Binnenkort ga ik voor 4 weken naar Costa Rica en Nicaragua. In Cosa Rica gaan we alleen naar de westkant. We twijfelen of we de vakantie afsluiten in Nicaragua (Leon of San Juan de Sur) of Puerto Viejo in Costa Rica. Wie van jullie is in beide plaatsen geweest en kan ons helpen? Missen we echt zo veel als we Puerto Viejo overslaan? We willen sowieso naar Granada en San Juan del Sur, Leon willen we bezoeken als we besluiten niet naar Puerto Viejo te gaan. Of heeft iemand nog andere suggesties waar we in Nicaragua naartoe ‘moeten’? Alle tips zijn welkom!!
Nog een kleine aanvulling: de dagen zijn beperkt, dus we kunnen niet helemaal naar boven in Nicaragua. Waar zouden we nog naartoe kunnen gaan in het zuidelijk deel? Isla de Ometeppe hebben we bekeken maar daar gaan we sowieso niet naartoe.
Je schrijft dat je in CR alleen naar de westkant gaat. Er zijn twee Puerto Viejos, persoonlijk denk ik dat je Puerto Viejo de Talamanca bedoelt, deze ligt in het oosten tegen de grens van Panama aan. Dit schijnt een Caribbean party town te zijn. Ik ben er zelf niet geweest, dus kan je niet specifiek helpen. Wat ik wel weet is dat de Caribbean geweldig zijn, moet je gewoon een keer zien en meegemaakt hebben. Dus persoonlijk zou ik Caribbean kiezen i.p.v. León, aangezien je ook Granada bezoekt. In het westen van CR ligt Puerto Viejo de Sarapiquí. Dit stelt niet zoveel voor, een grensstadje met bos/jungle. Ben er hier niet geweest, maar dit is de indruk die ik krijg. Gezien je niet veel tijd hebt, zou ik hier dus niet heengaan.
In het zuiden van Nicaragua kun je de volgende plekken bezoeken: Granada, Masaya, (met uitstap Laguna de Apoyo), San Juan del Sur, (eventueel bezoek aan natuurreservaat La Flor), Tola de stranden. Dit is met name strand en surfen. Wil je meer afwisseling qua natuur/cultuur, zou ik Granada + omgeving en Managua + omgeving aanraden, eventueel León. Als je genoeg tijd overhebt raad ik toch Isla de Ometepe aan.
Bedankt voor je reactie! Ik bedoel inderdaad PV de Talamanca. Jammer dat je er zelf niet bent geweest en het dus niet echt kunt vergelijken. Maar je zegt dus eigenlijk dat als je in Granada bent geweest, je in principe niet echt meer naar Leon ‘hoeft’? Of heeft Leon nog echt iets bijzonders te bieden waardoor we er echt naartoe ‘moeten’? Verder heb je het nog over de Tola-stranden. Bij welke plaats horen deze of hoe moet ik dit zien? Bedankt alvast!
Ik zou je vraag over PV de Talamanca op het CR forum plaatsen, zij kunnen je vast wel helpen.
Granada en León zijn beide koloniale steden, maar op hun eigen manier en in een andere omgeving. Als je in Granada bent geweest, is het zeker leuk om ook naar León te gaan, maar als je de keuze hebt tussen de koloniale stad Granada en de Caribbean of de koloniale Granada en de koloniale stad León, zou ik dus de Caribbean kiezen.
Tola is een plaats en in de omgeving bevinden zich verschillende stranden, deze worden wel de Tola stranden genoemd. Tola is bezig om zich tot een toeristische bestemming te ontwikkelen, daarom zijn er op dit moment nog weinig toeristische voorzieningen. Daarom alleen aan te raden als je gaat surfen of een groot strand voor je alleen wilt hebben voor rust en ruimte. Als je deze stranden wilt bezoeken, kun je het beste een taxi nemen vanuit Rivas (of Tola) naar een van de stranden. ($20-$45) Bijv. Playa Pie de Gigante, Santana, Las Salinas en El Astillero.
Ik vond Leon wel heel anders dan Granada. Ten eerste is het er 5-10 graden warmer. En het heeft een heel andere sfeer, en dingen te doen.
Ook kun je daar in de buurt van een vulkaan af boarden (zittend op een speciaal houten bord), een super ervaring.
Het strand daar in de buurt (Las Peñitas) is nog amper ontwikkeld, er zijn een paar hotels maar nog amper toeristen. Zwart zand, mooie zonsondergangen. En binnen een half uurtje kun je in Leon zitten, mocht je nog willen uitgaan ofzo.
Misschien kun je een indruk opdoen uit mijn foto’s.
Isla de Ometepe is inderdaad een hoop gedoe voor niet héél veel toegevoegde waarde. In de rest van het land heb je ook voldoende andere vulkanen.
Ik ben niet in Costa Rica geweest en ook niet in San Juan del Sur (omdat we hoorden dat dat overspoeld is door toeristen, en ook wat crimineler is). Weet niet of het echt zo erg is, maar ben tevreden over de plekken waar wij geweest zijn: Granada, Las Isletas, Ometepe, Esteli, Miraflor gebied (homestay), Leon, Las Peñitas. Alleen had ik Masaya ook wel willen zien.
Wat Cecilia al zei, het volcano boarding bij Leon is een super ervaring. Leon vond ik qua sfeer relaxter dan Granada, maar Granada is zeker de moeite waard. Isla de Ometepe is qua vulkaan misschien niet bijzonder, maar een jeep huren en rond het eiland rijden is zeker een leuke ervaring. San Juan del Sur is echt een kleine toeristische badplaats, als je daarvan houdt zal het wel mooi zijn, maar persoonlijk houd ik van minder toeristisch. Het deed me denken aan kustplaatsen in Florida. Ik vond het echter niet gevaarlijk, Rivas is wel wat gevaarlijker.
In Costa Rica is Cahuita aan de Caribische kust ook erg relaxt. Rustige stranden, nationaal park aan het strand en heerlijk eten, voornamelijk bereid in kokosmelk. Daar kun je je wel een paar dagen vermaken. Ik ben niet in Puerto Viejo geweest, het ligt onder Cahuita en als het een beetje op elkaar lijkt, zou ik dat zeker doen in plaats van Leon. Persoonlijk zou ik eigenlijk San Juan del Sur overslaan en Puerto Viejo (of Cahuita) en Leon doen.
Wat misschien nog helpt bij het kiezen: ik hoorde van diverse reizigers dat Costa Rica 2x zo duur is als Nicaragua. Dus als je moet kiezen tussen strand en strand…
Oh ja en mocht je toch naar Ometepe gaan dan is een eigen jeep huren wel een goed idee zoals hierboven gesuggereerd. Ik heb 3 uur in een bus gezeten voor een stuk van ongeveer 20 kilometer of minder
(foutje vanwege nieuwjaar)
3 uur in de bus op ometepe? pff…helemaal rond het eiland rijden duurt ook wel de hele dag, maar is wel iets meer dan 20 km en de wegen zijn aan de andere kant slecht, zeer slecht…en oja…in die tijd zat een lekke band vervangen zonder krik (bleek niet aanwezig in de jeep) inbegrepen
San Juan del Sur is voor Nicaraguaanse begrippen ook duur. Het is denk ik de keuze tussen strand, met een boulevard en souveniershops, restaurants en barretjes erachter (San Juan del Sur) of strand met palmbomen en natuur erachter (Cahuita). Het is maar net waar je van houdt. En vergeet ook het heerlijke eten aan de caribische kant niet Want dat vond ik het lekkerst aan de Caribische kant van CR (in vergelijking met de westkust van CR)
Oeps! Lekker handig, een auto zonder krik, vooral met die wegen van puntige rotsen.
Ja, ook ik heb het genoegen gehad om die allerslechtste wegen ter wereld aan de oostkant van Ometepe te mogen beleven. Normaal gesproken maken de bussen halve rondjes heen en terug om het eiland. In het zuiden kun je dan eventueel overstappen. Maar vanwege oud en nieuw ging hij nu alleen tegen de klok in, helemaal rond. We moesten van Merida terug naar dat punt precies tussen de twee vulkanen, San nogwat… Een stuk van 6 km. Maar de bus ging dus niet die kant op (langs westkant van die vulkaan), alleen maar het hele zuidelijke, oostelijk en noordelijke deel van die rechter vulkaan om, dus een km of 20.
We hadden geen zin om in die hitte 6km te lopen en dachten dat de bus sneller zou zijn, ook als die helemaal om moest. Wrong.
Nou ik heb aardig wat zandwegen en modderwegen in Malawi, Peru, Australië etc gezien maar nog nooit zulke slechte wegen als op dat stuk van Ometepe waar de bus maximaal 7km/u kon rijden.
:-S We hadden beter die 6km langs de westkant kunnen lopen, maarja dat wisten we toen nog niet! My god… En geen eten bij ons… Wel drinken gelukkig.
En de keuken van ons afgelegen hotel was eigenlijk al dicht toen we eindelijk om 9u 's avonds aankwamen maar gelukkig was die man zo aardig om toch nog voor ons te koken. En daarna oud en nieuw met ons en de andere gasten en veel rum te vieren.
In ieder geval vergeet ik Ometepe nooit meer.
Ik vond ometeppe het minste van mijn hele verblijf in Nicaragua.
inderdaad heel slechte accomadatie, de hoofdweg is eigenlijk een klein smal straatje waar je ni meer vind dan een cafe en een winkeltje
wij hadden ook veel pech met onze rondrit op het eiland: om te beginne was er een plaats te kort, dus moesten we in het busje vanvoor met 3zitte ipv 2
daarna startte de auto gwn niet, dus is hij in gang geduwd om dan te besluiten dat de benzine bijna op was en de benzinestations zonder electriciteit zaten gevolg geen benzine.
Het is enkel de moeite om er naar toe te gaan(naar mijn menig) als je graag natuurwandelingen maakt. wij deden de beklimming van de vulkaan en dat was wel mooi, maar veel te warm.
wat WEL de zeker de moeite is om te doen is de masaya markt!!!
vooral het oude deel, een soort van aan elkaar geplakt winkelcentrum met allemaal kleine standjes echt super leuk + de masaya vulkanen
San juan del sur was ook echt super mooi en granada is ook wel de moeite, maar eigenlijk kan je dit mss combineren met masaya. dit hebben wij toch gedaan:
hotel in granada en dan daguitstap naar masaya met de bus
Oh, ik heb een hele andere ervaring op Ometepe. Ik vond het leuk! De bus doet er idd veel te lang over en daarom lift iedereen. Er zijn altijd toeristen met een gehuurde auto of toeristenbusjes of grote trucks die je voor nop meenemen. Er is toch maar 1 weg, dus je kunt niet fout. Het is heel goedkoop en makkelijk om er te komen. En je kunt er bijvoorbeeld ook een mountainbike huren. Het is een klein eilandje en daarmee heb je gelijk je vervoersprobleem opgelost.
En ook in het volgende ben ik wat tegenstrijdig, denk ik. Vergeet Puerto Viejo. Daar zitten alleen maar zuipende Amerikanen op springbreak. Veel relaxter is Cahuita, een dorpje dichtbij. En zoals Cecilia zei, Costa Rica is duur. En alles gaat in een tour, wat ik persoonlijk irritant vind.
Leon zou ik niet overslaan. Prachtige koloniale stad en toch heel anders dan Granada. San Juan del Sur is wel leuk, niet heel bijzonder.
Ik denk dat de linker ‘lob’ van het eiland inderdaad best goed te doen is qua vervoer. Maar op die rechter ‘lob’ was amper verkeer en superslechte wegen (echt, zo slecht heb ik nog nooit ter wereld gezien, ook niet off-the-road in Afrika). En misschien lag het aan de tijd van het jaar (oud en nieuw) maar er waren dus verder geen auto’s of taxi’s daar, alleen als je een taxi bestelde een dag van tevoren. Alleen die ene bus. :S