) of Selva Negra (Matagalpa?) welke is mooier?
  • Somoto (is dat echt de moeite waard?),
  • Leon
  • terug naar Granada
  • Isla de Ometepe. Of hoeven we dan niet eerst een nacht in Granada en is het te doen om direct door de gaan?
  • San Juan del Sur voor toch een relaxte strand afsluiting.

Een beetje in deze volgorde denk ik?
Hoeveel nachten zullen we nodig hebben op Isla de Omtepe denk je? Als je ook een beetje wilt relaxen. Een nacht of 4?

Nou, als we geboekt hebben zal ik hier op het forum nog wel een reisschema posten om naar te laten kijken;-)!

Saludos!

[quote=“puravida83, post:3, topic:136339”]

We hadden al gelezen dat San Juan del Sur het enige stukje echte jungle is

Rio San Juan bedoel ik natuurlijk haha

Hola,

De Corn Islands zijn zeker de moeite waard om te bezoeken, dus trek daar zo’n 5 dagen voor uit. Als je aankomt op het vliegveld in Managua is het idd het beste om meteen met de taxi naar Granada te gaan en daar een paar dagen te verblijven. Qua dorp/stad is Matagalpa veel leuker en aantrekkelijker dan Estelí, qua natuur hebben beiden veel moois te bieden. Miraflor is wel echt groot en vooral interesssant omdat je dan bij de lokale boeren kunt overnachten en dus naast de mooie natuur ook het traditionele Nica plattelandsleven kunt ervaren. Somoto is ook zeker de moeite waard. De reis León-Granada duurt ongeveer 3-4 uur, dus als je 's ochtends vroeg vertrekt uit León, dan kun je in een dag naar Isla de Ometepe reizen. Voor Ometepe zo’n 4 dagen uittrekken, ligt er ook aan wat je wilt doen/zien.

Saludos,
Sole

F

Sent from my GT-I9300 using Wereldwijzer Reisforums mobile app