in januari vlieg ik met mijn vriend naar San Jose (drie weken). Ik heb al heel wat gelezen en heb een reisroute in gedachten. Wat vinden jullie hiervan? Hebben jullie tips of raden jullie bepaalde dingen af?
1n Alajuela: late aankomst van vlucht CR
2n Monteverde - Santa Elena CR
2n El Arenal - La Fortuna CR
grensovergang via Los Chiles naar NI, we hebben 1 nacht over hier: ofwel El Arenal ofwel regio Rio San Juan?
2n regio Rio San Juan
boot op dinsdag naar Isla Ometepe
3n Isla Ometepe
2n Granada
2n Leon
grensovergang CR
2n Liberia: Rincon de la Vieja (of toch strand in san juan del sur?)
2n San Jose (zeer vroeg terugvlucht)
Is dit haalbaar? Kunnen we best wat langer blijven in Granada en/of Leon? Zijn Rio San Juan en Isla Ometepe de omweg waard? Zijn er plaatsen die jullie zouden overslaan? Als we toch nog ergens strand inplannen: wat raden jullie dan aan? Is er een (rechtstreekse) bus van Leon naar Liberia (CR) of kunnen we beter Leon en Granada omwisselen dan? Boot of boot en bus tussen isla Ometepe en Granada?
Jullie tips zijn heel welkom, want ik twijfel om toch via penas blancas heen en terug naar CR te gaan om meer tijd te hebben in de steden. Maar dan missen we natuurlijk Rio San Juan en de prachtige grensovergang daar …
Ik las ook dat de ferry San Carlos -Isla Ometepe geen aanrader is: is het veilig? Je hebt dan toch een mooi uitzicht (vertrek 14u)? …
Alvast bedankt om de route even na te kijken. Alle reacties en tips zijn welkom!
grensovergang via Los Chiles naar NI, we hebben 1 nacht over hier: ofwel El Arenal ofwel regio Rio San Juan? 2n regio Rio San Juan: blijf niet in San Carlos, maar ga naar El Castillo en/of Islas Solentiname boot op dinsdag naar Isla Ometepe: is een 12-urige oncomfortabele bootreis, houd er dus rekening mee dat je waarschijnlijk wil slapen als je op Ometepe aankomt. De boot is veilig, maar niet luxe en erg langzaam. Tussen 5-6 's avonds wordt het pikkedonker, dus je kunt maar kort van het uitzicht genieten, hoewel als je geluk hebt een sterrenhemel natuurlijk ook super mooi is.Tussen Isla de Ometepe en Granada is de bus sneller dan boot, je kan ook een taxi delen ben je helemaal snel en is niet heel duur. Je gaat dan met de boot van Islade Ometepe naar San Jorge (1uur) en dan met taxi naar Rivas (5min) vanuit Rivas de bus naar Granada (2uur). 3n Isla Ometepe 2n Granada: als het kan meer tijd voor uittrekken, omdat er in de omgeving ook veel te zien is 2n Leon grensovergang CR: gaan geen bussen van León naar Libera. Het beste kun je Ticabus of Transnica nemen, die gaan vanaf Managua, Granada of Rivas naar Liberia en San José 2n Liberia: Rincon de la Vieja (of toch strand in san juan del sur?) : Stranden rondom San Juan del Sur zijn prachtig 2n San Jose (zeer vroeg terugvlucht): 1 nacht is genoeg, als je een dag voor vertrek de Ticabus naar San José neemt.
Ik denk dat je het beste de eerste grensovergang via Los Chiles kunt doen, omdat je naar La Fortuna gaat en dan ligt dat precies op de route. Als je namelijk vanaf La Fortuna weer naar Liberia of San José moet, dan ben je ook weer veel tijd kwijt geloof ik. Om iets meer ruimte te hebben zou ik León skippen, dan kun je eventueel in Granada, San Juan del Sur of Liberia langer blijven.
Hoi,
Als je in het zuiden aankomt inderdaad naar El Casillo gaan. Erg leuk en genoeg boten op de rivier om je te verplaatsen. Wanneer je terug komt kun je ook besluiten om van San Carlos met de bus naar León of Matagalpa te gaan. (kan ook vliegen met La Costena) Dat is een lange reisdag, maar brengt wel rust in de rest van je programma. En het is vervoertechnisch handiger om dan op de terugweg naar Ometepe te gaan. Dan kom je langs Granada, en dan hup op de boot, Ometepe en weer terug en dan met de bus oid naar Costa Rica.
(Bijv:1+2 nacht doorbrengen in Rio San Juan met El Castillo . 3e nacht bus vanuit San Carlos naar Managua, 4e nacht in Matagalpa, 5 + 6e nacht in Leon, 7+8 in Granada Masaya/Granada, 9+10 in/op Ometepe, reizen naar Costa Rica.)
De bus vanuit San Carlos naar Managua is alleen maar een ordinario. Wat betekend dat ie om de haverklap stopt om in en uitstappen… Dan doet ie er ruim zes uur over. Om sneller te reizen kun je de avondbus nemen, die is een stuk sneller omdat er veel minder mensen savonds/snachts reizen.
Over het algemeen is savonds/snachts reizen niet aan te raden, maar voor deze route zou ik dat wel doen.
Je kan ook in Leon instappen in de Ticabus naar Costa Rica. Is geen officiele halte, maar het funcioneert wel.
En Leon zeker niet skippen. Er is veel te zien, ook een stuk puur Nicaragua. De reistijd van Managua naar Leon is maar anderhalf uur, dus je bent er zo.
Je brengt namelijk redelijk wat tijd door in Nicaragua en als je het goed plant kun je veel zien en ondernemen. Ligt ook aan je eigen interesse, als je en feestbeest bent kun je langer in San juan del Sur blijven, als je meer cultuur en natuur wilt zien bied Leon erg veel mogelijkheden.
Succes en veel plezier.
P
Echt goede tips! Bedankt alvast!
Ik heb mijn reisschema een beetje aangepast. wat denken jullie er nu van?
grensovergang via Los Chiles naar NI
2n regio Rio San Juan, ik dacht aan ‘Grand River Lodge’ of ‘Sabalos Lodge’: enige ervaring hier?
bus van San Carlos - Leon (denken jullie dat deze echt veilig genoeg is?)
2n Leon
2n Granada
2n Isla Ometepe
2n San Juan del Sur OF 2n Liberia: Rincon de la Vieja Waar we zin in hebben …
1n San Jose (zeer vroege terugvlucht)
We hebben dan nog 3 nachten op reserve: als het ergens leuk is, blijven we wat langer, ofwel kunnen we én San Juan én Liberia doen …
Hebben jullie nog strandtips in Nicaragua? We willen graag een rustig strand, leuke cabanas met eigen sanitair (kleinschalig), lekker eten en niet te duur. Liefst ergens tussen Leon en de grens met Costa Rica.
Je reisschema ziet er goed uit! Bussen zijn over het algemeen erg veilig, let wel goed op je spullen i.v.m. diefstal en verder wordt in het donker reizen altijd afgeraden. Als je van San Carlos naar León wilt, moet je overstappen in Managua, vanaf het busstation in Managua een taxi nemen naar Boér of de UCA vanwaar je de bus naar León kunt nemen. In totaal is dit zo’n 8 uur reistijd. Het strand in León is wel een bezoek waard, maar het zand is grof, korrelig en zwart en de zee is erg wild, veel sterke stroming en hele hoge golven. Daarom vind ik de stranden bij San Juan del Sur veel mooier en relaxter, hier kun je goed surfen, zonnen en genieten van de natuur. Ook is San Juan del Sur een hele leuke plaats.