Nicaragua,costa rica en panama

Ik zal me even voorstellen,mijn naam is nadia en ik ga dit jaar samen met mijn vriend rondtrekken in Nicaragua,Costa-rica en Panama.Graag had ik informatie bekomen van personen die in één van deze landen reeds verbleven.Alle tips zijn welkom vooral in verband met goede verblijfplaatsen en misschien ook super mooie plaatsen die niet echt toeristisch zijn maar wel de moeite waard.Kortom alles is welkom.Daar het de eerste keer is dat ik gebruik maak van een forum ,weet ik niet echt goed hoe het in z’n werk gaat maar daar zal ik waarschijnlijk snel genoeg achter komen.

Oef, waar te beginnen…

nicaragua: absolutebaanraders zijn
leon, het strand bij leon, de cerro negro (vulkaanboarden).
Granada: leuk stadje met veel excursienmogelijk heden, bv naar de vulkanen masaya en mombacho. Ook kan je vanuit hier naar laguna apoyo een (warm) meer in de krater van een vulkaan.
Ometepe Island
San juan del sur: surfen
sla de hoofdstad managua over. Daar is niet veel aan en het isber gevaarlijk.

Costa Rica:
natuurpark rincon la vieja vond ik zelf erg mooi (lava velden, watervallen). Ook cahuita np en de omgeving vN vulkaan Arenal (hete rivieren etc).

Er is zoveel dat het lastig is wat te noemen. Costa rica is veel toeristischer dan nicaragua. In nicaragua is het handig wat spaans te spreken. Nicaragua is significant goedkoper dan costa rica. In beide landen is het ov prima.

zie ook www.backpackmarcel.reismee.nl voor een verslagje van costa rica en nicaragua.

Succes!

1 like

Hola,

Leuke plannen in het vooruitzicht! Hoelang ga je? Dit is namelijk ook bepalend welke mooie plekken je allemaal kunt zien. Je schrijft dat je graag mooie plekken wilt zien die niet te toeristisch zijn. Genoeg plekken in Nicaragua die je dit bieden. Naast de plekken die Marcel noemt, zou ik een week uittrekken voor Río San Juan of de Caribische kust, of lekker een week op de unieke Corn Islands! Daarnaast ook wat tripjes naar het noorden (Somoto cañon, Matagalpa en Estelí met UCA Miraflor). Doe sowieso een vulkaanhike, (bijv. Telica vulkaan, daar zie je 's nachts de lava stromen) en Cerro Negro (vulkaanboarden). Ik zou voor Nicaragua zeker een maand uittrekken! Het is ook een vrij goedkoop land, zeker vergeleken met Costa Rica en Panama. Goede verblijfsplaatsen zijn eigenlijk overal wel te vinden in Nicaragua. Neem voor de handigheid een reisgids mee, bijv. Lonely Planet, zodat je eventueel van te voren al een idee hebt waar je kunt overnachten. Maar vaak als je eenmaal op reis bent, kom je ze zelf tegen of hoor je weer van andere reizigers over goede overnachtingsplekken. Als je een beetje je programma weet en welke plekken je wilt aandoen, kunnen we hier meer info over geven.

In Costa Rica idd Cahuita, Rincon de la Vieja. Ook Monteverde, Tortuguero, La Fortuna en Corcovado zijn mooie plekken. Met Panama heb ik helaas geen ervaring, dus kan je daarmee niet helpen.

Saludos,
Sole

1 like

Je kunt inspiratie opdoen in mijn blog. http://blog.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/7/tpod.html

1 like

Ben ik het helemaal mee eens!! Bij San Juan del Sur is het ook erg leuk om naar de schildpadden te gaan! Veel goedkoper om daar te doen dan in Costa Rica.
Ik vond Nicaragua echt helemaal geweldig! Super relaxed land en heel goedkoop.

Sowieso vond ik Costa Rica wat tegenvallen nadat we in Nicaragua zijn geweest. Wel erg fijn was het om zelf een auto te huren bij Liberia. Van daaruit gingen wij naar Monteverde (erg duur en toeristisch, maar wel heel leuk de Canopy Tour!), van daaruit naar Arenal, Poas, Torteguero (aanrader), daar overigens de auto ingeleverd. Dan met een bootje naar beneden naar Puerto Viejo. Hele leuke tocht, weer eens wat anders dan die bussen e.d. Daar kun je overigens wel heel leuk feesten als je daar van houdt. Vanuit daar zijn wij naar Panama gegaan, eerst naar Bocas del Toro, leuke eilandjes, snorkelen en weer op stap. Daarna naar Panama City en San Blas, wat echt helemaal geweldig was!!! Echt een aanrader. Hadden wel meer willen zien, maar tijdgebrek. Hebben 4,5 weken gereisd.

Meeste hostels hadden we uit de Lonely Planet. En we kwamen dan ook vaak steeds dezelfde mensen tegen onderweg. Veel doen een soortgelijk rondje. Hoewel in Costa Rica iedereen uitweek naar verschillende plaatsen.

Succes en vooral heel veel plezier!!

1 like

Ik ben net drie weken terug van mijn vakantie in Nicaragua. Ik ben daar in totaal 3,5 week geweest en wij zijn in de volgende plaatsen geweest:
Granada (mooie stad, koloniale huizen, mooie kerken en veel activiteiten te ondernemen in de nabije omgeving)
Isla de ometepe (vulkaan beklommen en gekayakt op de rio istiam) (veel natuur, geen grote steden en massatoerisme)
San Juan del sur (surfersparadise, leuke uitgaansmogelijkheden)
Leon (geweldige studentenstad, uitgaan, strand in nabije omgeving, vulkaanboarden, vulkanen beklimmen en cultuur)
UCA miraflor (natuur, paard gereden, watervalletjes) Zijn niet naar somoto geweest ivm tijdgebrek
massaya (markt, kerken, vulkanen)
Corn islands (geweldige eilanden, vooral little corn i love it!!!)

Jullie willen veel zien in 4 weken tijd als ik terug kijk had ik een halve week korter en ben maar naar 1 land geweest. Ik denk dat je dan het land wel intenser beleefd en zelf ook tot rust komt omdat je niet om de dag hoeft te reizen en de rustdagen niet helemaal vol hoeft te proppen met äctiviteiten) maar dat is mijn bescheiden mening en ervaring door de jaren heen.

Nicaragua is echt een geweldig land en zou zo weer teruggaan. Ik hoop dat jullie ook een toffe tijd zullen hebben!!

1 like

Het allermooiste van Nicaragua vond ik het reizen met het openbaar vervoer.
Wij zijn met de bus vanuit Costa Rica naar de grens gegaan. Daar naar Nicaragua gelopen, visum gehaald ed. En in dat dorpje de bus genomen naar Granada. Het binnenlopen van het land is al een beleving. Er staat gelijk een heel marktje met allemaal mensen die druk aan het doen zijn. Een stadsbus wat een oude Amerikaanse schoolbus is. Je loopt een totaal andere wereld in.
Costa Rica is erg gericht op de toerist en daarom ook makkelijker/toegankelijker. Nicaragua is dat duidelijk minder. Tuurlijk kun je ook met de Ticabus (en 100 andere buitenlanders) van CR naar Nic., maar ik zou het iedereen aanraden om met het lokale OV te gaan.

Granada vond ik een prachtig stadje, maar dat vind je denk ik al gauw als je CR uitkomt (want daar is geen enkele stad de moeite van het bezichtigen waard).

De Ometepe eilanden zijn ook de moeite waard zoals hierboven gemeld. Zeker omdat je met een oude Waddeneilanden boot erheen vaart! Althans, één van de boten die ze hebben is gekocht van NL, wat hier een boot was die naar één van onze waddeneilanden ging.

Als je van koffie houdt dat moet je in Panama zeker een koffietour doen. Wij hebben die bij Kotowa gedaan in Boquete (één van de betere koffiemerken) en dat was erg bijzonder.

Wij zijn in het noorden Panama ingegaan (Sixaola) en in het zuiden CR weer ingegaan Canoas. Allemaal met het lokale OV.

1 like